گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیخودروی زرهی سبک Mungo ESK

خودروی زرهی سبک Mungo ESK

خودروی زرهی سبک Mungo ESK

مجله تصویری سلاح- Mungo که تحت عنوان mongoose نیز شناخته می شود، وسیله نقلیه زرهی چند منظوره مختص حمل و نقل پیاده نظام است. پوشش زرهی این خودرو هیچ گونه تاثیر منفی بر قابلیت تحرک و مانورپذیری آن نداشته است. Mungo حاصل همکاری دو کمپانی KMW و راین متال بوده که به طور ویژه برای نیروهای چترباز طراحی شده است. گفته می شود که این خودرو در شعاع 30 الی 40 کیلومتری اطراف نقطه فرود نیروهای مذکور کارایی مناسبی خواهد داشت. به واسطه مزیت های اشاره شده، Mungo به عنوان خودروی حمل و نقل نیروهای چترباز توسط ارتش آلمان برگزیده شد. البته لازم به ذکر است که چندین واحد از این خودرو نیز برای ارزیابی و انجام تست های آزمایشی، تحت مالکیت سپاه تفنگداران دریایی آمریکا درآمد.

 

 

Mungo سطح محافظتی قابل قبول تری را در مقایسه با وسایل نقلیه سبک و کوچکتر 4×4 ارائه می دهد. طرفین خودرو زره پوش بوده و مقاومت بالایی در برابر مین های ضد نفر دارد. همچنین امکان نصب زره اضافی برای مقابله با تسلیحات 7.62 میلی متری نیز وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است شاهد حضور یک تیربار 7.62 میلی متری در قسمت سقف خودرو باشیم که البته جز امکانات انتخابی Mungo به شمار می رود. همانطور که گفته شد، Mungo وسیله نقلیه ای سبک و مخصوص حمل و نقل نیروهای چترباز است که می تواند 10 سرباز و یا 2،000 کیلوگرم محموله را جا به جا کند. جالب است بدانید که این خودرو ظرف مدت زمان تنها 5 دقیقه به یک کامیون باربری تبدیل می شود!

این خودروی زرهی سبک بر اساس شاسی نمونه تجاری موجود در بازار از مولتی کار 4×4 ساخته شده است. نیروی محرکه آن نیز توسط یک موتور دیزلی 2.8 لیتری با قدرت 105 اسب بخار تامین می شود. همچنین موتور در بخش میانی وسیله نقلیه به چشم می خورد. با وجود تمامی مزایای Mungo، این خودرو در افغانستان چندان موفق نبود. در واقع قدرت آن به اندازه ای نیست که بتواند شرایط جاده ای نامساعد و خشن را تحمل کند. اغلب هواپیماهای ترابری با سایز متوسط، بوئینگ CH-47 چنوک و بالگرد CH-53G قادر به حمل و نقل این خودرو خواهند بود.

در سال 2009، ارتش آلمان تقاضای خود مبنی بر تولید 25 سری منحصر به فرد از Mungo با قابلیت محافظت NBC (هسته ای، بیولوژیک و شیمیایی) و همچنین ظرفیت بیشتر را مطرح کرد.

 

 

انواع

– Mungo 1: نسخه پایه برای حمل و نقل پیاده نظام چترباز.

– Mungo 2: پلت فرم چند منظوره که می تواند به عنوان وسیله نقلیه ویژه عملیات تعمیر و بازیابی، شناسایی و امداد رسانی پزشکی و همینطور انتقال مواد اولیه مورد استفاده قرار بگیرد.

– Mungo 3: این مدل مجهز به یک کابین محافظت شده و البته بزرگتر در مقایسه با نمونه های دیگر است.

– وسیله نقلیه سبک بلژیکی مخصوص حمل و نقل نیروها: این خودرو شباهت زیادی به نمونه مورد بحث دارد. در سال 2017، مقامات نظامی بلژیک درخواستی مبنی بر تولید 199 واحد خودروی حمل و نقل زرهی جدید را به تصویب رساندند که در اصل با الهام از همتای آلمانی خود وارد روند طراحی و ساخت شد. زمان بندی تحویل خودروهای جدید، 2019 الی 2021 گزارش شده است.

 

 

مشخصات خودروی زرهی سبک Mungo

– محل تولید: آلمان

– سال آغاز خدمت رسمی: 2005

– پیکربندی: 4×4

– ظرفیت: 10+1

– وزن خالی: 3.45 تن

– حداکثر بارگیری: 1.85 تن

– ارتفاع: 2.25 متر

– موتور: دیزلی 2.8 لیتر

– قدرت موتور: 105 اسب بخار

– حداکثر سرعت جاده ای: 90 کیلومتر بر ساعت

– برد: 500 کیلومتر

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد