گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هااز هارلی دیویدسون تا هیبرید آمریکایی!

از هارلی دیویدسون تا هیبرید آمریکایی!

از هارلی دیویدسون تا هیبرید آمریکایی!

مجله تصویری سلاح- از دیرباز تاکنون ارتش آمریکا رابطه چندان خوشایندی با موتور سیکلت های نظامی نداشته است. به عنوان مثال این دسته از وسایل نقلیه طی جنگ جهانی دوم با جیپ های نظامی جایگزین شدند و تا نیم قرن بعد نیز نتوانستند با موفقیت زیادی به میدان رقابت باز گردند. با این وجود موتور سیکلت های متعددی در تاریخ نظامی این کشور وجود دارند که امروزه اهمیتی نمادین یافته اند و نشانگر فرهنگ آمریکایی خواهند بود. لازم به ذکر است که کلکسیونر های نظامی علاقه زیادی به موتور سیکلت های مذکور دارند. در ادامه به معرفی چند مورد از این دست وسایل نقلیه خواهیم پرداخت.

 

هارلی دیویدسون WLA برای نخستین بار در سال 1940؛ پیش از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم تولید شد. برنامه ریزی ها بر اساس ساخت 90،000 نمونه نظامی از این موتور سیکلت صورت گرفت. بدین منظور تغییرات متعددی در نسخه شهری لحاظ شد که از جمله مهم ترین آن می توان به قابلیت WLA برای عبور از موانع آبی اشاره کرد. از آن جایی که قیمت تمام شده این موتور سیکلت مقرون به صرفه بود و در تعداد بالا نیز تولید شد، حتی پس از پایان جنگ توسط سربازان زیادی مورد استفاده قرار گرفت. تحت عنوان “آزادی بخش” از آن یاد می شود.

 

هارلی دیویدسون XA دومین موتور سیکلتی است که در این لیست معرفی می شود. این نمونه نتیجه درخواست دولت از کمپانی هارلی برای ساخت موتوری بود که از مشخصات مشابه بی ام و آلمان ها برخوردار باشد. تعداد 1،000 واحد XA تولید شد اما ارتش آن را با جیپ نظامی جایگزین کرد و در نهایت نیز به تاریخ موتور سیکلت های نظامی پیوست.

 

Indian 841 نام موتور سیکلتی آمریکایی است که در سال 1941 به دنبال توسعه طرحی برای ساخت موتور سیکلت های صحرایی ساخته شد. همانند XA، این نمونه نیز با الهام از بی ام و R71 راه خود را به بازار نظامی باز کرد. با این وجود Indian 841 هم به دلیل مشابهی توسط ارتش کنار گذاشته و تنها چند نمونه محدود از آن تولید شد.

 

باز هم به کمپانی هارلی دیویدسون با مدل MT350E بر می گردیم. لازم به ذکر است که نزدیک به چهار دهه طول کشید تا هارلی دیویدسون به کسب و کار ساخت موتور های نظامی باز گردد و این بار پشتیبانی بریتانیا را نیز به همراه داشت. این مدل موتوری کوچک تر در مقایسه با آرمسترانگ MT500 داشت اما حداقل مجهز به استارت الکتریکی بود. کمپانی مذکور در سال 1987 برای ساخت MT350E مجوز های لازم را کسب کرد. این موتور سیکلت ها در بریتانیا بسیار محبوب هستند.

 

مورد بعدی با موتور دیزلی 670 سی سی Hayes M1030 نام دارد و بر اساس اسکلت اصلی کاوازاکی KLR650 ساخته شده است. این موتور سیکلت 33 اسب بخار قدرت دارد و می تواند بدون نیاز به سوخت گیری مجدد مسافتی معادل 400 مایل را طی کند. با این وجود از نظر قیمت چندان ارزان به نظر نمی رسد و برای خرید یکی از آن باید 18،500 دلار هزینه کنید.

 

آخرین موتور سیکلت این لیست نوعی موتور هیبریدی الکتریکی است که هم با بنزین کار می کند و هم مجهز به سیستم الکتریکی و باتری است. در واقع می توان این محصول را نمونه ای از موتور سیکلت های نظامی آینده آمریکا به شمار آورد.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد