گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیکبری اوتوکار؛ خودروی جان سخت ترک!

کبری اوتوکار؛ خودروی جان سخت ترک!

کبری اوتوکار؛ خودروی جان سخت ترک!

مجله تصویری سلاح- کبری که در رده خودروهای جنگی پیاده نظام قرار می گیرد، توسط شرکت خودروسازی ترکیه ای اوتوکار با هدف تولید یک خودروی چرخ دار چند منظوره با قابلیت تحرک بالا ساخته شده است. کبری اوتوکار که در اصل برای نیروهای مسلح ترکیه طراحی شده، در کلاس خودروهای زرهی سبک جای خواهد گرفت و در مجموع امکانات قابل توجهی را در اختیار نیروهای نظامی قرار می دهد.

طراحی و توسعه

کبری اوتوکار محافظت خوبی در برابر آتش سلاح های کوچک از خود نشان می دهد. لازم به ذکر است که مقاومت نسبی  در مقابل مین های ضد نفر، ضد تانک و همچنین بمب های کنار جاده ای گزارش شده است. این خودروی پیاده نظام در سال 1997 خدمت عملیاتی خود را آغاز کرد و تاکنون سابقه شرکت در نبردهای مختلفی را داشته است. از جمله مهم ترین سوایق استفاده از آن علاوه بر ترکیه، می توان به افغانستان و گرجستان نیز اشاره کرد.

تا انتهای سال 2017، کبری موقعیت خود را به عنوان یک خودروی پیاده نظام صادراتی موفق به اثبات رسانده است. این محصول اپراتورهای مهمی از جمله آذربایجان، الجزایر، بحرین، بنگلادش، گرجستان، قزاقستان، مالدیو، نیجریه، پاکستان و امارات متحده عربی دارد.

 

 

انواع

– کبری: نسخه اصلی اوتوکار را می توان پلت فرمی پایه به شمار آورد که قابلیت پذیرش نقش های مختلفی را در اختیار دارد. به عنوان مثال می تواند یک نفربر زره پوش باشد، یک خودروی ضد تانک و یا حتی وسیله نقلیه مخصوص شرکت در عملیات های شناسایی. از این مدل می توان به صورت یک خودروی دوزیست در شرایط حساس نیز استفاده کرد!

– کبری II: از این مدل برای نخستین بار در سال 2013 رونمایی شد. تفاوت آن با کبری اصلی پوشش زرهی قوی تر آن محسوب می شود. کبری II نه تنها سنگین وزن تر از نسخه اولیه است، بلکه طول، عرض و ارتفاع بیشتری نیز دارد.

از جمله مهم ترین امکانات این خودرو می توان به دوربین حرارتی، سیستم تهویه هوا، کیت محافظتی بیولوژیک، شیمیایی و هسته ای و همچنین پدافندی کوتاه برد  اشاره کرد. از نظر نیروی محرکه نیز، کبری II مجهز به موتور دیزلی 6 سیلندر با حجم 6.7 لیتر، توربوشارژ و با قدرت 281 اسب بخار است که حداکثر سرعت جاده ای 110 کیلومتر بر ساعت را امکان پذیر می سازد.

در اواخر سال 2015، نیروهای مسلح ترکیه سفارش 82 واحد خودروی کبری II را به ارزش 52 میلیون دلار ثبت کرد. برنامه ریزی ها برای تحویل خودرو ها نیز مربوط به نیمه اول سال گذشته بوده است.

– کبری II دوزیست: این مدل کمی بزرگتر از کبری II بوده و همچنین مجهز به موتور قوی تر توربوشارژ V6، با قدرت 360 اسب بخار است. این مجموعه توانایی عبور از دریاچه ها و محیط های آبی محدود را خواهد داشت.

 

 

مشخصات اوتوکار کبری

– نوع: خودروی پیاده نظام جنگی

– محل تولید: ترکیه

– زمان خدمت: از سال 1997 تاکنون

– طراح: اوتوکار

– وزن: کبری 6200 کیلوگرم و کبری II حدود 12،000 کیلوگرم

– طول: کبری 5.23 متر و کبری II معادل 5.6 متر

– عرض: کبری 2.22 متر و کبری II معادل 2.5 متر

– ارتفاع: کبری 2.1 متر و کبری II معادل 2.2 متر

– خدمه: کبری 1+8، کبری II برابر با 2+7

– برد عملیاتی: کبری 752 کیلومتر و کبری II معادل 700 کیلومتر

– سرعت: کبری 115 کیلومتر بر ساعت و کبری II معادل 110 مایل بر ساعت

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد