گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتجهیزات جانبی7.5 FK BRNO؛ سریع ترین کارتریج جهان

7.5 FK BRNO؛ سریع ترین کارتریج جهان

7.5 FK BRNO؛ سریع ترین کارتریج جهان

مجله تصویری سلاح- کمپانی FK Brno که دفتر مرکزی آن در جمهوری چک واقع شده، اقدام به طراحی و تولید کارتریجی جدید و همچنین سیستمی در قالب تپانچه کرده است. بسیاری از علاقه مندان صنایع نظامی و همینطور متخصصین فعال در این زمینه، محصول مذکور را سریع ترین کارتریجی می دانند که تاکنون برای یک تپانچه طراحی شده است. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟ برتری این کارتریج در مقایسه با تپانچه هایی که گلوله های معمولی شلیک می کنند، چه چیزی می تواند باشد؟ در ادامه به بررسی ویژگی های مختلف 7.5 FK BRNO خواهیم پرداخت.

مبانی کارتریج

کارتریج جدیدی که توسط کمپانی FK Brno تولید شده است را به صورت رسمی با نام 7.5 FK. می شناسیم. همانطور که گفته شد، این کارتریج از هر نظر منحصر به فرد است و از هیچ نمونه دیگری برای طراحی آن الهام گیری نشده است. 7.5 FK مجهز به گلوله ای با قطر 7.8 میلی متر (کالیبر .30) و طول کلی 35 میلی متر است. طول پوسته نیز 27 میلی متر گزارش شده است. کارتریج نام برده توسط کمپانی FK Brno واقع در جمهوری چک تولید و به وسیله یک مرکز بین المللی که تحت عنوان C.I.P. شناخته می شود، استاندارد سازی شد. این مرکز سلاح ها و مهمات کوچک را آزمایش می کند و استاندارد های ایمنی خاصی را برای هر محصول پیشنهاد می دهد. بنابر گزارشات به دست آمده از خود کمپانی، طراحی 7.5 FK در سال 2010  به سفارش یک مشتری آغاز شد. هرچند کمپانی اطلاعات مربوط به مشتری مذکور را در اختیار عموم قرار نداده است، اما به نظر می رسد که کارتریج مورد بحث برای استفاده نظامی درخواست شده باشد.

پارامتر های توسعه یافته کارتریج FK شامل موارد زیر هستند:

– این کارتریج باید از یک تپانچه معمولی با سایز متوسط شلیک شود.

– لگد ناشی از شلیک این کارتریج توسط تپانچه ای معمولی، نباید بیش از کارتریج .45 ACP +P باشد.

جالب است بدانید که مشتری کارتریج 7.5 FK هیچ گاه اقدام به پیگیری وضعیت سفارش خود نکرد، اما کمپانی این کارتریج را با هدف رقابت در بازار نظامی جهانی توسعه داد.

سریع… اما سریع ترین؟

در تبلیغات کمپانی سازنده عنوان شده است که 7.5 FK دارای شتابی معادل 2،000 فوت در ثانیه خواهد بود. چنین رکوردی از یک تفنگ نظامی بسیار امیدوار کننده است. آیا با این وجود می تواند کارتریج نام برده را سریع ترین کارتریج ساخته شده دانست؟ برای آن که بتوان با اطمینان بالایی به این پرسش پاسخ داد، چندین مورد از دیگر کارتریج های تولید شده را آنالیز خواهیم کرد.

5.7×28

یکی از اصلی ترین کارتریج هایی که باید با نمونه مورد نظر مقایسه شود، کارتریج 5.7×28 میلی متری کارخانه اسلحه سازی بلژیکی (فابریک ناسیونال ارستال) خواهد بود. FN این کارتریج را برای استفاده توسط تپانچه های معمولی و جنگ افزارهای دفاع شخصی؛ ماموریتی مشابه آنچه در مورد 7.5 FK شرح دادیم، توسعه بخشید. در مجموع به نظر می رسد که 7.5 FK از سرعت بیشتری برخوردار باشد.

9 mm

طبق نتایج تست های انجام شده، کارتریج های 9 میلی متری شلیک شده از تپانچه های معمولی شتابی بالغ بر 2،000 فوت در ثانیه خواهند داشت. البته باید به فاکتور وزن نیز در خصوص مقایسه میان چند کارتریج مختلف توجه کنید و تنها نمی توان بر اساس شتاب گلوله نظر کارشناسانه صحیحی داد.

.460 S&W Magnum

این کارتریج نیز قادر است با شتابی بیشتر از 2،000 فوت در ثانیه به هدف خود برخورد کند.

.221 Fireball

اگر کارتریج تپانچه ای وجود داشته باشد که بتوان لقب “سریع ترین” را برای آن استفاده کرد، ناخودآگاه تمرکز ذهن به سوی .221 Fireball جذب می شود. اگر این کارتریج ها از لوله یک تفنگ تهاجمی شلیک شوند، شتابی به اندازه 3،200 فوت در ثانیه خواهند داشت. در مورد لوله تپانچه نیز انتظار می رود که شتاب بالاتر از 2،000 فوت در ثانیه باشد.

در مورد انرژی چه نظری دارید؟

انرژی گلوله فاکتور دیگری است که با بررسی آن می توان کارایی کارتریج جدید را پیش بینی کرد. به عقیده بسیاری از متخصصین نظامی، انرژی نقش مهمی را در اثربخشی انتهایی یک کارتریج بر عهده خواهد داشت. سطوح انرژی در موار مختلف دیگری نیز اهمیت بسیار دارد. به عنوان مثال شکارچیان از این عامل برای انتخاب صحیح سلاح مورد نیاز خود، استفاده زیادی می کنند.

در مقایسه با کارتریج های دیگر مانند 5.7×28 و همچنین 9 میلی متر، 7.5 FK از انرژی بالاتری برخوردار خواهد بود و این تفاوت نیز کاملا قابل توجه است زیرا می تواند در مجموع به برتری در برابر رقیبان منتج شود.

کمپانی سازنده، به منظور شلیک کارتریج ویژه خود یک اسلجه اختصاصی را نیز طراحی کرده است. تپانچه این مجموعه با ظرفیت 14 گلوله، لوله ای به طول 15.24 سانتی متر و وزنی کمتر از 1.3 کیلوگرم دارد. لازم به ذکر است که هنوز صادرات پیستول و کارتریج 7.5 FK به آمریکا میسر نشده است. قیمت حدودی این مجموعه 5،000 دلار برآورد شده است.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد