گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتسلیحات دریاییلاک پشت بوشنل؛ نخستین زیردریایی جنگی تاریخ!

لاک پشت بوشنل؛ نخستین زیردریایی جنگی تاریخ!

لاک پشت بوشنل؛ نخستین زیردریایی جنگی تاریخ!

مجله تصویری سلاح- بوشنل که تحت عنوان “لاک پشت” نیز از آن یاد می شود، نخستین زیردریایی با سابقه حضور در میدان جنگ است. این زیردریایی توسط دیوید بوشنل به سال 1775 در ایالت کنتیکت آمریکا طراحی و تولید شد. هدف اصلی از ساخت محصول نام برده، منهدم سازی نیروهای دشمن از طریق انفجار مین های دریایی بود که در نهایت منجر به غرق شدن کشتی های مهاجم می شد. لازم به ذکر است که فرماندار وقت کنتیکت Jonathan Trumbull، نقش موثری در تامین بودجه برای ساخت و آزمایش پروژه خلاقانه بوشنل ایفا کرد. البته تمامی هزینه های لازم برای موفقیت لاک پشت بوشنل، مستقیما توسط واشینگتن فراهم شد.

دیوید بوشنل فارغ التحصیل دانشگاه ییل در رشته مهندسی بود و علاقه شخصی زیادی نیز به طرح هی مفهومی در زمینه جنگ افزار های دریایی داشت. بدین ترتیب انگیزه قوی وی منتج به طراحی اولین زیردریایی عملیاتی جهان طی جنگ انقلابی شد. این پروژه نام بوشنل را به عنوان یکی از تاثیر گذار ترین چهره های دنیا در عرصه نظامی ماندگار ساخت. منحصر به فرد ترین نکته در مورد لاک پشت بوشنل، عدم الگو برداری از هیچ گونه مدل مشابهی که پیش تر ساخته شده باشد است چرا که تا قبل از این طراحی نو ظهور، جهان با واژه “زیردریایی” کاملا غریبه بود.

 

 

اما همان طور که می دانید در روند توسعه هر طرحی و به ویژه مدل های نوین، مراحل مختلف تولید با چالش های زیادی همراه خواهد بود. لاک پشت بوشنل نیز از این اتفاق مبرا نبوده است. برای مثال مکانیسم تنفس تک خدمه زیردریایی، چگونگی فرو رفتن در آب و شناور سازی، تکنیک های تکاملی و همچنین تنظیم میدان دید اپراتور زمانی که زیردریایی در اعماق دریا به سر می برد از جمله مهم ترین مشکلات موجود بر سر راه تولید صنعتی پروژه بوشنل بود. بدین ترتیب طراح نابغه این پروژه مجبور بود به تنهایی تمام روند ساخت را برنامه ریزی کند و تنها با تکیه بر فرضیات خود پیش رود.

طراحی و توسعه

بوشنل روند تولید زیردریایی خود را با ساخت 6 پنجره شیشه ای کوچک و ضخیم به منظور تامین نور طبیعی دستگاه برای زمانی که در وضعیت شناور قرار دارد، آغاز کرد. برای حفظ روشنایی در وضعیت زیر آب نیز از شمع استفاده شد. با این وجود تست های مختلف همگی حاکی از عدم کارایی مناسب شمع بودند چرا که تنها در فضایی محدود عملکرد داشت و شعله آن در نهایت تمام ذخیره اکسیژن اپراتور را مصرف می کرد. بوشنل این مشکل را با بنجامین فرانکلین در میان گذاشت و پیشنهاد وی بهره برداری از نوعی قارچ فلوئورسنت با نام foxfire بود (این قارچ که روی درختان فاسد رشد می کند، طی فرآیند تخریب طبیعی نوری به رنگ سبز-آبی تیره ساطع کرده و می تواند نور کافی به منظور استفاده از قطب نما و یا بررسی نقشه را در اختیار اپراتور قرار دهد)

در ادامه روند تولید بوشنل با مسئله ای بزرگ تر مواجه شده بود؛ “نیروی محرکه”. از این رو برای حرکت دستگاه از دو پروانه پیچشی استفاده شد. جالب است بدانید لاک پشت بوشنل اولین وسیله آبی بود که از سیستم پروانه برای حرکت در دو جهت افقی و عمودی بهره برداری کرد.

 

 

اما چرا لاک پشت؟ دلیل این نام گذاری به شباهت پوسته بزرگ زیردریایی با لاک یک لاک پشت آبی باز می گردد. پوسته مذکور حدود 8 فوت طول، 6 فوت ارتفاع و 3 فوت پهنا داشت. ساختار بدنه متشکل از دو پوسته چوبی بلوط با پوششی از قیر و تقویت شده با نوار های فولادی بود. لازم به ذکر است که چنین فضایی می توانست هوای کافی برای تنفس یک نفر به مدت حداکثر 30 دقیقه را فراهم کند. این مقدار معادل طی مسافتی با سرعت حدودا 3 مایل در ساعت بود.

به عنوان یک سلاح دریایی، لاک پشت بوشنل مجهز به نوعی مین بود که نیاز به نصب توسط اپراتور داشت. عملکرد مین وابسته به جایگذاری آن در بدنه کشتی هدف و فعال سازی به دست خدمه زیردریایی بود. پس از اتصال مین، حفظ فاصله مناسب از کشتی دشمن برای تامین امنیت زیردریایی و خدمه اهمیت زیادی داشت. تست های مرتبط با سیستم تسلیحاتی لاک پشت بوشنل نیز نتایج نسبتا موفقیت آمیزی را نشان دادند. با این وجود بوشنل هیچ گاه به توانایی عملیاتی مورد انتظار دست نیافت، از اصلی ترین دلایل آن می توان به مقاومت ورقه مسی پوشش بدنه کشتی در برابر ایجاد سوراخ برای نصب مین و خارج شدن کشتی هدف از میدان دید اپراتور اشاره کرد.

 

 

لاک پشت بوشنل حین انجام یکی از ماموریت های خود در نیوجرسی، به علت اصابت آتش توپ غرق شد. اگرچه بقایای این زیردریایی مورد بازسازی قرار گرفت اما هیچ گاه دوباره استفاده نشد. بوشنل نیز در سال 1795 به فرانسه نقل مکان کرد اما برای تغییر نام خود به بوش باری دیگر به آمریکا باز گشت. پس از آن بوش تا چندین سال به تحصیل در حرفه پزشکی روی آورد و در سال 1823 فوت کرد. طی جنگ 1812 یک کپی از طرح لاک پشت بوشنل ساخته شد اما دقیقا همانند نسخه مادر، مقاومت چندانی در برابر حملات دشمن نداشت.

مشخصات لاک پشت بوشنل

– سال تولید: 1775

– نوع: زیردریایی

– آمریکای مستعمراتی

– کلاس کشتی: لاک پشت

– خدمه: یک نفر

– طول: 2.44 متر

– قطر زیردریایی در عریض ترین بخش که کاملا زیر آب قرار می گیرد: 0.91 متر

– ارتفاع: 1.83 متر

– موتور: دو پروانه با قابلیت تولید حداکثر 3 اسب بخار قدرت

– سرعت در حالت شناور: 3 مایل در ساعت

– سرعت در حالت فرو رفته در آب: 3 مایل در ساعت

– برد عملیاتی: 2 کیلومتر

 

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد