گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسینارنجک انداز Milkor MGL

نارنجک انداز Milkor MGL

نارنجک انداز Milkor MGL

مجله تصویری سلاح- Milkor MGL نوعی نارنجک انداز سبک وزن با کالیبر 40 میلی متر است که بعضی دیگر از مدل های آن قادر به شلیک کارتریج های 38/37 میلی متری نیز خواهند بود. این سلاح گرم توسط کمپانی Milkor که در آفریقای جنوبی فعالیت دارد، ساخته شده است. MGL نخستین بار به عنوان طرحی مفهومی در سال 1981 به نیروی دفاعی آفریقای جنوبی (SADF) معرفی شد. پس از آن به صورت رسمی با نام Y2 در خدمت SADF قرار گرفت. به تدریج پس از معرفی عمومی سلاح در سال 1983، MGL توسط نیروهای دفاعی و سازمان های اجرای قانون در بیش از 50 کشور دنیا انتخاب شد. تولید کلی این نارنجک انداز از سال 1983 بیش از 50،000 واحد گزارش شده است.

نارنجک اندازها به طور کلی در دو شکل ساخته می شوند یا شلیک را به صورت تکی انجام می دهند و یا مسلسل. مزیت MGL امکان شلیک در حالت چندگانه و یا همان مسلسل است که منتج به افزایش قابل توجه قدرت آتش دسته های نظامی خواهد شد. دقیقا برعکس این حالت را در مورد مدل قدیمی M203 شاهد هستیم که تنها می تواند به حالت تکی شلیک را انجام دهد. علاوه بر این، MGL در کمال سادگی از دقت، قدرت و ضریب اطمینان بالایی برخوردار است. سیلندر را می توان به سرعت پر و یا خالی کرد که حاصل این امر نواخت تیر بالا خواهد بود.

طراحی و تولید

MGL نارنجک انداز 40 میلی متری با ظرفیت 6 دور و مجهز به خشابی به سبک هفت تیر است که قابلیت شلیک اکثر نارنجک های 40×46 mm را در اختیار دارد. لوله سلاح سبک وزن بوده و از جنس فولاد ضد زنگ است. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، MGL از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است و حین کار با آن نگرانی چندانی در مورد ایمنی سلاح وجود ندارد. حتی در صورتی که به طور تصادفی از دست اپراتور سقوط کند، تخلیه ناگهانی رخ نخواهد داد.

 

 

انواع

طی دهه های گذشته نسخه های مختلفی از سلاح اصلی تولید شده است. پس از گذشت 12 سال از تولید MGL، شواهدی به دست آمد که حاکی از تاثیر مثبت ارتقای بخش های متفاوت سلاح در استفاده راحت تر اپراتور از آن بود. به عنوان مثال MGL Mk 1 مدلی بهبود یافته محسوب می شود که در سال 1996 وارد بازار نظامی شد. دو مدل دیگر نیز در سال 2004 معرفی شدند که شامل Mk 1S و Mk 1L است. در نسخه اول فریم آلومینیومی Mk 1 با بدنه ای مستحکم تر از جنس فولاد ضد زنگ جایگزین شده است. نسخه دوم از امکانات مشابه Mk 1S برخوردار بوده اما علاوه بر آن مجهز به سیلندر 140 میلی متری برای مقاصد خاص مانند نارنجک اشک آور است. از جمله مدل های دیگر می توان به MAR، SuperSix MRGL، MGL-105، MGL-140 و M32A1 اشاره کرد.

 

 

اپراتورها

اصلی ترین اپراتورهای نارنجک انداز MGL شامل بنگلادش، برزیل، کلمبیا، دانمارک، گرجستان، هند، اندونزی، مالزی، پاکستان، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، سوئد، تایوان، تایلند، ترکیه، آمریکا و ویتنام اشاره کرد.

مشخصات MGL

– نوع: نارنجک انداز

– محل تولید: آفریقای جنوبی

– زمان خدمت: از سال 1983 تاکنون

– طراحی شده به سال: 1980

– تولید شده به سال: 1983 تاکنون

– وزن: 5.3 کیلوگرم

– طول لوله: 300 میلی متر

– کارتریج: 40×46 mm و 40×51 mm

– حداکثر برد شلیک: 400 متر

– سیستم تغذیه: سیلندر با ظرفیت 6 دور

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد