گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیتک تیرانداز متفاوت روس!

تک تیرانداز متفاوت روس!

تک تیرانداز متفاوت روس!

مجله تصویری سلاح- VSS نوعی تفنگ تک تیرانداز مربوط به شوروی سابق است که تحت عنوان “وینتورز” نیز شناخته می شود. وینتورز VSS تفنگی تک تیرانداز مجهز به کاهنده صدا است که با استفاده از کارتریج سنگین مادون صوت SP5 با کالیبر 9×39 میلی متر و همچنین کارتریج SP6 (نفوذگر به پوشش های زرهی) عمل می کند. این محصول در اواخر دهه 1980 توسط کمپانی روسی TSNIITOCHMASH  توسعه یافت و در نهایت کارخانه اسلحه سازی Tula آن را تولید کرد. هدف اصلی از ساخت وینتورز VSS، واحد نیروهای ویژه شوروی سابق بوده است.

طراحی و تولید

اصول کلی سلاح مورد بحث و همچنین سیستم کاهنده صدای آن با الهام از تفنگ تهاجمی AS طراحی شده اند. بدین ترتیب VSS را می توان تفنگی با عملکرد وابسته به مکانیسم گازی به شمار آورد. همانطور که در تصاویر نیز مشاهده خواهید کرد، یک بخش مجزا در قسمت انتهایی لوله سلاح افزوده می شود که همان صدا خفه کن  است. خود لوله مجهز به یک سری پورت های کوچک خواهد بود که موجب کند شدن سرعت حرکت گازهای خروجی و همچنین سرد شدن آنها می شود. لازم به ذکر است که جداسازی کاهنده صدا برای نگه داری از آن و همچنین تعمیر به آسانی امکان پذیر بوده اما باید از شلیک با وینتورز VSS بدون این بخش خودداری کرد. بخش نام برده 284.36 میلی متر طول و 35.86 میلی متر قطر دارد.

 

 

وینتورز VSS مجهز به یک پد شانه لاستیکی است که به منظور حمل و نقل راحت تر و کاهش اندازه، می توان آن را از مجموعه سلاح جداسازی کرد. جالب است بدانید که روپوش لوله از جنس پلیمر فوق فشرده تهیه شده و به خوبی از دست و انگشتان اپراتور محافظت می کند. VSS قادر است در حالت تمام خودکار از خشاب اصلی خود با ظرفیت 10 دور و یا خشاب تفنگ AS با ظرفیت 20 دور استفاده کند. همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، این سلاح از کارتریج مادون صوت SP5 با کالیبر 9×39 میلی متر بهره می برد. گلوله های این کارتریج از نظر وزنی دو برابر پارابلوم 9×19 میلی متر هستند. همچنین لازم به ذکر است که گلوله های وینتورز VSS، قدرت بالایی برای نفوذ در بدنه های زرهی دارند. به عنوان مثال یک کلاه نظامی استاندارد مجهز به ورقه فولادی 2 میلی متری، از فاصله 500 متری تحت نفوذ این گلوله ها قرار خواهد گرفت.

به منظور حمل سلاح مورد نظر و متعلقات همراه آن، یک کیف دستی ویژه به ابعاد 370×450×140 میلی متر در نظر گرفته شده است. این کیف فضای کافی برای یک دوربین دید در شب و همچنین دو خشاب اضافه را نیز خواهد داشت.

اپراتورها

از جمله اصلی ترین اپراتورهای وینتورز VSS می توان به بلاروس، سوریه، گرجستان، اردن، روسیه، اوکراین و ویتنام اشاره کرد.

 

 

مشخصات وینتورز VSS

– نوع: تفنگ تک تیرانداز

– محل تولید: شوروی سابق

– سال خدمت: از سال 1987 تاکنون

– طراحی: دهه 1980

– تولید شده به سال: 1987 تاکنون

– وزن: 2.6 کیلوگرم

– طول: 894 میلی متر

– طول لوله: 200 میلی متر

– کارتریج: 9×39 میلی متر

– عملکرد: وابسته به سیستم گازی

– نواخت تیر: 700 دور در دقیقه

– برد موثر شلیک: 300 الی 400 متر

– سیستم تغذیه: خشاب جعبه ای قابل جداسازی با ظرفیت 10 یا 20 دور

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد