گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیاینترنشنال مکس پرو؛ خودروی اِمرَپ آمریکایی

اینترنشنال مکس پرو؛ خودروی اِمرَپ آمریکایی

اینترنشنال مکس پرو؛ خودروی اِمرَپ آمریکایی

مجله تصویری سلاح- اینترنشنال مکس پرو که نوعی خودروی زرهی جنگی است، در رده وسایل نقلیه نظامی “امرپ” نیز قرار می گیرد. امرپ به معنی مقاوم و محافظت شده در برابر مین و کمین بوده و اصطلاحی است که تنها برای خودرو های نظامی آمریکا به کار می رود. خودرو های امرپ به طور اختصاصی علیه بمب های کنار جاده ای مقاوم هستند. امرپ در سال 2007 به عنوان بخشی از برنامه وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به افزایش خطر روز افزون بمب های کنار جاده ای کلید خورد. اینترنشنال مکس پرو توسط کمپانی “نویستار دفنس” که خود از شرکت های تابعه نویستار اینترنشنال است، تولید می شود. نویستار اینترنشنال نیز با همکاری شرکت پلاسان ساسا که متعلق به رژیم صهیونیستی است، پوشش زرهی خودرو را طراحی می کند.

خودرو های امرپ به دو دسته کلی تقسیم می شوند: دسته 1 و دسته 2 که بستگی به کاربرد و ظرفیت کابین دارد. با وجود آن که بخش اعظم امرپ های فروخته شده از نوع 1 هستند، اما نویستار مکس پرو را در هر دو اندازه مذکور تولید کرده است. مدل مکس پرو پلاس نیز که مجهز به چرخ های عقب دوتایی است، می تواند در نقش آمبولانس موثر واقع شود. جدید ترین نسخه ساخته شده، مکس پرو دش (Dash) نام دارد و مدلی کوچک و سبک تر در دسته 1 محسوب می شود. هر دو مدل پلاس و دش از موتور مکس فورس 10 با قدرت 375 اسب بخار استفاده می کنند. این در حالی است که انواع خودرو های پایه مکس پرو مجهز به موتور DT 530 با قدرت 330 اسب بخار هستند.

 

 

طراحی و تولید

مکس پرو متشکل از یک کپسول مخصوص خدمه با بدنه V شکل است که روی شاسی 7000 بین المللی نصب می شود. این طراحی امواج حاصل از انفجار مین های زمینی و یا دستگاه های انفجاری دست ساز را منحرف ساخته و از خودرو محافظت می کند. البته نگرانی هایی پیرامون گیر افتادن نیروهای نظامی داخل خودرو در شرایط کمین دشمن وجود دارد چرا که شاسی خارج از کسپول زرهی خدمه نصب می شود و احتمال آسیب آن در وضعیت های بحرانی دور از انتظار نخواهد بود. با این حال سخنگوی نویستار دفنس، نتایج تست های انجام شده را کاملا موفقیت آمیز می خواند. مکس پرو می تواند به اندازه خودروی ATF Dingo  که از طراحی مشابهی برخوردار است (کپسول زرهی نصب شده بر شاسی کامیون یونیماگ)، موثر عمل کند. خودروی نام برده توانسته است انفجار مین زمینی با وزن 7 کیلوگرم، بدون مصدوم شدن هیچ کدامیک از خدمه را تحمل کند.

طبق گفته نویستار دفنس، مکس پرو نه تنها از آمادگی عملیاتی قابل توجهی برخوردار است، بلکه استفاده از قطعات استاندارد در ساخت آن نیز منتج به تعمیر و نگه داری راحت تر خودرو می شود. اجزای بدنه زرهی خودرو به جای آن که جوش خورده باشند، به یکدیگر پیچ شده اند. این موضوع عاملی دیگر در جهت تسهیل تعمیر پذیری مکس پرو، به ویژه در میدان جنگ خواهد بود. از طرفی به همین دلیل ظرفیت تولید مکس پرو توسط نویستار هم سیر صعودی طی می کند.

 

 

در سال 2010، ارتش به منظور توسعه قابلیتی تحت عنوان “کنترل ثبات الکترونیکی” و یا به اختصار ESC؛ تکنولوژی کامپیوتری که منتج به بهبود استحکام خودرو می شود، تلاش زیادی انجام داد. ESC فاکتور های جاده ای، اطلاعات خودرو و هدف راننده را با یکدیگر ترکیب می کند. نتیجه این اختلاط داده ای افزایش ضریب اطمینان ثبات مکس پرو حین مانور های جاده ای و یا خارج جاده ای است. نصب سیستم های ESC بر مکس پرو اواخر سال 2014 آغاز شده است و تا انتهای سال 2017 تکمیل می شود.

در ابتدا تنها دو خودرو برای انجام تست های اولیه در مارس سال 2007، به آبردین پروو گراوند؛ شهری در ایالت مریلند آمریکا ارسال شد. پس از بررسی های صورت گرفته، اولین سفارش شامل 1،200 واحد مکس پرو دسته 1 امرپ از جانب سپاه تفنگداران دریایی آمریکا به ثبت رسید.

لازم به ذکر است که نویستار به منظور معرفی مکس پرو به جای خانواده خودرو های M113 (خودرو های زرهی چند منظوره) تغییراتی در این خودرو لحاظ کرده است تا کارایی آن را به حداکثر برساند.

 

 

انواع

– مکس پرو پلاس: این مدل در سال 2003 طراحی شد. قدرت موتور و ظرفیت کابین در مکس پرو پلاس ارتقا یافته است.

– مکس پرو دش: در تاریخ 4 سپتامبر سال 2008، سپاه تفنگداران دریایی آمریکا قراردادی به ارزش 752 میلیون دلار با نویستار امضا کرد که بنا بر آن کمپانی متهعد به تولید نمونه ای سبک تر، کوچک تر و با قابلیت تحرک بیشتر در مقایسه با مکس پرو اصلی شد. بدین ترتیب ساخت مکس پرو دش در اکتبر همین سال آغاز و در فوریه 2009 نیز 822 واحد از این خودرو تحویل داده شد.

– مکس پرو دش DXM: مدل ارتقا یافته مکس پرو دش مجهز به سیستم تعلیق DXM است.

– مکس پرو دش DXM آمبولانس: در سال 2011 نویستار بودجه ای به مبلغ 183 میلیون دلار برای تولید 250 آمبولانس مکس پرو دش با سیستم تعلیق DXM دریافت کرد.

– مکس پرو XL: این مدل در دسته 2 خودرو های امرپ قرار می گیرد. مکس پرو XL در مقایسه با خودروی اصلی بزرگ تر است و می تواند 10 سرباز را حمل و نقل کند.

– MRV: مورد بعدی یکی دیگر از انواع خودرو های امرپ مخصوص عملیات بازیابی است که 250 واحد از آن سفارش داده شد.

– MCOTM: این نسخه که “فرماندهی ماموریت در حرکت” نامیده می شود، مجهز به سیستم کامپیوتری پیشرفته، مانیتور های مختلف و آنتن مخصوص ارتباطات است.

 

 

مشخصات اینترنشنال مکس پرو

– نوع: امرپ دسته 1 و 2

– جنگ ها: جنگ عراق، جنگ های افغانستان

– سال تولید: از 2007 تاکنون

– تعداد ساخته شده: 9،000

– وزن: دسته 1 وزن 28،000 الی 29،500 پوند

        دسته 2 وزن 30،000 الی 32،000 پوند

– طول: 6.5 تا 7.2 متر

– پهنا: 2.5 متر

– ارتفاع: 3 متر

– خدمه: 3 الی 7 نفر

– موتور: مکس فورس با قدرت 330 اسب بخار

– نسبت نیرو به وزن: 18.9 – 20 hp/US ton

– ظرفیت بارگیری: 1،6 الی 5 تن

– جعبه دنده: 5 سرعته اتوماتیک Allison 3000

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد