گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیتک لول تامپسون/ سنتر

تک لول تامپسون/ سنتر

تک لول تامپسون/ سنتر

مجله تصویری سلاح- تامپسون/ سنتر نام یک تپانچه یا اسلحه دستی تک لول است که برای نخستین بار در سال 1967 توسط کمپانی آمریکایی به همین نام معرفی شد. این تفنگ کمرشکن (سلاحی که از طریق تا شدن قسمت میانی آن و یا به اصطلاح شکستن مسلح می شود) می تواند با استفاده از کالیبر های مختلفی نظیر .22 Long Rifle تا 45-70 Government پر شود و عملکرد دقیقی را نیز به نمایش بگذارد.

تاریخچه

زمانی که وارن سنتر در دهه 1960 روی طرح منحصر به فرد خود شامل یک تپانچه تک لول کمرشکن کار می کرد، موفق به اختراعی ارزشمند و در سال 1965 به کمپانی ابزارآلات تامپسون ملحق شد. بدین ترتیب وارن توانست اختراع خود را تحت برند مشترک تامپسون/ سنتر معرفی کند. اگرچه هزینه تولید این اسلحه به مراتب بیشتر از سایر نمونه های مشابه بود، اما انعطاف پذیری بالای آن در استفاده از کالیبر های متفاوت تنها با تعویض لوله و همچنین دقت قابل توجه از جمله عوامل اصلی محبوبیت تامپسون/ سنتر به شمار می روند. پس از آن که کمپانی ابزارآلات تامپسون رشد چشمگیری را به دنبال فروش سلاح مذکور تجربه کرد، نام آن به کمپانی اسلحه سازی تامپسون/ سنتر تغییر یافت. لازم به ذکر است که با ورود کالیبر های مگنوم به عرصه رقابت در دهه 1970، تپانچه تک لول تامپسون/ سنتر شهرتی بیش از پیش به دست آورد.

 

 

طراحی

شاید غیر معمول ترین ویژگی که در طراحی تفنگ تامپسون/ سنتر به چشم می خورد، نحوه اتصال لوله به فریم آن باشد. اگر بخشی که از قابلیت جداسازی برخوردار است را تکان دهید، یک پین (گیره) بزرگ که با بخشی لولا مانند در ارتباط است نمایان می شود. اگر پین مذکور برداشته شود، لوله تفنگ را می توان جدا کرد. در ادامه امکان استفاده از لوله ای دیگر با کالیبر و یا طول متفاوت وجود خواهد داشت. مهم ترین مزیت این موضوع، تعویض راحت و سریع لوله و به تبع تنظیم طول و کالیبر به دلخواه و بسته به هدف مورد نظر است.

چندی بعد سه نسخه اصلی دیگر از سلاح نام برده وارد مراحل توسعه و تولید خود شدند که افتراق آن ها از یکدیگر به کمک طراحی لحاظ شده برای هر کدام میسر بود. از طرفی امکان تشخیص آن ها از نمونه ای تحت عنوان G2 که با فاصله زمانی معرفی شد هم وجود داشت. طراحی های اصلی تفنگ تامپسون/ سنتر همگی مجهز به ماشه هایی قابل تنظیم بودند که فرصت تغییر تنظیمات ماشه را در اختیار تیر انداز قرار می دادند. به عنوان مثال شلیک به اهدافی که در مسافت های طولانی تری از تیر انداز واقع شده بودند، با سهولت بیشتری انجام می شد. علاوه بر موارد فوق، برخلاف نمونه مشابه جدید تری که از آن با نام G2 یاد شد، تفنگ های اصلی تامپسون/ سنتر به منظور آشنایی تیر انداز با عملکرد ماشه از امنیت بالا تری برخوردار بودند.

 

 

لوله ها

لوله های تفنگ تک لول کمرشکن تامپسون/ سنتر در طول های متنوع شامل 6، 8 ¾، 10، 12، 14، 16 و 21 اینچ ساخته شده است. ممکن است بتوان لوله های تفنگ های اصلی از تامپسون/ سنتر را برای نسخه G2 استفاده کرد. از طرفی گفته می شود که لوله های مخصوص G2 نیز قابلیت استفاده در فریم مدل های اصلی تامپسون/ سنتر با شماره سریال بالای 195000 را خواهند داشت. جالب است بدانید لوله های ابتدایی که بین اوایل سال 1967 تا اواخر همین سال مورد بهره برداری قرار می گرفتند، تنها در دو طول 8 ¾ و 10 اینچی موجود بودند. تا سال 1972 لوله های 6 اینچی نیز اضافه شدند. در ادامه نیز تنوع لوله ها تا طول 21 اینچ پیشرفت کرد. در واقع امکان تهیه لوله های مختلف به صورت جداگانه برای یک سلاح وجود داشته و لوله ها نیز با هر فریمی به خوبی جفت و جور می شوند.

 

 

نسخه G2

نمونه اصلی از تفنگ های تامپسون/ سنتر تحت عنوان نسل اول و یا به اختصار G1 معروف است. این نسل در سال 1998 جای خود را به گروه جدید تری با نام G2 داد. این طراحی جدید از نظر ابعاد مشابه نسل اول است اما از سیستم ماشه متفاوتی بهره می برد. لازم به ذکر است که امکان تعویض قنداق تفنگ بین مدل های G1 و G2 وجود نخواهد داشت. البته این مسئله در مورد لوله ها صدق نمی کند و جا به جایی امکان پذیر خواهد بود. از دیگر مزیت های G2 می توان به راحتی بیشتر حین استفاده از آن اشاره کرد که برای بسیاری از تیر اندازان ویژگی مهمی محسوب می شود. علاوه بر امکان انتخاب از میان نزدیک به 40 لوله با کالیبر متفاوت و همچنین دقت بالا، فریم و تمامی عناصر مجموعه G2 با رعایت اصول مدرنیته طراحی شده اند و آن را تبدیل به سلاحی امروزی کرده اند. همچنین لوله های مورد نظر برای G2 را می توان تنها ظرف چند ثانیه جایگذاری کرد. اغلب این لوله ها از جنس فولاد ضد زنگ هستند.

 

 

تفنگ های تک لول کمرشکن تامپسون/ سنتر از زمان معرفی خود تاکنون (حدود پنج دهه گذشته) راه درازی را تا موفقیت پیموده اند. امروزه نسل دوم این تفنگ ها به خاطر راحتی در استفاده، دقت و همینطور قابلیت اعمال تغییرات گسترده بسیار معروف شده اند. حتی روند باز کردن تفنگ نیز در نسل دوم با سهولت بیشتری انجام می شود.

مشخصات تفنگ تک لول تامپسون/ سنتر

– نوع: کمرشکن

– محل تولید: آمریکا

– طراحی شده به سال: 1967

– تولید کننده: تامپسون/ سنتر

– کالیبر: متنوع

– عملکرد: ماشه

– سیستم تغذیه: تک لول

 

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد