گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیبرترین موشک های ضد تانک

برترین موشک های ضد تانک

برترین موشک های ضد تانک

مجله تصویری سلاح- موشک هدایت شونده ضد تانک دسته ای از تسلیحات مهم نظامی بوده که با هدف از میان بردن تانک ها و همچنین وسایل نقلیه زرهی دیگر طراحی شده است. این موشک که در انواع و اقسام متنوعی تولید می شوند، از نظر قدرت با یکدیگر متفاوت بوده و حتی برخی از آن ها را می توان توسط نیروهای نظامی نیز حمل و نقل کرد. مدل های بزرگ این موشک ها را باید با استفاده از یک پرتابگر که عمدتا وسیله نقلیه زرهی است، راه اندازی کرد. این در حالی است که انواع کوچک تر توسط فرد قابل حمل بوده و اغلب مجهز به کلاهک هایی قوی هستند.

موشک های ضد تانک مدرن همانند AGM-114R، Spike، Javelin و TOW نیروهای نظامی را قادر می سازند تا با توان بیشتری به مقابله با تانک های سنگین زره پوش اقدام کنند. در ادامه نگاهی به پیشرفته ترین و در عین حال مرگبار ترین موشک های ضد تانک تولید شده خواهیم داشت.

AGM-114R HELLFIRE II Romeo

 

 

این موشک چند منظوره که توسط کمپانی آمریکایی لاکهید مارتین توسعه یافته است، جدید ترین عضو خانواده موشک های هوا به زمین HELLFIRE II محسوب می شود. موشک نام برده، 163 سانتی متر طول، 17.8 سانتی متر قطر و 49.4 کیلوگرم وزن دارد. تجهیز موشک به سیستم لیزری نیمه فعال (SAL)، منتج به قابلیت بیشتر سلاح به منظور از میان بردن اکثر اهداف مورد نظر شده است.

AGM-114R HELLFIRE II Romeo می تواند به کمک انواع مختلفی از پرتابگر ها همچون هلیکوپتر، هواگرد ثابت بال، سه پایه، وسایل نقلیه متفاوت و همچنین قایق راه اندازی شود. همان طور که اشاره شد این موشک نوعی موشک ضد تانک چند منظوره است، از این جهت قادر به حمل کلاهکی چند منظوره با حداکثر برد 8 کیلومتر خواهد بود.

Spike-MR/LR/ER

 

 

خانواده اسپایک در واقع چهارمین نسل از موشک های ضد تانک چند منظوره به شمار می آیند که در شرکتی به نام سامانه های دفاعی پیشرفته رافائل مربوط به رژیم صهیونیستی تولید شده اند. این خانواده شامل سه نسخه متفاوت با نام های SPIKE-MR (با برد متوسط)، LR (با برد طولانی) و ER ( با برد گسترده) می شود. نمونه نخست می تواند توسط پیاده نظام و یا نیروهای ویژه به منظور نشانه گیری دقیق اهداف در فاصله 200 الی 2،500 متر استفاده شود. LR به کمک سه پایه و وسایل نقلیه جنگی سبک راه اندازی شده و اهداف مورد نظر خود را در فاصله 200 الی 4،000 متر نشانه گیری می کند. ER نیز به گونه ای طراحی شده است که می توان آن را با بهره گیری از وسایل نقلیه زمینی، بالگرد ها و حتی پلت فرم های دریایی راه اندازی کرد. برد این موشک 8 کیلومتر گزارش شده است.

این موشک ها مجهز به کلاهک انفجاری ضد تانک با ظرفیت بالا و همچنین یک جست و جو گر الکتریکی در راستای دقت بیشتر هستند.

Javelin Missile

 

 

این مورد موشک هدایت شونده ضد تانک آمریکایی با برد متوسط بوده که توسط کمپانی جاولین (به معنای زوبین) توسعه یافته است. موشک جاولین در خدمت نیروهای نظامی آمریکا قرار داشته و سابقه آزمایش عملیاتی آن در میدان جنگ به عراق و افغانستان مربوط می شود. از موشک جاولین به عنوان بهترین موشک ضد تانکی که می توان آن را روی شانه قرار داده و شلیک کرد یاد می شود. جالب است بدانید که این موشک در 12 کشور مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و منبع خرید آن آمریکا است. هر موشک 11.8 کیلوگرم و هر واحد پرتاب کننده آن 6.4 کیلوگرم وزن دارد. جاولین از سیستم هدایتی مادون قرمز با طول موج بالا برای اصابت به تانک های مورد هدف خود و همچنین خودرو های کوچک، ساختمان ها و بالگرد هایی که با سرعت پایین پرواز می کنند بهره می برد. این موشک را می توان به کمک سه پایه، وسایل نقلیه با سیستم زرهی سبک، کامیون ها و خودرو های کنترل از راه دور شلیک کرد. حداکثر برد موشک 2،500 متر است.

BGM-71 TOW

 

 

این موشک ضد تانک که مجهز به هدایت وایرلس بوده، توسط کمپانی سیستم های موشکی ریتیون آمریکا توسعه یافته است. سامانه موشکی TOW به وسیله بیش از 40 ارتش در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته و بر بیش از 15،000 پلت فرم زمینی و همچنین هلیکوپتری نصب شده است. جدید ترین سری ساخته شده از موشک مذکور به جای هدایت سیمی، از یک ارتباط هدایتی رادیویی بهره می برد. موشک های TOW2 می توانند به کمک سه پایه، خودرو های مختلف و همچنین هلیکوپتر با حداکثر برد 4.5 کیلومتر شلیک شوند.

PARS 3 LR

 

 

این مدل دور برد و نسل سومی از موشک های ضد تانک که تحت عنوان TRIGAT LR نیز شناخته می شود، توسط شرکت آلمانی PARSYS ساخته شده است. این موشک می تواند تانک ها، خودرو های زرهی، هلیکوپتر ها، پناهگاه ها و پست های فرماندهی را از بین ببرد. PARS 3 LR، 1.6 متر طول و 49 کیلوگرم وزن دارد. جست و جو گر مادون قرمز با قابلیت مقاومت در برابر پارازیت های دشمن، اصابت دقیق موشک به هدف را تضمین می کند. حداکثر برد موشک نام برده، 7 کیلومتر گزارش شده است.

Missile Moyenne Portée (MMP)

 

 

این موشک که نسل جدیدی از موشک های ضد تانک با برد متوسط را به نمایش می گذارد، توسط MBDA برای ارتش فرانسه طراحی و تولید شد. موشک MMP حدود 15 کیلوگرم وزن، 1.3 متر طول و 140 میلی متر قطر خواهد داشت. وزن پرتابگر با احتساب سه پایه و باتری 11 کیلوگرم خواهد بود. موشک مذکور می تواند اهداف را در فاصله 4 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

Kornet-EM Anti-Tank Missile

 

 

مورد بعدی موشکی چند منظوره و ضد تانک است که توسط شرکت معروف روسی KBP تولید شده است. این موشک برای نابود ساختن تانک های اصلی میدان نبرد با پوشش زرهی طراحی شده و می تواند اهداف پرنده با سرعت پایین را نیز از بین ببرد. برد موثر این سلاح قدرتمند، 10 کیلومتر خواهد بود. کلاهک آن نیز قابلیت نفوذ 1،100 تا 1،300 میلی متر در پوشش های زرهی را دارد.

LAHAT – Laser Homing Attack Missile

 

 

LAHAT موشکی ضد تانک با وزن سبک بوده که توسط صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی ساخته شده است. این موشک بسیار فشرده طراحی شده به طوری که تنها 975 میلی متر طول و 104.5 میلی متر قطر دارد. وزن آن نیز 12.5 کیلوگرم است. موشک نام برده متکی به سیستم هدایت لیزری نیمه فعال است. LAHAT قابلیت از میان بردن اهداف ساکن و همچنین اهداف در حال حرکت تا برد 8 کیلومتر را خواهد داشت.

MILAN ER

 

 

MILAN ER که یکی دیگر از محصولات MBDA به شمار می رود، نسل جدیدی از موشک های ضد تانک سبک را به نمایش می گذارد و در بیش از 40 کشور مختلف مورد استفاده است. این موشک با وزن 13 کیلوگرم از سیستم هدایتی SACLOS بهره می برد. برد موشک 3 کیلومتر گزارش شده است.

NLAW (Next Generation Light Anti-tank Weapon)

 

 

این سامانه نوین موشکی ضد تانک با برد کوتاه می تواند توسط نیروهای نظامی به صورت انفرادی راه اندازی و شلیک شود و موشکی دو رگه حاصل از همکاری دو جانبه سوئد و بریتانیا به شمار می رود. این سیستم به ارتش های بریتانیا، فنلاند، لوکزامبورگ و سوئد خدمت می کند. هر واحد پرتابگر این سیستم 12.5 کیلوگرم وزن دارد. برد عملیاتی موشک NLAW از 20 الی 600 متر گزارش شده است.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد