گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیسلاح چینی با دوربین خلاقانه!

سلاح چینی با دوربین خلاقانه!

سلاح چینی با دوربین خلاقانه!

مجله تصویری سلاح- تفنگ تهاجمی چینی ZH-05 همواره سلاحی غیر عادی به شمار رفته است. این اسلحه متفاوت با الهام از نمونه آمریکایی XM29 OICW که تولید آن در نهایت متوقف شد و همچنین نمونه K11 متعلق به کره جنوبی که مقداری موفق تر بود، راه خود را به سوی بازارهای نظامی باز کرد. در واقع چین به دنبال طراحی و ساخت یک سلاح پیشرفته پیاده نظام برای برنامه آینده سربازان خود بود. بدین ترتیب ZH-05 توسط ارتش این کشور به تصویب رسید و چندی بعد تحت عنوان QTS-11 طراحی مجدد شد. این سلاح تاکنون توسط واحد نیروهای ویژه و همچنین واحدهای مخصوص شناسایی استفاده شده است. البته هیچ گونه اطلاعات موثقی در مورد تعداد ساخته شده از این مدل در دست نیست.

ZH-05 ظاهری کاملا متمایز دارد. در این سلاح با ترکیبی از یک تفنگ تهاجمی 5.8 میلی متری و نارنجک اندازی 20 میلی متری رو به رو هستیم. علاوه بر این، ZH-05 مجهز به دوربینی پیشرفته و سیستم کنترل آتش است. لازم به ذکر بوده که بخش تفنگ تهاجمی در این سلاح، از یک طراحی معمولی برخوردار است. این بخش بر اساس تفنگ تهاجمی استاندارد QBZ-03 ساخته شده، عملکرد وابسته به سیستم گازی دارد و مهمات استاندارد چینی 5.8×42 میلی متر را نیز شلیک می کند. بخش نارنجک انداز نیز در قسمت بالایی نصب شده است. نارنجک انداز قادر به شلیک نارنجک های هوشمند خواهد بود. از طرفی انواع متفاوت از نارنجک های معمولی نیز قابل استفاده هستند. امکان برنامه ریزی سیستم نارنجک انداز به منظور انفجار نارنجک ها در محدوده ای از پیش تعیین شده نیز وجود خواهد داشت. نارنجک هایی که قادر به نفوذ در پوشش های زرهی هستند هم در دسترس خواهند بود. این نارنجک ها در شلیک مستقیم، قابلیت قابل توجه ای به منظور نفوذ در خودروهای زرهی سبک دارند. از نارنجک هایی مانند UAV تاکتیکی برای مقابله با اهداف متحرک کوچک استفاده می شود. به طور کلی یک نارنجک استاندارد، حدودا 85 گرم وزن و شعاعی عملیاتی معادل 7 متر دارد.

 

 

این تفنگ تهاجمی از خشاب هایی با ظرفیت 30 دور تغذیه می شود. خشاب های هر دو مدل تفنگ تهاجمی QBZ-95 و QBZ-03 قابل قبول بوده و به طور گسترده توسط ارتش چین مورد استفاده قرار می گیرند. بخش نارنجک انداز تک لول است و هیچ گونه خشابی ندارد. پس از هر بار شلیک باید نارنجک انداز را به صورت دستی بارگذاری مجدد کرد. نارنجک انداز ZH-05 شباهت زیادی به K11 کره جنوبی دارد با این تفاوت که فاقد خشاب است. طراحان چینی با هدف کاهش وزن مجموعه، استفاده از سیستم های بارگیری مجهز به خشاب را حذف کرده اند.

ZH-05 از حضور یک دوربین الکتریکی بزرگ بهره می برد که عملیات هدف گیری را برای هر دو بخش تفنگ تهاجمی و نارنجک انداز انجام می دهد. این دوربین مجهز به یک بردیاب لیزری از پیش تعبیه شده، کامپیوتر بالیستیک و همچنین رابط برنامه نویسی نارنجک است. همانطور که پیش تر نیز گفته شد این مجموعه قادر به شلیک نارنجک ها و هدایت آنها برای انفجار در محدوده ای تعیین شده خواهد بود. برد موثر شلیک با استفاده از مهمات 5.8 میلی متری حدودا 500 متر است. حداکثر برد موثر نارنجک های 20 میلی متری علیه اهداف ثابت نیز، معادل 800 متر گزارش شده است.

 

 

مشخصات تفنگ تهاجمی/ نارنجک انداز ZH-05

– محل تولید: چین

– سال آغاز خدمت: 2016

– کالیبر: 5.8×42 میلی متر

– کالیبر نارنجک: 20 میلی متر

– وزن: 5 کیلوگرم

– طول: 950 میلی متر

– طول لوله: حدودا 520 میلی متر

– نواخت تیر چرخه ای: 650 rpm

– نواخت تیر عملی: 40-100 rpm

– ظرفیت خشاب: 30 دور

– ظرفیت نارنجک انداز: 1 عدد فاقد خشاب

– برد موثر آتش: حدودا 500 متر

– برد موثر آتش برای نارنجک: حداکثر 800 متر

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

افزونه ایی رو ی کلاه سرباز نصب می شود که ضمن برقراری ارتباط با دوربین امکان مشاهده تصاویر دوربین روی خود(افزونه) را فراهم می کند بدین ترتیب سرباز می تواند با چرخاندن اسلحه در جهات مختلف محیط اطراف خود را کاملا مشاهده کند برای مثال براحتی می توان پشت یک دیوار سنگر گرفت و تنها اسلحه را برای اطلاع از وضعیت طرف دیگر مقداری جابجا کرد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد