گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاعجیب ترین تانک های تاریخ!

عجیب ترین تانک های تاریخ!

عجیب ترین تانک های تاریخ!

مجله تصویری سلاح- تلاش برای به کار گیری خلاقیت و نوآوری در راستای طراحی تسلیحات پیشرفته، همواره منتج به تولید نمونه های موفق نشده است. این موضوع در مورد انواع وسایل نقلیه نظامی نیز صدق می کند. برای مثال در کنار تانک های تولیدی موفق و مدرن در دوره زمانی مربوط به هر کدام از آنها، یک سری تانک عجیب و غریب نیز متولد شده اند! در ادامه نگاهی به 10 مورد از این “تانک های متفاوت” خواهیم داشت.

شماره 10) تانک پرنده

Antonov A-40 با وزن 5.8 تن، در واقع یک تانک دیده بانی T-60 محسوب می شود که به یک گلایدر بزرگ (هواپیمای بی موتور) متصل شده است. هدف از تولید Antonov A-40 این بود که توسط یک هواپیما به میدان جنگ کشیده شود و بتواند در عملیات مورد نظر شرکت کند. برنامه ساخت نخستین پروتوتایپ از این تانک پرنده به سال 1941 الی 1942 باز می گردد و این در حالی است که Antonov A-40 هیچگاه موفق به حضور در میدان نبرد نشد. تصور کنید که ترکیبی به بزرگی و سنگینی یک تانک در آسمان پرواز کند و حتی قادر به شلیک نیز باشد!

 

 

شماره 9) تانک Screw Drive

Screw Drive به وسیله نقلیه زمینی و یا دوزیستی گفته می شود که به منظور سازگاری بیشتر با شرایط آب و هوایی یا جاده ای نامساعد مانند برف سنگین، یخ و یا گل و لای، توسط یک سری سیلندرهای چرخان به جلو رانده می شود. جالب است بدانید که روسیه از پیشگامان اصلی تکنولوژی Screw Drive به خصوص در تانک های ZIL-2906 و 4904 به شمار می رود. ایده به کار گیری این تکنولوژی نیز از نیاز به تانکی که بتواند دشوارترین مسیرها را به راحتی طی کند، سرچشمه می گیرد. پس از ساخت نمونه دو و نیم تنی 4904، روس ها به ناکارآمدی تکنولوژی نام برده پی بردند. در واقع به دنبال تولید تعداد محدودی از تانک های 4904 (بزرگترین وسایل نقلیه تاریخ که از تکنولوژی Screw Drive استفاده می کردند)، این پروژه به طور کلی متوقف شد.

 

 

شماره 8) تانک Bigfoot

 Bigfoot Fastraxسال 1988 بر اساس شاسی نفربر M84 ساخته شد. اما سوال اصلی این است: آیا با یک کامیون نامتعارف رو به رو هستیم و یا تانکی عجیب و غریب؟

 

 

شماره 7) تانک Threadless

جان والتر کریستی مهندس و طراح آمریکایی، به واسطه طراحی و توسعه نوعی سیستم تعلیق جدید برای تانک ها در سال 1931 معروف شد. پروتوتایپ های تولیدی کریستی می توانستند با سرعت 104 مایل در ساعت حرکت کنند. حق انحصاری طراحی سیستم تعلیق مذکور در نهایت به روس ها و لهستانی ها فروخته شد. هرچند این تانک ها در مقایسه با تانک های معمولی نسخه هایی عجیب و غریب به شمار می رفتند، اما پس از فروش طرح به روسیه و لهستان این سیستم با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت.

 

 

شماره 6) تانک praying mantis

ارتش بریتانیا به دنبال یک وسیله نقلیه زره پوش بود که قابلیت عبور از موانع و شلیک از میان آنها را داشته باشد. بدین ترتیب در سال 1944، پروتوتایپی تک سرنشین با نام praying mantis تولید شد که نسخه ای عجیب و مرموز به شمار می رفت.

 

 

شماره 5) تانک سه چرخه

این تانک یک نمونه اولیه از مین روب M4 T10 است که در طراحی اصلی آن موتورهای تانک در دو چرخ جلویی قرار داشتند. لازم به ذکر است که این طرح 52.6 تنی (مربوط به سال 1944) هیچگاه وارد خط تولید انبوه نشد.

 

 

شماره 4) تانک  Jet-Blower

جایگاه چهارم از عجیب و غریب ترین تانک های جهان به ترکیبی از تانک T-34 روسی و موتور جت MiG-15 (در قسمت فوقانی این مجموعه) تعلق خواهد داشت. گزارش شده است که این ترکیب می تواند در کشف و نابود سازی مین های زمینی موثر واقع شود.

 

 

شماره 3) تانک ضد حمله هسته ای

تانک ضد حمله هسته ای که Object 279 نام گرفت، یکی از آخرین پروتوتایپ ها از تانک های سنگین شوروی (پیش از آن که خروشچف؛ رهبر شوروی بعد از استالین، تمام تانک های سنگین تر از 37 تن را ممنوع کند) محسوب می شد. این تانک در سال 1959 با 60 تن وزن ساخته شد و قادر به تحمل شوک های هسته ای بود.

 

 

شماره 2) تانک پل

این تانک که تحت عنوان ماشین Boirault نیز شناخته می شود، در سال 1915 توسط فرانسه و با هدف عبور از سنگرهای جبهه غربی جنگ جهانی اول ساخته شد. از آن جایی که این وسیله نقلیه زرهی، کند، سنگین و بسیار هم آسیب پذیر بود، هرگز نتوانست تبدیل به یک نسخه عملیاتی در میدان نبرد شود.

 

 

شماره 1) تانک توپی

این وسیله نقلیه زرهی گرد و تک نفره در موزه تانک Kobinka (خارج از مسکو) به نمایش گذاشته شده است و Kugelpanzer (به معنای تانک توپی) نامیده می شود. طبق منابع آنلاین تانک توپی در واقع وسیله ای مخصوص شناسایی در اختیار ارتش آلمان بوده که در سال 1945 توسط روس ها در منچوری (منطقه شمال شرقی کشور چین) کشف و چندی بعد نیز به عنوان بخشی از پروژه انتقال فناوری به ژاپن فرستاده شد.

 

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد