گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیKugelpanzer؛ تانک مرموز آلمانی!

Kugelpanzer؛ تانک مرموز آلمانی!

Kugelpanzer؛ تانک مرموز آلمانی!

مجله تصویری سلاح- هرچند جنگ جهانی و خرابی های حاصل از آن به عنوان یکی از برگ های سیاه تاریخ هیچگاه فراموش نخواهد شد اما دستاوردهای تکنولوژیک و شاید به نوعی مخوف آلمان ها در آن دوران همواره حالتی مرموزانه و جذاب داشته است! در واقع آلمان های نوآور با طراحی و تولید تسلیحات مختلف و البته موفق، تبدیل به یکی از پیشتازان صنعت اسلحه سازی در دنیا شدند. از جمله خلاقیت های متخصصان آلمانی می توان به ساخت اولین موشک هدایت شونده، نخستین راکت بالستیک هدایت شونده، اولین جت جنگنده که توانست خدمت عملیاتی خود را آغاز کند و همچنین تولید انبوه تفنگ های تهاجمی اشاره کرد. اگر در زمینه سلاح های تولیدی جنگ جهانی دوم تحقیقات بیشتری را انجام دهید، با نمونه هایی که کمتر شناخته شده هستند نیز مانند هواپیماهای جنگنده غول پیکر، پرنده هایی با قابلیت اختفا که چیزی از نسخه های امروزی کم ندارند! و همینطور تانک هایی به شکل توپ آشنا خواهید شد.

 

 

یکی از پر رمز و راز ترین تسلیحات جنگ جهانی دوم، تانک توپی است که Kugelpanzer نام دارد. این تانک با ظاهری عجیب و غریب و غیر معمول، در موزهKubinka  مسکو به نمایش درآمده است. Kugelpanzer در این نمایشگاه “”آیتم 37” نامیده می شود. تانک مذکور در سال 1945 به دنبال حمله شوروی به منچوری (منطقه شمال شرقی کشور جمهوری خلق چین) از دست ژاپنی ها خارج و توسط نیروهای شوروی کشف شد. به همین علت هم به عنوان بخشی از پروژه انتقال تکنولوژی میان آلمان و ژاپن شناخته می شود. جالب است بدانید که نمونه حاضر در موزه Kubinka  را تنها نسخه کشف شده از این تانک طی دوران جنگ می دانند و تمام اسناد به دست آمده در مورد آن نیز توسط روس ها و به صورت کاملا محرمانه نگه داری می شود.

 

 

دو چرخ در طرفین ساختار دیده می شود که برای حرکت این مجموعه ضروری است. چرخ به کار رفته در قسمت پشتی تانک نیز برای حفظ تعادل آن طراحی شده است. شوروی و البته روسیه امروزی، تاکنون اجازه هیچ گونه نمونه بردای از این تانک را نداده است. برخی از منابع گزارش کرده اند که تنها یک نمونه برداری در سال 1946 توسط سرویس اطلاعات شوروی از تانک توپی Kugelpanzer صورت گرفته است و بدین ترتیب در مورد مواد استفاده شده برای ساخت تانک فقط و فقط باید به حدس و گمان اکتفا کرد. حقایق محدودی در خصوص این تانک منتشر شده است که برخی از مهم ترین آنها به صورت زیر خواهد بود:

– تانک توسط یک موتور تک سیلندر حرکت می کرده است

– تانک توپی مجهز به یک مسلسل MG34 بوده است

– ظرفیت خدمه 1 نفر گزارش شده است

– گفته می شود که ضخامت پوشش زرهی تانک توپی (جنس مواد مشخص نیست) تنها 5 میلی متر است

 

 

در مورد زمان ساخت تانک هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست و معلوم نشده که پیش از جنگ یا حین آن تولید شده است. حتی نقش اصلی آن نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد. فرضیه هایی موجود است که از وظیفه مخصوص “شناسایی” و یا “توپخانه ای” این وسیله نقلیه سبک پشتیبانی می کنند. لازم به ذکر است Kugelpanzer تنها تانک توپی شکل در دوره زمانی مربوط به خود محسوب نمی شد و ساخت تانک های مشابه ایده ای متداول طی زمان جنگ بود.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

 

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد