گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتسلیحات دریایینگاهی به زیردریایی دیزلی- الکتریکی چینی ها!

نگاهی به زیردریایی دیزلی- الکتریکی چینی ها!

نگاهی به زیردریایی دیزلی- الکتریکی چینی ها!

مجله تصویری سلاح- زیردریایی تایپ 039 که در سیستم نام گذاری ناتو تحت عنوان Song-class شناخته می شود، در کلاس زیردریایی های دیزلی- الکتریکی نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین قرار می گیرد. تمامی مراحل توسعه تایپ 039 در چین به انجام رسیده و نخستین زیردریایی مجهز به طراحی بدنه قطره اشکی در این کشور نیز به شمار می رود. در طراحی مذکور، به ارتقا قابلیت های هیدرودینامیک زیردریایی در مقایسه با فاکتور های دیگر، توجه بیشتری شده است. این محصول نظامی خدمت فعال خود را در سال 1999 آغاز کرد و از طراحی گرفته تا تولید صنعتی همه روند ساخت خود را در داخل چین پشت سر گذاشت. تایپ 039 را می توان یک زیردریایی تمام مدرن و در عین حال به واسطه سیستم دیزلی- الکتریکی آن، نمونه ای معمولی محسوب کرد. بدین ترتیب زیردریایی مورد بحث، توانایی مقابله با طیف وسیعی از تهدیدات و حملات دشمن را در اختیار دارد.

طراحی و توسعه

تایپ 039 با هدف حمله به کشتی ها و زیردریایی های دیگر با استفاده از اژدر های مختلف طراحی شد. لازم به ذکر است که برای عملکرد بهتر این سلاح دریایی بزرگ به ویژه هنگامی که زیر آب قرار دارد، بدنه ای مشابه قطره اشک برای آن در نظر گرفته شد. کل این مجموعه به واسطه چهار سکان و یک پروانه تکی کار می کند. به منظور کاهش هرگونه سر و صدای اضافی تا جای امکان، موتور همراه با جاذب های ضربه نصب شده است. کاشی های لاستیکی پوشاننده بدنه نیز نقش موثری در به حداقل رساندن صدا های مزاحم داشته اند. البته نمی توان متصور شد که مراحل توسعه این زیردریایی عاری از مشکل بوده است. برای مثال زمان زیادی صرف انجام تست های مختلف بر اولین نمونه تولیدی شد. از طرفی چالش های مربوط به سطح اصوات مزاحم و همچنین عملکرد مجموعه در وضعیت زیر آب، منجر به تجدید نظر های اساسی پیرامون طراحی زیردریایی شد. از این رو تنها یک تایپ 039 با مشخصات اولیه ای که برای آن در نظر گرفته بودند، توانست در میدان رقابت با سایر نمونه های مشابه حضور یابد.

 

 

اصلاحات نام برده منتج به معرفی مشخصات جدیدی در قالب تایپ 039G و تبدیل آن به پایه اصلی برای تولید هفت نسخه متنوع بعدی شد. حذف طرح پله مانند در ساختار فوقانی زیردریایی (برجی که متشکل از پریسکوپ بوده و می تواند در حالت شناور به عنوان برج فرماندهی مورد استفاده قرار گیرد) واضح ترین نشانه تشخیصی برای افتراق تایپ 039 و تایپ 039G به شمار می رود. پس کلاس زیردریایی های دیزلی- الکتریکی شامل دو مدل تایپ 039 اصلی و تایپ 039G می شود اما همان طور که اشاره شد، برج فرماندهی در مدل جدید تر ظاهری معمولی داشته و پله مانند نیست.

جنگ افزار

سلاح اصلی زیردریایی تایپ 039، اژدر Yu-4 با کالیبر 533 میلی متر نام دارد. به کمک این جنگ افزار، اهداف سطحی تا برد 15 کیلومتر قابل منهدم سازی خواهند بود. اژدر های هدایت سیمی Yu-6 نیز به منظور مقابله با زیردریایی های دیگر ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. جالب است بدانید که تایپ 039 قابلیت حمل موشک های کروز و موشک ضد کشتی YJ-8 را هم دارد. این موشک ها می توانند توسط لوله پرتاب اژدر های زیردریایی مذکور را اندازی شوند. برد نشانه گیری آن ها برای اهداف سطحی تا 80 کیلومتر گزارش شده است. علاوه بر موارد فوق، موشک مادون صوت بوده و کلاهکی به وزن 165 کیلوگرم را جا به جا می کند. در ماموریت هایی که نیاز به استفاده از اژدر ها نیست، زیردریایی می تواند 24 الی 36 مین دریایی را در لوله های پرتاب اژدر جای دهد. سیستم پرتابگر با اژدر های AShM و ASW چین، روسیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق سازگار است.

 

 

اگرچه تایپ 039 در تست های پرتاب موشک CY-1 ASW در حالت زیر آب موفق عمل کرده است، اما هیچ گونه اطلاعاتی از وضعیت کنونی سیستم موشکی این زیردریایی در دست نیست چرا که گزارشی مبنی بر تولید انبوه آن وجود ندارد. موشک CY-1 ASW حداکثر بردی معادل 18 کیلومتر دارد و از لوله پرتاب اژدر A244 و یا مارک 46 به عنوان پرتابگر خود استفاده می کند.

سنسور ها

سنسور اصلی زیردریایی تایپ 039، ردیاب سونار با فرکانس متوسط است که شامل دو مد فعال و انفعالی خواهد بود. از طرفی سیستم متدی مبتنی بر ارتباطات زیر آب نیز ارائه می دهد که می تواند در نقش یک سیستم هشدار دهنده در صورت نزدیک شدن اژدر های دشمن عمل کتد. این سونار در واقع نسخه ای چینی است که با الگو برداری از سونار فرانسوی TSM-2233 توسعه یافته و می تواند همزمان بین 4 الی 12 هدف را ردیابی کند. به منظور ارتقای قابلیت ردیابی منفعل، یک سونار با فرکانس پایین (مشابه طراحی فرانسوی TSM-2255) در طرفین بدنه نصب شده است که از حداکثر برد بیش از 30 کیلومتر برخوردار بوده و می تواند به صورت همزمان تا 4 هدف را دنبال کند. این زیردریایی از نوعی رادار دیگر با نام SRW209 نیز بهره مند بوده که از جمله تجهیزات مخصوص شناسایی به شمار می رود. این رادار کاملا اتوماتیک است اما می تواند آن را توسط یک اپراتور نیز کنترل کرد. سیستم مذکور توانایی ردیابی چندین هدف به صورت همزمان را دارد.

 

 

مشخصات زیردریایی تایپ 039

– اپراتور اصلی: ارتش آزادی بخش خلق چین

– زمان خدمت: از سال 1998 تاکنون

– تعداد برنامه ریزی شده برای ساخت: 13 واحد

– تعداد تکمیل شده: 13 واحد

– تعداد فعال: 13 واحد

– قطر زیردریایی در عریض ترین بخش که کاملا زیر آب قرار می گیرد: 8.4 متر

– طول: 74.9 متر

– نیروی محرکه: دیزلی- الکتریکی

– سرعت: 41 کیلومتر در ساعت

– تسلیحات: 6 لوله اژدر 533 میلی متری برای 18 اژدر و یا 36 مین دریایی

 

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد