گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتجهیزات جانبیسیستم ایمنی کوئیک لاک و بیس لاک از کمپانی آرماتیکس

سیستم ایمنی کوئیک لاک و بیس لاک از کمپانی آرماتیکس

سیستم ایمنی کوئیک لاک و بیس لاک از کمپانی آرماتیکس

مجله تصویری سلاح- Armatix GmbH کمپانی تکنولوژی محور آلمانی است که مجموعه ای پیشرو در زمینه طراحی و ساخت سیستم های ایمنی برای انواع سلاح های گرم، سیستم های قفل وایرلس و همچنین کنترل رادیویی محسوب می شود. آرماتیکس بالغ بر 17 خانواده از محصولات ثبت اختراع شده را معرفی کرده است که هرکدام از آنها مهر تاییدی بر خلاقیت های بی پایان این کمپانی خواهند بود. در ادامه نگاهی به جالب ترین سیستم های ایمنی آرماتیکس خواهیم داشت.

کوئیک لاک

سیستم کوئیک لاک را می توان یکی از موفق ترین طرح های این کمپانی آلمانی به شمار آورد. سیستم مذکور امنیت بالایی به سلاح می بخشد و ظرف تنها چند ثانیه نیز می توان سلاح محافظت شده را آماده شلیک کرد. کوئیک لاک با تقریبا تمامی تفنگ های دستی و انواع هفت تیرها همخوانی داشته و قابل استفاده خواهد بود.

کوئیک لاک شامل دو بخش اصلی است: کوئیک لاک (دستگاه مسدود کننده) و یک کلید الکترونیکی. دستگاه کوئیک لاک را می توان به صورتی دستی به محفظه کارتریج وارد کرد. پس از آن دستگاه با استفاده از فشاری اندک، باعث قفل شدن خودکار سلاح شده و عملکرد آن را ایمن می کند. برای آزادسازی سلاح از تاثیر این مکانیسم، ارتباطی ویژه بین کلید الکترونیکی و دستگاه کوئیک لاک برقرار خواهد بود. پس از تایید توسط یک پین کد خاص و یا اثر انگشت، کلید الکترونیکی دستور آزادسازی سلاح را صادر کرده و کوئیک لاک طبق فرمان دریافتی عمل می کند. مهم ترین مزیت سیستم ایمنی کوئیک لاک، پاسخ دهی آن ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه خواهد بود. بدین ترتیب معرفی آن همراه با سطح رضایت بالایی از جانب کاربران نظامی گزارش شده است. همچنین امکان تغییر برنامه ریزی کلید الکترونیکی و دستگاه کوئیک لاک پیش از هر بار استفاده از این سیستم وجود خواهد داشت.

 

جالب است بدانید که می توان از یک کلید الکترونیکی برای برنامه ریزی چندین دستگاه کوئیک لاک بهره برداری کرد. هر یک از کلیدهای الکترونیکی دارای داده های رمزگذاری شده خاصی هستند که حین برنامه نویسی اولیه کوئیک لاک، به دستگاه های مربوطه منتقل خواهند شد. بدین ترتیب اطلاعات رمزگذاری شده در کل مجموعه ذخیره شده و تنها با استفاده از پین کد منحصر به فرد می توان سلاح را آزادسازی کرد. به منظور اطمینان از ایمن سازی کامل سلاح، باید تعداد لوله ها و اندازه کالیبر هرکدام از آنها را به دقت مشخص کرد. در واقع هر لوله باید با کالیبر خاصی از کوئیک لاک قفل شود. تنها در این صورت می توان امنیت سلاح را تضمین کرد. همچنین لازم به ذکر است که سلاح گرم مورد نظر باید با استانداردهای C.I.P. همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت بهره برداری از سیستم کوئیک لاک می تواند منجر به کارکرد نامناسب سلاح و در نهایت خرابی تمام مجموعه شود. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، در سلاح هایی با چندین لوله متفاوت، باید از کوئیک لاک با کالیبر مشخص استفاده کرد. همچنین کار با این سیستم در صورت تمیز بودن سلاح و روغن کاری مختصر لوله، بسیار آسان تر خواهد بود.

 

 

بیس لاک

سیستم ایمنی بعدی از آرماتیکس، کمک زیادی به مامورین اجرای قانون و نیروهای نظامی در راستای تضمین امنیت سلاح های گرم در تعداد بالا کرده است. این سیستم که بیس لاک نام دارد را می توان روی سطوح مختلف مانند میز، دیوار و یا کف در ساختمان و همچنین خودرو نصب کرد. هر سلاح نیز به طور جداگانه قفل می شود. بیس لاک ها را در ترکیب با یکدیگر برای هر تعداد سلاح می توان استفاده کرد. از طرفی درست مانند سیستم قبلی، این مدل نیز تنها با در اختیار داشتن پین کد مخصوص و یا اثر انگشت باز می شود. همچنین در مورد حالتی که چندین اسلحه قرار داده شده است، امکان آزادسازی با استفاده از یک پین کد گروهی وجود دارد.

برای راه اندازی سیستم تنها کافیست اسلحه مورد نظر را داخل دستگاه قرار دهید. سپس با استفاده از فشاری جزئی، سیستم قفل می شود. تکنولوژی به کار رفته در ساخت بیس لاک، اجازه قرار گیری سلاح هایی با کالیبر متفاوت در یک دستگاه را می دهد. همچنین این سیستم را می توان به صورت مرکزی مدیریت کرد، بدین معنا که در زمانی کوتاه، تمام سلاح ها آزادسازی خواهند شد. همچنین امکان بررسی وضعیت هر سلاح نیز وجود دارد در نتیجه مفقود و یا دزدیده شدن اسلحه امری محال خواهد بود! به منظور افزایش امنیت این دستگاه، قابلیت استفاده همزمان از پین کد و اسکن اثر انگشت در نظر گرفته شده است.

 

 

یکی دیگر از امکانات کاربردی در سیستم بیس لاک، قابلیت اتصال آن به اپلیکیشن های آی تی خواهد بود. بدین ترتیب با راحتی بیشتری می توان دستگاه را مدیریت کرد و آن را مورد بررسی قرار داد. از طرفی اطلاعات مدت زمان استفاده از سلاح و همینطور کاربری که از آن بهره برداری کرده است، به صورت کاملا دقیق مستند سازی می شود. از این رو احتمال سوء استفاده از اسلحه های بیس لاک به حداقل مقدار ممکن کاهش خواهد یافت. در صورتی که یکی از سلاح ها در زمان مقرر شده به بیس لاک باز نگردد، دستگاه به طور خودکار زنگ هشدار را فعال می کند.

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، قفل سیستم وابسته به فشار اندک خواهد بود. در واقع باید جسم قفل شونده را در ارتباط با محفظه کارتریج قرار دهید و کمی فشار وارد کنید. در وضعیت اضطراری روند آزادسازی سلاح از دستگاه تنها چند ثانیه زمان خواهد برد. علاوه بر استفاده از پین کد و یا اسکن اثر انگشت، آزادسازی سلاح از طریق فعال سازی فرستنده بدون تماس نیز امکان پذیر خواهد بود.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد