گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیسامانه موشکی سوئدی RBS 70

سامانه موشکی سوئدی RBS 70

سامانه موشکی سوئدی RBS 70

مجله تصویری سلاح RBS 70 نوعی سامانه موشکی زمین به هوا، کوتاه برد و قابل حمل است که در سوئد ساخته شده و می تواند در تمامی شرایط جوی به فعالیت نظامی خود ادامه دهد. این سامانه با موشک های RB 70 کار می کند که تاکنون توسط سیستم های موشکی سوئدی دیگری نیز استفاده شده است. هدف از تولید RBS 70، تامین نوعی سیستم دفاع موشکی مقرون به صرفه و با کاربری راحت برای مجموعه نظامی سوئد بود که قدرت عملیاتی مناسبی هم داشته باشد.

نخستین سری از سامانه موشکی RBS 70 در اواخر سال 1973 به منظور انجام تست های آزمایشی تحویل داده شد. آزمایش های کاربری نیز به سال های 1974 الی 1975 باز می گردد. بدین ترتیب در یک برنامه ارزیابی شامل سه فاز مختلف، ارتش سوئد بیش از 100 موشک از سامانه مذکور را شلیک کرد. در سال 1975 این برنامه به اتمام رسید و در ماه ژوئن همان سال اولین سفارشات برای تولید موشک های RB 70 و همچنین سامانه موشکی نام برده به ثبت رسید. در نهایت RBS 70 در سال 1977 به عنوان نخستین سیستم دفاع موشکی هدایت لیزری در دنیا، خدمت نظامی خود را آغاز کرد و هم اکنون در بیش از 18 کشور جهان و مناطق آب و هوایی متفاوت همچون استرالیا، آرژانتین، برزیل، امارات متحده عربی، ایرات، ایرلند، نروژ، پاکستان، سوئد و جمهوری چک مورد استفاده گسترده است.

 

 

طراحی و توسعه

لوله پرتاب موشک در سامانه موشکی RBS 70، به طور کامل مهر و موم شده و به عنوان محفظه ای بسته متشکل از مهمات دفاع هوایی محسوب می شود. این لوله در واقع به شکل استوانه ای ساده طراحی شده و در هرکدام از دو سر آن، یک پوشش تخت دیسک مانند قرار داده شده است. کلاهک های هشت ضلعی نیز به منظور جذب شوک های احتمالی و جلوگیری از آسیب به مجموعه رویت می شوند. خود موشک نیز از طراحی مشابهی برخوردار بوده و استوانه ای شکل با دماغه ای مخروطی است.

جالب است بدانید که RBS 70 برای حمل و نقل روی شانه اپراتور، بیش از اندازه بزرگ و سنگین است و بهتر است برای شلیک با آن از یک سه پایه استفاده شود. سه پایه مذکور متشکل از یک بخش مرکزی و سه عدد تثبیت کننده است که قادر به چرخش 360 درجه ای نیز خواهد بود. در سمت چپ سه پایه هم یک صندلی ساده برای راحتی بیشتر کاربر دیده می شود. واحد کنترل آتش به شکل مستطیل طراحی شده و به خودی خود بزرگ و گسترده است. عدسی چشمی در قسمت فوقانی واحد کنترل آتش و در سمت چپ قرار دارد.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، RBS 70 به کمک یک سیستم پرتو لیزری هدایت می شود. بدین ترتیب موشک این توانایی را در اختیار دارد تا در امتداد مرکز پرتو حرکت کند. این سیستم اصابت دقیق موشک به هدف مورد نظر را با ضریب اطمینان بالایی تضمین می کند.

 

 

اگرچه مکانیسم عمل سامانه موشکی مورد بحث بسیار ساده است، اما اپراتوری که با آن کار می کند نیاز به آموزش بیشتری در مقایسه با سایر سامانه های دفاع هوایی هدایت مادون قرمز خواهد داشت. به عنوان مثال هنگامی چندین پرتاب گر با اهدافی که در یک مسیر مشابه قرار دارند درگیر هستند، احتمال اشتباه در حرکت موشک افزایش می یابد و ممکن است پرتو صحیح را دنبال نکند. از این رو مهارت اپراتور در کار با سامانه موشکی RBS 70 از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

به طور خلاصه عمده نگرانی ها در مورد RBS 70، عدم توانایی برای تشخیص و مقابله با آن توسط سیستم های الکترونیکی ضد حمله موشکی است. این سامانه هیچ راداری ندارد که سیستم های پارازیتی قادر به ایجاد اختلال در عملکرد آن باشند.

 

 

مشخصات RBS 70

– نوع: موشک کوتاه برد ویژه دفاع هوایی و قابل حمل

– محل تولید: سوئد

– مدت زمان خدمت: از سال 1977 تاکنون

– جنگ ها: ایران و عراق

– وزن: 87 کیلوگرم

– طول: 1.32 متر

– قطر: 106 میلی متر

– کلاهک: 1.1 کیلوگرم

– برد عملیاتی: 250 متر الی 8 کیلومتر

– سیستم هدایتی: هدایت لیزری

 

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد