گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتجهیزات جانبیIFAK؛ کیت کمک های اولیه فردی نظامی

IFAK؛ کیت کمک های اولیه فردی نظامی

IFAK؛ کیت کمک های اولیه فردی نظامی

مجله تصویری سلاح- کیت کمک های اولیه فردی نظامی که به اختصار در ارتش آمریکا IFAK گفته می شود، انواع خاصی از کیت کمک های اولیه بوده و برای جلوگیری از خونریزی های شدید ناشی از اصابت گلوله و یا حتی انفجار به کار می رود. لازم به ذکر است که این دسته از کیت های کمک های اولیه بیشتر برای نیروهای نظامی و یا مامورین اجرای قانون کاربرد خواهد داشت و به همین دلیل اغلب مورد استفاده مردم عادی قرار نمی گیرد. البته محتویات IFAK می تواند در شرایط اضطراری مانند حوادثی که به واسطه زندگی در مناطق دور افتاده یا حیات وحش اتفاق می افتند (محدودیت دسترسی به مراکز درمانی) و همچنین تخلیه تصادفی سلاح های گرم نیز مورد استفاده واقع شود. اما هر کیت IFAK محتوی چه مواردی است؟

IFAK ارتش آمریکا

 

با حمله به عراق و اشغال این کشور که در سال 2003 آغاز شد، ارتش آمریکا نخستین کیت کمک های اولیه فردی را که شامل محتویات زیر بود توسعه داد:

– 1 عدد تورنیکه (نواری که روی عضو بسته می شود تا مانع از عبور جریان خون شود)

– 1 عدد کیت پانسمان کشسان (این مورد مشابه پانسمان میدانی است که در واقع یک باند فشاری محسوب می شود. پانسمان مذکور (نسخه قدیمی تر یعنی پانسمان میدانی) متشکل از یک پد بزرگ با دو نوار بلند بود که نیروی امدادگر می توانست آن را دور تا دور اندام دچار جراحت گسترش دهد و بدین ترتیب قسمت پد مانند روی زخم را بپوشاند. درست مانند کیت پانسمان کشسان موجود در مجموعه IFAK، پانسمان میدانی نیز برای جلوگیری از خونریزی های بافتی شدید کاربرد داشته است)

در تصویر زیر نمونه ای از یک کیت پانسمان میدانی را روی شانه نیروی نظامی مشاهده خواهید کرد.

 

– 1 عدد نوار زخم بندی  GA4-1/2” 100’s

– 1 عدد نوار چسب جراحی

– 1 عدد کیت هوایی حلق- بینی (نازوفارنکس)

– 4 عدد دستکش جراحی

– 1 عدد گاز پانسمان نظامی

یکی از مهم ترین ویژگی های این کیت، تورنیکه خواهد بود که برای صدها سال به منظور جلوگیری از خونریزی های شدید دست و پا مورد استفاده قرار گرفته است. البته این تکنیک پس از جنگ جهانی دوم با اما و اگرهای زیادی همراه شد. با این حال امروزه تورنیکه ابزاری مهم در راستای حفظ جان و سلامت اندام های مختلف بدن سربازان آمریکایی در شرایط نظامی به شمار می رود.

محتویات این کیت IFAK همگی داخل محفظه مخصوص جنگ افزار خودکار جوخه (SAW) با ظرفیت خشاب 100 دور، جای داده شده اند. بیش از 900،000 از این کیت ها در نهایت تولید شد و در اختیار نیروهای نظامی مختلف آمریکایی قرار گرفت.

IFAK سپاه تفنگداران دریایی آمریکا

 

در همان زمانی که ارتش آمریکا مشغول طراحی و تهیه IFAK منحصر به فرد خود بود، سپاه تفنگداران دریایی و نیروی دریایی این کشور نیز نسخه ای ویژه از IFAK را معرفی کردند. بدین ترتیب در سال 2004، هر عضوی از نیروی دریایی و سپاه تفنگداران دریایی مجهز به یک IFAK استاندارد شد. این IFAK خود متشکل از دو بخش اصلی؛ کیت تروما و کیت کمک های اولیه جزئی بود که همگی مانند IFAK ارتش داخل یک محفظه خاص حمل می شدند.

کیت تروما درون یک کیسه با استفاده از خلاء بسته بندی می شود و شامل موارد زیر است:

– 2 عدد پانسمان کشسان

– 2 رول باند و گاز پانسمان

– 1 عدد تورنیکه

– 1 بسته مخصوص جراحت؛ درمان هموستاتیک (قطع خونریزی)

کیت کمک های اولیه جزئی نیز اجزای زیر را درون خود جای می دهد:

– 10 عدد باند، نوار چسب  ¾” x 3″

– 1 عدد پانسمان سوختگی

– 1 عدد محلول موضعی 10 درصد پوویدون آیوداین

– 1 بطری قرص تصفیه کننده آب (8 میلی گرم ید)

– 1 عدد باند مثلثی

– 5 عدد باند، نوار چسب 2”×4.5”

IFAK ارتش آمریکا (کیت کمک های اولیه ارتقا یافته)

 

این کیت پس از مدتی جایگزین IFAK اولیه ارتش آمریکا شد. IFAK ارتقا یافته نیز داخل یک محفظه تاشو قرار دارد که به وسیله بندی به پوشش خارجی متصل است. این محفظه اجزای زیر را شامل خواهد شد:

– تورنیکه قابل استفاده برای اهداف نظامی

– کیت پانسمان کشسان

– گاز پانسمان

– نوار چسب جراحی 2”

– کیت هوایی حلق- بینی

– 4 عدد دستکش

– کیسه مخصوص حمل و نقل

IFAK 2 ارتش آمریکا

 

IFAK 2 نیز توسط ارتش آمریکا در اوایل سال 2014 توسعه یافت. همانطور که در تصویر نیز مشخص است، این کیت داخل یک کیسه که در هر یک از طرفین آن یک بند وجود دارد، جای گرفته است. مانند IFAK قبلی، IFAK 2 نیز از طریق یک بند مجزا به محفظه اصلی حمل و نقل متصل می شود.

 

IFAK 2 از نظر محتویات مشابه IFAK ارتقا یافته خواهد بود. با این تفاوت که در این کیت یک تورنیکه اضافه، کارت تلفات جنگی تاکتیکی (برای آن که مشخص شود چه نوع کمک اولیه ای برای سرباز زخمی استفاده شده است)، یک محافظ چشم و چندین قلم جزئی دیگر اضافه شده است.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد