گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیتپانچه الکتریکی TASER M26C

تپانچه الکتریکی TASER M26C

تپانچه الکتریکی TASER M26C

مجله تصویری سلاح- M26C نوعی سلاح قابل حمل و قدرتمند است که در کمپانی آمریکایی TASER (دفتر مرکزی آن در شهر سکاتسدیل ایالت آریزونا واقع شده)، مراحل طراحی و ساخت خود را پشت سر گذاشته است. در واقع TASER بخش تولید کننده سلاح های دفاع شخصی از شرکت تجاری معروف Axon به شمار می رود.

سلاح نام برده در اولین مرحله از عملکرد خود، یک طناب شوک الکتریکی به طول 15 فوت را شلیک می کند که نتیجه آن بی حرکتی کوتاه مدت فرد مهاجم خواهد بود. جالب است بدانید که این طناب علاوه بر پوست بدون محافظ، قابلیت تاثیرگذاری بر بدن حتی با وجود لباس و یا پوشش های ضخیم را نیز دارد. مهم ترین مزایای این سلاح به قرار زیر خواهد بود:

– طناب شوک الکتریکی 15 فوتی، مهاجم را در از حرکت باز می دارد

– تکنولوژی EMD به خوبی از پیشروی مهاجم جلوگیری می کند. EMD طراح، تولید کننده و بازاریاب محصولات الکترونیکی پیشرفته با ولتاژ بالا از سال 1982 است

– ظاهر این سلاح به گونه ای طراحی شده است که به سادگی قابل تشخیص بوده و این موضوع نیز تاثیر مهمی در عملکرد کلی آن خواهد داشت

همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید، محدوده اثر M26C، تمام بدن انسان خواهد بود و در مقایسه با دیگر اسلحه های مورد استفاده توسط نیروهای نظامی و از همه مهم تر نیروهای پلیس، کارایی بالاتری خواهد داشت.

 

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، TASER از تکنولوژی شکست عضلانی الکتریکی؛ EMD بهره می برد. بدین معنا که از طریق سیگنالی به قدرت 18 الی 26 وات سیستم عصبی مرکزی مهاجم به طور کامل تحت تاثیر قرار می گیرد. از طرفی عضلات اسکلتی بدن نیز به فرمان این سیستم وارد عمل می شوند. در نتیجه پس از تماس سطح بدن با پروب ها، انقباض سریع و غیر قابل کنترل در بافت عضلات اسکلتی مشاهده خواهد شد. علاوه بر این، سلاح مورد نظر تفاوت های محسوسی با باتوم های برقی مورد استفاده توسط نیروهای پلیس در سراسر دنیا دارد. چنانچه فرد از آمادگی بدنی مناسبی برخوردار بوده و آستانه تحریک بدن وی بالا باشد، قادر به تحمل باتوم برقی با قدرت 14 الی 17 وات نیز خواهد بود. این در حالی است که صرف نظر از قدرت ذهنی و بدنی، فرد در مواجهه با TASER هیچ گونه مقاومتی نخواهد داشت! تنها با کشیدن ماشه ظرف چند ثانیه، هدف بر زمین می افتد. از طرفی برد سلاح تا 15 فوت گزارش شده است. یعنی با کشیدن ماشه دو پروب کوچک تا برد 15 فوتی قابلیت اصابت به مهاجم را خواهند داشت. باید توجه داشت که این برد در میان سلاح های مشابه، عددی قابل توجه محسوب می شود زیرا با اجتناب از رویارویی نزدیک، آسیب احتمالی را تا اندازه زیادی کاهش می دهد.

علاوه بر خود سلاح M26C، امکانات دیگری همراه آن وجود دارد که از جمله مهم ترین این متعلقات می توان به کیس سخت مخصوص حمل و نقل، هدف تمرینی و کارتریج های هوا به قیمت 120 دلار اشاره کرد.

مشخصات TASER M26C

– توان خروجی: 50،000 ولت، 18 وات، 1.76 ژول به ازای هر پالس انرژی (سیکل زمان بندی خودکار 5 ثانیه ای در هر بار تخلیه)

– توان ورودی:  12 VDC: 4-6 A

– منبع تغذیه: باتری AA Duracell Ultra Alkaline 8 و یا باتری های قابل شارژ نیکل متال هیدرید

– مکانیسم هدف گیری: طول موج 650 نانومتری، چشم لیزری (بهینه سازی شده در برد 13 فوت)

– وزن: 19.2 اونس

– ابعاد: 8.3 در 1.8 در 6 اینچ

– نشانگر باتری: نشانگر LED قرمز با وضوح بالا برای باتری های آلکالاین

– کیت رنگ زرد: در طرفین سلاح خطوط زرد رنگی دیده می شود که از جنس پلی کربنات هستند. معنای این خطوط “سطح پایین تر کشندگی M26C” خواهد بود

– قیمت: 449.95 دلار

 

 

تفاوت M18L و M26C چیست؟

لازم به ذکر است که در برخی منابع از M26C با نام M18L یاد می شود. این دو مورد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. در واقع کمپانی سازنده در سال 2009، نام M18L را به M26C تغییر داد ولی دقیقا دو واحد یکسان هستند. همچنین جالب است بدانید که شلیک پروب های TASER با سرعت 180 فوت در ثانیه، به کمک نیتروژن فشرده صورت می گیرد. هر کدام از پروب ها نیز به واسطه یک سیم جداگانه نازک به دستگاه TASER متصل باقی می مانند. در ادامه سیگنال الکتریکی، همان قسمت از بدن و یا لباس که با پروب تماس یافته است را تحریک می کند. نتیجه این تماس و تحریک الکتریکی، ناهماهنگی عملکرد عضلات اسکلتی و عدم توانایی فرد برای ادامه حرکت خواهد بود.

چگونه سیستم TASER تا این اندازه موثر و به طور کلی ایمن است؟

علت اصلی ایمنی این سلاح به عملکرد آن باز می گردد. همانطور که تا به اینجای مطلب توضیح داده شد، TASER به منظور اثرگذاری بر بدن فرد نیازی به نفوذ عمقی در بافتها و یا آسیب به اندام های حیاتی نخواهد داشت. در واقع برای مدت زمانی کوتاه در ارتباط بین مغز و سیستم عضلانی اختلال ایجاد می شود و این اختلال منجر به از دست رفتن تون عضلات خواهد شد. TASER را می توان همانند دستگاهی با قابلیت کنترل از راه دور تصور کرد که تسلط فرد بر بدن خود را از بین می برد، اما در عین حال شدت آسیب وارده بسیار ناچیز خواهد بود.

لازم به ذکر است که خروجی الکتریکی این سلاح بسیار پایین تر از سطح مورد نیاز برای ایجاد ایست قلبی و یا هرگونه آسیب دیگری به سیستم قلبی- عروقی بدن بوده و بدین ترتیب نگرانی خاصی از این بابت وجود ندارد.

 

 

TASER چه عواقبی به همراه دارد؟

پاسخ معمول فردی که تحت تاثیر این سیستم قرار می گیرد، در اکثر موارد سقوط بر زمین است اما در مجموع سرعت بازیابی بدن برای دست یابی به وضعیت عادی سریع بوده و مشکل خاصی مشاهده نمی شود. با این ممکن است در بعضی از افراد حالت های نادری نظیر فراموشی کوتاه مدت و یا بی حسی انتهای اندام ها نیز ایجاد شود.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد