گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیAMX-56 لکلر؛ تانک اصلی میدان نبرد فرانسوی

AMX-56 لکلر؛ تانک اصلی میدان نبرد فرانسوی

AMX-56 لکلر؛ تانک اصلی میدان نبرد فرانسوی

مجله تصویری سلاح- لُکلِر نوعی تانک اصلی میدان نبرد (به اختصار MBT) است که بین سال های 1983 الی 1989 در فرانسه طراحی شد. این تانک توسط شرکت جیات؛ نکستر کنونی تولید شده است. AMX-56 لکلر به احترام ژنرال Philippe François Marie Leclerc de Hauteclocque؛ فرمانده فرانسوی طی جنگ جهانی دوم، نام گذاری شد. تانک لکلر در خدمت ارتش فرانسه و همچنین ارتش امارات متحده عربی قرار دارد. تانک مذکور از سال 1991 تولید می شود و در سال 1992 نیز به جای AMX-30؛ به عنوان پلت فرم زرهی اصلی کشور خدمت نظامی خود را آغاز کرده است. ارتش فرانسه در مجموع 406 دستگاه لکلر و ارتش امارات 388 دستگاه از این تانک قدرتمند را در اختیار دارد. قیمت تانک در سال 2011، 9.3 میلیون یورو گزارش شده است که آن را تبدیل به گران ترین تانک تاریخ در دوره مربوطه می سازد.

طراحی و توسعه

لکلر مجهز به یک توپ 120 میلی متری CN120-26 کمپانی جیات (نکستر) است. این توپ قابلیت شلیک مهمات استاندارد ناتو 120 میلی متری درست مانند تانک های دیگری از جمله لئوپارد 2 و ام 1 آبرامز را در اختیار دارد. با این حال به طور عملی تنها مهمات تولید فرانسه آزمایش شده اند. جالب است بدانید که این تانک از حضور یک سیستم گلوله انداز خودکار نیز بهره می برد که منحصرا برای همین مدل طراحی شده است. این سیستم از طریق حذف اپراتور انسانی، تعداد خدمه را به سه نفر کاهش خواهد داد. برجک هم هماهنگ با سیستم گلوله انداز خودکار توسعه یافته تا مشکلات رایج دیگر تانک های مجهز به سیستم های مشابه رویت نشود. گلوله انداز خودکار قادر است در هر دقیقه 12 شلیک انجام دهد و 22 گلوله در وضعیت آماده به آتش دارد. لکلر می تواند همزمان تا 6 نوع مهمات متفاوت را در خود جای دهد. البته همچون اکثر سیستم های گلوله انداز خودکار دیگر، زمانی که نوع خاصی از مهمات بارگذاری شود امکان جا به جایی میان انواع دیگر وجود نخواهد داشت. متداول ترین انواع مورد استفاده شامل مهمات نفوذی به پوشش زرهی و همچنین مهمات انفجاری ضد تانک خواهند بود. توپ این مجموعه نسبت طول به کالیبر 52 دارد. این در حالی است که بیشتر تانک های نسل لکلر کالیبر 44 هستند. از جمله سایر تسلیحات تانک می توان به مسلسل 12.7 میلی متری، علاوه بر مسلسل 7.62 میلی متری با قابلیت کنترل از راه دور اشاره کرد.

 

 

از نظر سیستم محافظتی، لکلر مجهز به GALIX ساخت جیات است که می تواند طیف متنوعی از نارنجک های دودزا و ضد نفر را شلیک کند. بدنه و برجک از فولاد جوش خورده همراه با پوشش زرهی مدولار ساخته شده اند که می توان برای تعمیر و یا ارتقا به راحتی قطعات متصل شده را از یکدیگر جدا کرد. لازم به ذکر است که این تانک از سیستم کنترل آتش دیجیتال نیز بهره می برد که می تواند به طور مستقل توسط توپچی یا فرمانده مورد استفاده قرار گیرد. گفته می شود که 50 درصد هزینه های ساخت و ساز تانک مربوط به سیستم های الکترونیکی آن است. لکلر مجهز به موتور دیزلی SACM هشت سیلندر با قدرت 1،500 اسب بخار است. جعبه دنده خودکار Renk AG نیز متشکل از پنج دنده جلو و دو دنده عقب خواهد بود. حداکثر سرعت رسمی این تانک در جاده معادل 72 کیلومتر در ساعت و مسیرهای خارج جاده ای 55 کیلومتر در ساعت گزارش شده است. حداکثر برد لکلر 550 کیلومتر است که با حذف مخازن خارجی قابل جداسازی، به 650 کیلومتر افزایش خواهد یافت. از آن جایی که وزن تانک تنها 56 تن است، یکی از سبک ترین تانک های اصلی میدان نبرد در سراسر دنیا به شمار می رود. با این وجود هنوز هم در مقایسه با طرح های شوروی و پس از آن روسیه، به طور قابل توجهی سنگین تر است. وزن پایین لکلر دو مزیت بزرگ برای آن به همراه خواهد داشت؛ نخست نسبت نیرو به وزن بهینه میان تانک های غربی (27 اسب بخار به ازای هر تن) و دوم قرار گیری در شمار سریعترین تانک های اصلی میدان نبرد در نسل مربوط به خود (0 تا 32 کیلومتر در ساعت ظرف 5 ثانیه). مخازن سوخت 1،300 لیتر ظرفیت دارند و به عنوان محافظی اضافه برای تانک به شمار می روند. علاوه بر این، دو مخزن خارجی به ظرفیت 200 لیتر نیز در قسمت پشتی برجک نصب خواهند شد. بهتر است پیش از شروع عملیات دو مخزن کمکی جدا شوند تا برجک زاویه چرخش مناسب خود را داشته باشد.

 

 

انواع اصلی و نسخه های ارتقا یافته

سری 1: مدل تولیدی اصلی

لکلر Flakpanzer: نسخه ارتقا یافته از مدل اصلی متعلق به اوایل دهه 1990 که مجهز به برجک مشتق شده از  Flakpanzer Gepardآلمانی بوده است.

لکلر کروتال: این مدل به منظور استفاده از موشک زمین به هوا کروتال با برد کوتاه طراحی شد.

سری 2: مجهز به سیستم محافظتی NBC (هسته ای، بیولوژیک و شیمیایی) و سیستم تهویه مطبوع هیبریدی.

سری XXI: مجهز به پوشش زرهی کامپوزیت جدید و بازده الکتریکی بالای برجک.

لکلر DNG: تانک مخصوص مشارکت در عملیات های بازیابی.

لکلر EAU: نسخه مربوط به ارتش امارات متحده عربی.

لکلر T4: پروتوتایپ مجهز به برجک طویل تر که در سال 1996 ساخته شد.

لکلر XLR: جدیدترین نسخه ارتقا یافته مجهز به پوشش زرهی مدرن، سنسورهای متنوع و نارنجک اندازهای قدرتمند. طبق گزارشات به دست آمده تحویل این نمونه در سال 2020 آغاز خواهد شد.

 

 

مشخصات تانک AMX-56 لکلر

– نوع: تانک اصلی میدان نبرد

– محل تولید: فرانسه

– زمان خدمت: از سال 1993 تاکنون

– طراحی شده به سال: 1983 الی 1989

– تولید کننده: صنایع جیات (نکستر)

– تولید شده به سال: 1990 الی 2008

– تعداد ساخته شده: حدودا 862 دستگاه

– وزن: سری 1 معادل 54.5 تن

– طول: 9.87 متر (6.88 متر بدون سلاح)

– عرض: 3.60 متر

– ارتفاع: 2.53 متر

– خدمه: 3 نفر (فرمانده، توپچی و راننده)

– پوشش زرهی: کامپوزیت

– سلاح اصلی: توپ 120 میلی متری CN120-26/52

– موتور: موتور دیزلی SACM

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد