گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیDardo؛ زره پوش ایتالیایی

Dardo؛ زره پوش ایتالیایی

Dardo؛ زره پوش ایتالیایی

مجله تصویری سلاح- Dardo نوعی خودروی جنگی پیاده نظام (خودروی زرهی که با تجهیز به تسلیحات مختلف و قابلیت حرکت در آب، برای جا به جایی موثر پیاده نظام به میدان نبرد و همچنین تهیه آتش حمایتی استفاده می شود) است که در راستای پاسخ دهی به نیازهای ارتش ایتالیا و به عنوان جایگزینی مناسب برای نفربر زره پوش M113 طراحی شد. این خودرو که قبلا تحت عنوان VCC-80 شناخته می شده، به طور مشترک توسط دو کمپانی اوتو ملارا (شرکت صنایع دفاعی ایتالیا) و ایوکو (شرکت مطرح خودروسازی ایتالیایی) مراحل توسعه و تولید خود را پشت سر گذاشت. لازم به ذکر است که مسئولیت طراحی و ساخت بدنه در کنار سیستم های تامین کننده نیروی محرکه، بر عهده ایوکو قرار گرفت. این در حالی است که اوتو ملارا بر تسلیحات و سیستم های کنترل آتش Dardo متمرکز شد. نخستین سفارش برای تحویل 200 دستگاه Dardo در سال 1998 به ثبت رسید.

طراحی و توسعه

Dardo در ابتدا مجهز به یک توپ خودکار 25 میلی متری  Oerlikon KBA(ساخت کمپانی راین متال) با نواخت آتش 600 دور در دقیقه و 200 دور از مهمات آماده شلیک ذخیره شده در قسمت برجک بوده است. از جمله دیگر تسلیحات این خودروی جنگی پیاده نظام، می توان به دو مسلسل کالیبر 7.62 میلی متر ناتو نصب شده در برجک اشاره کرد. همچنین پنج پورت اسلحه؛ دو عدد در هر کدام از طرفین بدنه خودرو و یکی در بخش پشتی، سربازان مستقر در داخل Dardo را قادر به استفاده از سلاح های شخصی خود در صورت لزوم می کند. سیستم کنترل آتش قابلیت اندازه گیری سرعت و همینطور برد اهداف را در اختیار خواهد داشت. جالب است بدانید که فرمانده با 6 اپیسکوپ (تصویر افکن)، میدانی دیدی 360 درجه ای را تجربه خواهد کرد. علاوه بر موارد فوق، Dardo امکاناتی نظیر برد یاب لیزری و تصویر بردار حرارتی را نیز برای توپچی فراهم کرده است. صفحه نمایشی جداگانه هم وجود دارد که داده های سیستم دید در شب را به اطلاع فرمانده می رساند. به منظور مقابله با تهدیدات زرهی سنگین، دو موشک ضد تانک اسپایک- LR قابل نصب در هر یک از طرفین برجک هستند. این موشک های حداکثر بردی معادل 4 کیلومتر خواهند داشت.

 

 

بدنه Dardo از آلیاژ آلومینیوم جوش خورده همراه با ورقه های زره پوش(به منظور افزایش سطح محافظت) ساخته شده است. قسمت فوقانی قوس جلوی خودرو در برابر پرتابه های APDS (سوراخ کننده پوشش زرهی) 25 میلی متری مقاوم شده است. همچنین چهار پرتابگر نارنجک 80 میلی متری دودزا نیز در دو سمت برجک متصل شده اند. یکی دیگر از مهم ترین خصوصیات Dardo، سیستم های تهویه مطبوع هوا و محافظت NBC (هسته ای، بیولوژیک و شیمیایی) خواهد بود.

از نظر نیروی محرکه، این خودروی جنگی پیاده نظام مجهز به موتور دیزلی توربوشارژ V6 ساخت کمپانی ایوکو است. این موتور قدرتی معادل 512 اسب بخار را در اختیار هدایت کننده خودرو قرار می دهد و جعبه دنده خودکار طراحی ZF تولید شده تحت لیسانس ایوکو فیات نیز در هماهنگی کامل با مجموعه قرار دارد. جعبه دنده متشکل از چهار دنده جلو و دو دنده معکوس است. در مجموع همه عوامل نام برده، Dardo را قادر می سازند تا به حداکثر سرعت 70 کیلومتر در ساعت دست یابد. از طرفی دیگر امکان مانور در شیب های بیش از 60 درصد و حرکت از میان معابر آبی با عمق 1.5 متر نیز وجود خواهد داشت.

 

 

خودروی جنگی پیاده نظام Dardo هم اکنون در خدمت فعال ارتش ایتالیا قرار دارد و برجک “Hitfist” را می توان در طراحی آن مشاهده کرد. این برجک توسط اوتو ملارا ساخته شده و با ظرفیت قرار گیری دو اپراتور، برای خودروهای زره پوش استفاده می شود. البته امکان تعویض توپ 25 میلی متری با سلاح قدرتمند 60 میلی متری OTOBREDA  در مورد برجک خاصی که روی برخی از نمونه های خودرو نصب می شود نیز وجود دارد.

مشخصات خودروی جنگی پیاده نظام Dardo

– نوع: خودروی جنگی پیاده نظام

– محل تولید: ایتالیا

– سال تولید: 1998 تاکنون

– سال آغاز خدمت: اواخر دهه 1990

– خدمه: 3 نفر (فرمانده، راننده و توپچی)

– ظرفیت حمل نیروهای نظامی: 6 نفر

– وزن: 21.7 تن

– طول: 6.7 متر

– عرض: 3 متر

– ارتفاع: 1.75 متر

– پوشش زرهی: زره مدولار در قسمت جلویی خودرو مقاوم در برابر پرتابه های سوراخ کننده زره 25 میلی متری

– سلاح اصلی: توپ 25 میلی متری

– سلاح ثانویه: دو مسلسل 7.62 میلی متری

– موتور: موتور دیزلی ایوکو 8260 V6

– حداکثر سرعت جاده ای: 70 کیلومتر بر ساعت

– برد عملیاتی: 600 کیلومتر

– مانورپذیری: شیب 60 درصد و عمق آب 1.5 متری

– نسبت نیرو به وزن: 24.5 اسب بخار به تن

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد