گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هامرد آمریکایی، شهروند انگلیسی و اختراع جنگی!

مرد آمریکایی، شهروند انگلیسی و اختراع جنگی!

مرد آمریکایی، شهروند انگلیسی و اختراع جنگی!

مجله تصویری سلاح- سر هیرام ماکسیم (5 فوریه 1840- 24 نوامبر 1916) یکی از مخترعان متولد آمریکا بود که در سن 41 سالگی به بریتانیا نقل مکان کرد. وی تا پیش از سال 1899 که تبدیل به چهره ای محلی در انگلستان شود، همچنان شهروند آمریکا به شمار می رفت. هیرام ماکسیم مخترع مسلسلی مشهور به نام خود اوست که نه تنها به راحتی قابل حمل بوده، بلکه سلاحی تمام خودکار محسوب می شود. جالب است بدانید حق انحصاری ساخت دستگاه های مکانیکی دیگری نظیر تله موش، اتوهای فر کننده مو و همچنین پمپ های بخار را نیز به ماکسیم نسبت می دهند. حتی گفته می شود که در یکی از آزمایش های پروازی حضور داشته است، با این وجود طرح هواپیمای بزرگ وی هیچگاه به طور عملی موفق نشد.

تولد و مراحل ابتدایی زندگی

 

 

همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد، ماکسیم در تاریخ پنجم فوریه سال 1840 در ایالت مین (شمال شرقی آمریکا) چشم به جهان گشود. وی در 14 سالگی به عنوان کارآموز فعالیت شغلی را آغاز و ده سال بعد در کارگاه فنی عموی خود؛ (در ماساچوست) حرفه مذکور را دنبال کرد. تجاربی که ماکسیم طی این مدت در قالب طراح و ابزارساز به دست آورد، منتج به تاسیس کارخانه شخصی او شد.

برادر وی؛ هادسون ماکسیم نیز یک مخترع نظامی متبحر در حیطه مواد انفجاری بود. هیرام و هادسون به طور مشترک کار می کردند اما به دلیل اختلاف در مورد باروت بدون دود، از یکدیگر جدا شدند. به ادعای هیرام، نام انحصاری باروت مورد نظر متشکل از حرف اچ و کلمه ماکسیم بود که تنها دلالت بر تلاش های هادسون برای تولید این محصول داشت. هادسون در زمینه فروش تسلیحات نظامی در آمریکا تجربه زیادی داشت، در حالی که عمده فعالیت هیرام در اروپا شکل گرفته بود.

در سال 1881 ماکسیم با هدف سازماندهی مجدد دفاتر شرکت الکتریکی روشنایی آمریکا که در انگلستان مستقر بودند، به این کشور سفر کرد. تعداد سفرهای برگشتی وی به آمریکا بسیار محدود شده بود، از این رو در تاریخ 16 سپتامبر سال 1899 شهروند بریتانیا شد. جالب است بدانید که سال بعد ملکه ویکتوریا ماکسیم را به منظور اعطای مقام شوالیه انتخاب کرد. با این وجود ملکه در سال 1901، درست پیش از تفویض نشان از دنیا رفت. بدین ترتیب ماکسیم لقب مذکور را از پادشاه جدید ادوارد VII دریافت کرد.

اختراعات

 

 

از آن جایی که هیرام ماکسیم مدتها از ابتلا به برونشیت رنج می برد، نوعی اینهالر جیبی منتول را اختراع کرد که مدعی بود می تواند در درمان علائم آسم، عفونت و زکام مفید باشد. با وجود تلاش های مستمر وی در راستای جلوگیری از درد و رنج افراد مبتلا به بیماریهای ریوی، به علت استفاده از استعدادهای خود برای حقه بازی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت! اما واکنش ماکسیم چنین بود: کاملا واضح است که طراحی یک ماشین کشتار بسیار بیشتر از کمک به درمان بیماران مورد احترام واقع خواهد شد.

ماشینهای الکتریکی- مغناطیسی، توپخانه هواپیما، جایگزینهای مختلف برای قهوه و انواع موتورهای بنزینی، گازوئیلی و بخار از دیگر نوآوری های وی به شمار می روند. پس از چندین بار آتش سوزی در یک کارخانه بزرگ مبلمان سازی، ماکسیم نخستین دستگاه آب پاش خودکار ضد احتراق را طراحی کرد. این دستگاه حتی قادر به ارسال گزارش به ایستگاه آتش نشانی در شرایط بحرانی نیز بود. با وجود چنین طرح موفقیت آمیزی، ماکسیم قادر به فروش آن به نقاط دیگر دنیا نبود. اگرچه پس از انقضای حق انحصاری ثبت اختراع، این ایده مورد استفاده قرار گرفت.

ماکسیم در اواخر دهه 1870، اولین سیستم های روشنایی الکتریکی را در یکی از ساختمان های شهر نیویورک راه اندازی کرد. با این حال، در مورد ادعای خود مبنی بر اختراع لامپ با توماس ادیسون درگیر چندین پرونده حقوقی مختلف شد. اما در نهایت بر اساس اظهارات ماکسیم، بخت با ادیسون یار بود و وی به عنوان مخترع اصلی لامپ شناخته نشد.

مسلسل ماکسیم؛ معروف ترین اختراع هیرام

 

 

داستانی که در ادامه خواهید خواند و به تاریخچه ساخت مسلسل مورد بحث اشاره دارد، به ماکسیم نسبت داده شده است: در سال 1882 در وین بودم که ناگهان با یک آمریکایی ملاقات کردم (با وی از زمانی که در آمریکا زندگی می کردم، آشنا بودم). آن مرد به من گفت: اگر می خواهی پول زیادی به دست آوری، چیزی اختراع کن که اروپایی ها به واسطه آن راحت تر بتوانند گلوی یکدیگر را ببرند! بدین ترتیب ماکسیم کمپانی اسلحه سازی خود را با کمک های مالی ادوارد ویکرز در کنت راه اندازی کرد تا از طریق آن بتواند مسلسل منحصر به فردش را تولید کند. لازم به ذکر که این کمپانی چندی بعد با Nordenfeldt  ادغام شد. متعاقبا در سال 1897، بخشی از شرکت کشتی سازی Barrow توسط کمپانی ویکرز خریداری و مجموعه ای به نام “ویکرز، پسر و ماکسیم” تاسیس شد. مسلسل ماکسیم در این مجموعه تحولات امیدبخش زیادی را تجربه کرد. از این رو سلاح نام برده تا سالهای زیادی به عنوان مسلسل استاندارد بریتانیایی در خدمت کشور بود.

طی سالهای بعد، ماکسیم عمیقا ناشنوا شد چرا که به علت مواجهه مستمر با سر و صدای ناشی از مسلسل مشهور ماکسیم اعصاب شنوایی خود را از دست داد.

 

 

مرگ

سر هیرام ماکسیم در تاریخ 24 نوامبر سال 1916 در سن 76 سالگی، در خانه خود؛ استراتام لندن از دنیا رفت.

مشخصات مسلسل ماکسیم

– نوع: مسلسل

– محل تولید: بریتانیا

– مدت زمان خدمت: 1886 الی 1959

– طراح: سر هیرام ماکسیم

– انواع: مسلسل ویکرز، MG08، PM M1910، M32-33، M/09-21

– وزن: 27.2 کیلوگرم

– طول: 107.9 سانتی متر

– طول لوله: 67.3 سانتی متر

– خدمه: 4 نفر

– کارتریج: .303 British

– نواخت تیر: 550 الی 600 دور در دقیقه

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد