گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیآلتای؛ تانک اصلی میدان نبرد ارتش ترکیه

آلتای؛ تانک اصلی میدان نبرد ارتش ترکیه

آلتای؛ تانک اصلی میدان نبرد ارتش ترکیه

مجله تصویری سلاح- آلتای نوعی تانک اصلی میدان نبرد و در عین حال پیشرفته است که با الهام از تانک K2 بلک پانتر کره جنوبی طراحی و ساخته شد. این تانک توسط شرکت خودرو سازی ترکیه ای “اوتوکار” که زیرمجموعه ای از هولدینگ کوچ به شمار می رود، برای ارتش این کشور و همچنین مقاصد صادراتی توسعه یافت. آلتای نیز به احترام ژنرال Fahrettin Altay که نقش مهمی در مراحل پایانی جنگ استقلال ترکیه داشت، نام گذاری شد.

طراحی و توسعه

پروژه ملی تولید تانک در اواسط دهه 1990 میلادی با هدف توسعه زیرساخت های قوی و مستقل برای تولید و نگه داری از تانک های های اصلی میدان نبرد نیروهای مسلح ترکیه کلید خورد. بدین ترتیب پروژه نام برده با عقد قراردادی میان کمپانی اوتوکار و صنایع دفاعی ترکیه در تاریخ 30 مارس 2007 آغاز شد. در این قرارداد که 500 میلیون دلار ارزش داشت، اوتوکار طراحی، توسعه و تولید چهار پروتوتایپ از تانک های اصلی میدان نبرد را بر عهده گرفت. این پروژه نخستین طرح توسعه MBT (تانک اصلی میدان نبرد) ترکیه از سال 1943 به شمار می رود. جالب است بدانید که پیش از این زمان، پروتوتایپ هایی از تانک ملی ترکیه در شهر قیریق قلعه این کشور ساخته شدند اما هیچ گاه نتوانستند ویژگی های متقاعد کننده ای برای تولید انبوه خود ارائه دهند.

 

 

پیش تر اشاره شد که اوتوکار یکی از زیرمجموعه های هولدینگ استانبولی کوچ به شمار رفته و همچنین از جمله بزرگ ترین تولید کنندگان خودرو در ترکیه نیز محسوب می شود. این شرکت تا سال 2008، بیش از 25،000 خودروی نظامی تولید کرده است.

به منظور بهبود قابلیت های فعلی صنایع دفاعی ترکیه و رشد همکاری های داخلی برای کمک به دفاع ملی، تصمیم به راه انداز پروژه “تانک ملی” گرفته شد. این پروژه می توانست همچون کاتالیزوری قوی، اتحاد میان شرکت های نظامی و دفاعی ترکیه برای دست یابی به هدفی مشترک را تقویت کند و قدرت ارتش ترکیه را نیز ارتقا دهد. در نهایت وزارت دفاع ترکیه بودجه ای 1 میلیارد دلاری به توسعه تانک آلتای اختصاص داد.

حضور شرکت صنایع دفاعی و ساخت تجهیزات الکترونیکی ترکیه ای آسلسان در این پروژه، نشانگر همکاری داخلی برای دست یابی به هدفی مشترک است. جالب است بدانید که این شرکت در راستای طراحی و تولید سیستم کنترل آتش مدولار، فرماندهی و همچنین کنترل اطلاعات برای تانک آلتای نقش موثری داشته است. از طرفی طی روند توسعه، با تولید و استفاده از تفنگ تانک 120 میلی متری راین متال نیز موافقت شد. به طور کلی برنامه ریزی ها برای تولید مجموعا 1000 واحد MBT در چهار سری با ظرفیت هر کدام 250 واحد صورت گرفت. نخستین تصویر سه بعدی از تانک اصلی میدان نبرد آلتای در سال 2010 منتشر شد. به دنبال این رونمایی، در سال 2013 ارتش آذربایجان و عربستان سعودی نسبت به تانک آلتای تمایل خود را اعلام کردند.

 

 

تانک آلتای مجهز به تفنگ 120 میلی متری و سیستم دفاع CBRN (شیمیایی، میکروبی، هسته ای و پرتو زاینده) است. حداکثر سرعت برنامه ریزی شده 70 کیلومتر در ساعت خواهد بود که از طریق موتوری با قدرت 1،800 اسب بخار تامین می شود. این MBT همچنین می تواند تا عمق 4.1 متری زیر آب عملکرد خود را حفظ کند. تانک مورد نظر نه تنها از سیستم های بومی توسعه یافته سود می برد بلکه بر اساس موافقت نامه ای که با کره جنوبی به امضا رسیده است، قادر به استفاده از تکنولوژی توپ K2 بلک پانتر نیز خواهد بود.

اگر نگاهی دقیق به آلتای داشته باشیم، نقاط قوت متعددی مشاهده خواهد شد. از جمله مهم ترین این موارد می توان به مشخصات قوی شاسی با تکنولوژی های پیشرفته بر مبنای K2 بلک پانتر کره جنوبی، برجک بازسازی شده طبق معیارهای مدرن و همچنین سیستم کنترل آتش مدولار آسلسان اشاره کرد. هفت چرخ به کار رفته در طراحی این تانک به معنای بدنه ای بزرگ تر، زره سنگین تر و همچنین افزایش مقاومت برای حفظ عملکرد خود خواهد بود. لازم به ذکر است که مهمات در بخشی کاملا ایزوله نگه داری می شوند و از این رو احتمال آسیب به خدمه در اثر انفجار و یا ضربه به حداقل میزان ممکن کاهش خواهد یافت. آلتای از حضور سنسورهایی برای تشخیص آلودگی هوا ناشی از به کار گیری سلاح های شیمیایی و بیولوژیک و همینطور زره کامپوزیت ساخت کمپانی Roketsan نیز بهره مند خواهد بود.

از جمله مهم ترین قابلیت های مدرنی که برای آلتای در نظر گرفته شده است، می توان به موتور الکتریکی اشاره کرد. به عقیده اوتوکار، موتور الکتریکی توانایی نیروهای دشمن به منظور ردیابی تانک با استفاده از دوربین های حرارتی را در میدان نبرد کاهش می دهد. در واقع وسایل نقلیه ای که وابسته به احتراق داخلی باشند، توسط دوربین های حرارتی به دام خواهند افتاد. کمپانی اوتوکار از این موتورها در طراحی اتوبوس های تولیدی خود بهره می برد و در نظر دارد عملکرد آنها برای یک آلتای را نیز بررسی کند.

 

 

در تاریخ 16 نوامبر سال 2012، دو پروتوتایپ از آلتای با موفقیت تست های پذیرش اولیه را پشت سر گذاشتند. در هفتم نوامبر سال 2016 نیز تمامی پروتوتایپ ها به نیروی زمینی ترکیه تحویل داده شدند.

مشخصات تانک اصلی میدان نبرد آلتای

– نوع: تانک اصلی میدان نبرد

– محل تولید: ترکیه/ کره جنوبی

– زمان آغاز خدمت: به صورت رسمی ادعا می شود که سال 2015 زمان آغاز خدمت نظامی تانک آلتای بوده است اما سرویس کامل در سال 2018 محقق شد

– اپراتور اصلی: ارتش ترکیه

– طراح اصلی: اوتوکار

– طراحی شده به سال: 2008 الی 2016

– هزینه هر واحد: 13.75 میلیون دلار

– وزن: 65 تن

– طول: 7.3 متر

– عرض: 3.9 متر

– ارتفاع: 2.6 متر

– خدمه: 4 نفر

– پوشش زرهی: زره کامپوزیت Roketsan

– موتور: در دو نوع با قدرت های 1،500 و 1،800 اسب بخار

– برد عملیاتی: 500 کیلومتر

– سرعت: 70 کیلومتر بر ساعت

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد