گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیموفق ترین سلاح تولیدی فرانسه!

موفق ترین سلاح تولیدی فرانسه!

موفق ترین سلاح تولیدی فرانسه!

مجله تصویری سلاح- زمانی که صحبت از سلاح های فرانسوی می شود، اغلب واژه های چندان مثبتی به چشم نمی خورد. جنگ افزار های فاجعه آمیزی همچون مسلسل سبک Chauchat، هفت تیر  pipsqueak M1892 و یا تفنگ MAS-49/56 مهر تاییدی بر این موضوع هستند. اما داستان در مورد MAT-49 مقداری متفاوت است و روند نا امید کننده مذکور برای این تفنگ صدق نمی کند.

پس از جنگ جهانی دوم، ارتش فرانسه تقریبا به طور کلی نابود و به علت اشغال توسط آلمان بین سال های 1940 تا 1944، خلع سلاح شده بود. بدین ترتیب نیاز به بازسازی سیستم تسلیحاتی کشور از پایه به شدت احساس می شد. از جمله سلاح هایی که در جنگ قبلی به صورت گسترده مورد استفاده بوده است و فرانسه نیز به آن احتیاج فوری داشت، می توان به مسلسل های دستی اشاره کرد. در ادامه کمپانی ملی اسلحه سازی فرانسه تحت عنوان MAT دست به کار شد. طرح نهایی که MAT-49 نام گرفت در سال 1949 معرفی شد.

 

 

طراحی

Pierre Monteil متخصص در زمینه ساخت جنگ افزار های نظامی، MAT-49 را طراحی کرد و اصلی ترین خصوصیت آن را “سادگی” نام نهاد. این سلاح با اتصالات مستحکم و ورقه های فولادی ساخته شده است. در حالتی که خالی باشد، 7.7 پوند وزن دارد و از قابلیت کنترل پذیری مناسبی برخوردار است. به منظور تغذیه نیز، MAT-49 مجهز به خشاب های تکی قابل تعویض با ظرفیت 20 یا 32 دور خواهد بود. جالب است بدانید که برای استفاده راحت تر توسط سربازان چترباز و یا پیاده نظام سوار بر خودرو های نظامی، می توان فضای اشغال شده به وسیله سلاح را تا جای ممکن کاهش داد. طول کلی MAT-49 با لوله 9.1 اینچی، در حالت قنداق گسترده معادل 28 اینچ و در صورت جدا سازی آن تنها 18 اینچ است.

طی دوره تولید سلاح نام برده، چهار نوع مختلف از آن ساخته شد که تفاوت چندانی با یکدیگر نداشتند اما تشخیص آن ها به راحتی امکان پذیر بود. از طرفی ظرف مدت زمان کوتاهی، MAT-49 تبدیل به سلاحی محبوب میان نیروهای چترباز فرانسوی شد. اگرچه آمریکا معتقد است که سلاح های فرانسوی عملا به هیچ دردی نمی خورند و هرگز مورد استفاده قرار نگرفته اند، اما نام MAT-49 به عنوان جنگ افزاری موفق در یاد ها باقی مانده است.

 

 

تولید MAT-49 در کمپانی ملی Tulle تا اواسط دهه 1960 ادامه یافت و پس از آن نیز تا سال 1979 در کارخانه MAS دنبال شد. در همین سال نیروهای مسلح فرانسه تفنگ تهاجمی FAMAS با کالیبر 5.56 میلی متر را وارد سرویس کرد و به تدریج تولید MAT-49 نیز متوقف شد.

تاریخچه عملیاتی

از مسلسل دستی MAT-49 به طور گسترده در نخستین جنگ هندوچین (هندوچین فرانسه به تسلط امپراطوری فرانسه بر قسمتی از آسیا از سال 1954 اشاره دارد)، جنگ الجزایر و بحران سوئز استفاده شده است. از جمله اصلی ترین دلایل محبوبیت این سلاح میان سربازان چترباز و نیروهای سوار بر خودرو های نظامی، سادگی، قدرت آتش، فضای اشغال شده محدود و همچنین استحکام قابل ملاحظه است.

پس از خروج نیروهای فرانسوی از هندوچین، ارتش مردم ویتنام و ویت مین (اتحادیه استقلال خواهانه ملی که در سال 1941 در دهکده پاک بوی ویتنام تشکیل شد) MAT-49 های باقی مانده را به پیستول 7.62 میلی متری Tokarev متعلق به شوروی سابق تغییر دادند. این نسخه های ترکیبی به سادگی از نمونه های اصلی قابل تفکیک هستند، چرا که مجهز به لوله بلند تر بوده و نواخت تیر بالا تری دارند (900 rpm).

 

 

طی دوره تولید 30 ساله MAT-49، کمپانی های MAT و MAS بیش از 700،000 عدد از این سلاح را روانه بازار های نظامی کرده اند. البته لازم به ذکر است که در این میان کمتر از یک صد عدد MAT-49 به آمریکا فرستاده شد. یکی از این سلاح های باقی مانده در یک حراجی به سال 2008، به قیمت 28،750 دلار فروخته شد.

انواع

MAS-48: از جمله نسخه های اولیه ساخته شده مشتق از مدل اصلی.

MAT-49: نسخه اصلی سلاح.

MAT-49/54: نمونه ویژه پلیس با قنداق ثابت و لوله گسترده.

MAT-49 silenced: نسخه ای دیگر مجهز به سرکوب کننده صدا.

مشخصات MAT-49

– نوع: مسلسل دستی

– محل تولید: فرانسه

– زمان خدمت: از 1949 تاکنون

– طراح: Pierre Monteil

– طراحی شده به سال: 1949

– تولید شده در سال: 1949 الی 1979

– وزن: 3.5 کیلوگرم بدون خشاب و 4.2 کیلوگرم همراه با خشاب (32 دور)

– طول: 460 و 720 میلی متر
– طول لوله: 230 میلی متر

– کارتریج: 9×19 mm Parabellum و 7.62×25 mm Tokarev

– کالیبر: 9 میلی متر

– نواخت تیر: 600 دور در دقیقه

– سیستم تغذیه: 20 یا 32 دور

 

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد