گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیتفنگی با رکورد جهانی!

تفنگی با رکورد جهانی!

تفنگی با رکورد جهانی!

مجله تصویری سلاح- McMillan TAC-50 یک تفنگ تک تیرانداز دور برد و ضد تجهیزات دشمن است که بر اساس نمونه های قبلی ساخته شده در کمپانی اسلحه سازی McMillan طراحی شد. سلاح های ضد تجهیزات به طور اختصاصی علیه ادوات و استحکامات دشمن به کار گرفته می شوند. McMillan TAC-50 برای نخستین بار در اواخر دهه 1980 معرفی شد. کمپانی مذکور تاکنون تفنگ های متنوعی با کالیبر 50. و مکانسیم مشابه برای استفاده توسط نیرو های نظامی و همچنین نیروهای پلیس تولید کرده است. TAC-50 که یکی از این مدل تفنگ ها است، در فینیکس؛ مرکز ایالت آریزونا تولید شد.

 این تفنگ که با نام C15 نیز طراحی شد، سلاح تک تیرانداز دور برد (استاندارد) ارتش کانادا از سال 2000 به شمار می رود.

طراحی و توسعه

McMillan TAC-50 تفنگی است که با مکانسیم گلنگدن مسلح می شود و به صورت دستی کار می کند. بدنه سلاح به منظور کاهش وزن از شیار های مارپیچی برخوردار است. TAC-50 با استفاده از خشاب های قابل جداسازی (هرکدام با ظرفیت 5 دور) تغذیه می شود. قنداق تفنگ به واسطه فواصل لاستیکی قابل تنظیم بوده و برای حمل و نقل راحت تر می توان آن را از مجموعه جدا کرد. لازم به ذکر است که این تفنگ تک تیرانداز با انواع دوربین های تلسکوپی و دید در شب سازگاری داشته و کاربر بنابر نیاز خود می تواند مناسب ترین دوربین را انتخاب کند.

مدل کانادایی TAC-50 که در خدمت ارتش این کشور قرار دارد، مجهز به دوربین تلسکوپی استاندارد McMillan است. این دوربین اخیرا با دوربین تلسکوپی دیگری با عنوان  Schmidt & Bender 5-25×56 PMII جایگزین شده است.

 

 

انواع

TAC-50 A1: در سال 2012 مدل TAC-50 A1 معرفی شد. تفاوت این مدل با نسخه اصلی TAC-50 قنداق فایبرگلاسی آن است. برای این سلاح دوپایه جدیدی طراحی شده است که می توان آن را به صورت عمودی و همچنین رو به جلو و عقب تنظیم کرد.

TAC-50 A1-R2: این مدل نیز در سال 2012 و به دنبال نسخه A1 تولید شد. A1-R2 مجهز به سیستم عقب نشینی پس از شیلک هیدرولیک بوده که منظور کاهش هرچه بیشتر لگد سلاح و همینطور افزایش راحتی استفاده از A1-R2 طراحی شده است.

 

 

رکورد جهانی

جالب است بدانید که رکورد دور برد ترین شلیک با استفاده از تفنگ تک تیراندازی، مربوط به سلاح TAC-50 است. این شلیک در عراق به دست یکی از نیروهای نظامی کانادا صورت گرفت و منجر به مرگ هدف شد. تک تیرانداز شلیک را از فاصله 3،540 متری انجام داد. 3 رکورد از مجموع 5 رکورد ثبت شده برای طولانی ترین هدف گیری های موفق با سلاح های تک تیرانداز در اختیار مدل مذکور است.

اپراتور ها

– کانادا

– فرانسه

– رژیم صهیونیستی

– اردن

– فیلیپین

– آفریقای جنوبی

– ترکیه

– آمریکا

– اوکراین

مشخصات تفنگ تک تیراندازی TAC-50

– نوع: تفنگ تک تیرانداز ضد تجهیزات

– محل تولید: آمریکا

– مدت زمان خدمت: از سال 2000 تاکنون

– جنگ ها: جنگ افغانستان

– طراحی: دهه 1980

– زمان تولید: از دهه 1980 تاکنون

– وزن: 11.8 کیلوگرم

– طول: 1،448 میلی متر

– طول لوله: 737 میلی متر

– کارتریج: .50 BMG

– عملکرد: دستی

– برد موثر شلیک: 1،800 متر

– سیستم تغذیه: خشاب قابل جداسازی با ظرفیت 5 دور

– دوربین: دوربین تلسکوپی استاندارد سلاح مورد استفاده توسط نیروهای کانادایی

 

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد