گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیخودروی جنگی پیاده نظام ZBD-04

خودروی جنگی پیاده نظام ZBD-04

خودروی جنگی پیاده نظام ZBD-04

مجله تصویری سلاح- تایپ 04 و یا ZBD-04، نوعی خودروی جنگی پیاده نظام است که در چین تولید شد. اجزای خارجی این خودرو به ویژه قسمت برجک و تسلیحات اصلی، با الهام از BMP-3 طراحی شده اند. با این وجود اسکلت ZBD-04 و همچنین سیستم های داخلی آن، فرمتی کاملا متفاوت دارند. جالب است بدانید که نسخه ارتقا یافته ZBD-04A نیز در حال حاضر تولید می شود و به طور گسترده توسط نیروهای نظامی چینی مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی و تولید

ZBD-04  از سال 2006 تاکنون به خدمت نظامی خود ادامه داده است. علاوه بر خودروی جنگی پیاده نظام، مدلی دیگر از ZBD-04 نیز در دسترس است که نوعی خودروی زره پوش بازیابی به شمار می رود. کاربرد این مدل بیشتر مربوط به تعمیر خودروهای صدمه دیده در میدان جنگ و همچنین کمک به خارج کردن آنها از محدوده مورد نظر خواهد بود.

خودروی مورد بحث ظرفیت حمل سه خدمه (فرمانده، راننده و مسئول تسلیحات) و همچنین هفت نیروی نظامی را در اختیار دارد. فرمانده و مسئول تسلیحات در قسمت میانی خودرو؛ برجک دو نفره استقرار خواهند یافت. در سمت راست، چپ و درب خروج خودرو پورت های مخصوص آتش تعبیه شده است که نیروهای نظامی را قادر به استفاده از تفنگ های تهاجمی و یا مسلسل های سبک از داخل ZBD-04 می سازد. خودروی مذکور وسیله ای دوزیست است و می تواند مسافت کشتی تا ساحل را شنا کند. به منظور شنا با سرعت بالا، دو پورت بزرگ ویژه واترجت طراحی شده است.

 

 

سلاح اصلی ZBD-04، نوعی تفنگ نیمه خودکار 100 میلی متری است که قادر به شلیک HE-FRAG  و  3UBK10 ATGMخواهد بود. برد موثر HE-FRAG حدودا 4،000 متر و نواخت آتش آن 10 دور در دقیقه گزارش شده است. 3UBK10 ATGM نیز متشکل از یک موشک هدایت لیزری است. موشک نام برده نه تنها قادر به هدف گیری خودروهای زرهی خواهد بود، بلکه می تواند بالگردهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند را نیز هدفگیری کند. این موشک مجهز به حداکثر بردی معادل 4،000 متر است و امکان نفوذ در پوشش زرهی 600 میلی متری را دارد. سیستم خودروی جنگی پیاده نظام مد نظر، 8 موشک را درون برجک خود حمل می کند.

ZBD-04A مجهز به یک توپ خودکار 30 میلی متری با ظرفیت 500 دور است. نواخت آتش 300 دور دقیقه و برد شلیک 1،500 الی 2،000 متر خواهد بود. نسخه ZBD-97 نیز مانند BMP-3، از حضور یک مسلسل 7.62 میلی متری در سمت چپ اسلحه اصلی بهره می برد.

 

 

از نظر سطح حفاظتی، گفته می شود که این خودرو مجهز به سیستم محافظت NBC است. همچنین یک سامانه سه تایی پرتاب نارنجک نیز در هر کدام از طرفین برجک نصب می شود. سیستم هشدار دهنده لیزری یکی دیگر از امکانات مهم ZBD-04 محسوب می شود. هرچند اطلاعات دقیقی از مشخصات حفاظت بالیستیک این خودرو در دست نیست، اما به نظر می رسد که توانایی مقابله با مهمات 14.5 میلی متری در تمامی جهات را داشته باشد.

مشخصات ZBD-04

– محل تولید: چین

– زمان خدمت: از سال 2004 تاکنون

– طراحی: دهه 1990

– تولید: از سال 1997 تاکنون

– وزن: 20 تن

– طول: 7.14 متر

– عرض: 2.74 متر

– ارتفاع: 2.4 متر

– خدمه: 3

– مسافران: 7

– تسلیحات اصلی: تفنگ 100 میلی متری، توپ خودکار 30 میلی متری

– موتور: دیزلی با قدرت 670 اسب بخار

– برد عملیاتی: 500 کیلومتر

– سرعت: 65 کیلومتر بر ساعت در جاده و 20 کیلومتر بر ساعت در آب

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد