گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هااین “رولزرویس” یک رکورد جهانی دارد!

این “رولزرویس” یک رکورد جهانی دارد!

این “رولزرویس” یک رکورد جهانی دارد!

مجله تصویری سلاحشاید تصور تبدیل یک رولزرویس به خودرویی نظامی مقداری دشوار باشد زیرا نشان رولزوریس همواره روی گرانترین محصولات چهارچرخ جهان قرار گرفته و تجربه رانندگی یا سواری با آن برای بیشتر افراد چیزی شبیه یک رویایی خودرویی دست نیافتنی است! اما سربازان ایرلندی به فرماندهی ژنرال مایکل کالینز (رئیس ارتش ملی ایرلند) این شانس را داشتند تا رولزرویس سیلورگوست را به نوعی متفاوت و در قالب یک زره پوش تجربه کنند. ایرلندی ها نام  Sliabh na mBan را برای رولز رویس زره پوش انتخاب کردند که مستقیما اشاره به نام کوهستان Slievenamon(کوه زنان) در شهرستان تیپراری کشور ایرلند دارد.

طی جنگ داخلی ایرلند، 13 دستگاه خودروی زرهی رولز رویس به مسلسل ویکرز .303 مجهز شده بودند. این وسایل نقلیه توسط دولت بریتانیا به ارتش ملی ایرلند تحویل داده شدند و همگی نیز تا سال 1944 در خدمت نیروهای دفاعی ایرلند قرار داشتند. پس از این تاریخ استفاده از رولز رویس های زرهی به علت عدم تامین تایر، متوقف شد. در واقع خودرویی که در تصویر فوق دیده می شود، جز اولین نسخه های تولیدی از رولز رویس زرهی است.

طبق گزارش های به دست آمده، مسلسل ویکرز این خودروی زرهی قادر به شلیک مهمات با سرعت 450 گلوله در دقیقه بوده است. از Sliabh na mBan به عنوان قدیمی ترین وسیله نقلیه نظامی چرخ دار در جهان نام می برند که همچنان در وضعیت فعال قرار دارد! بنابر قوانین ارتش ایرلند، این خودروی زرهی برای دریافت بودجه مورد نیاز در راستای نگه داری و تعمیر، باید حضوری مستمر در دنیای نظامی داشته باشد. اگرچه نسخه قدیمی مربوط به جنگ داخلی ایرلند طی تلاش های شبانه روزی متخصصین به سلامتی نسبی دست یافت، اما هنوز هم می توان محل اصابت گلوله ها را روی بدنه آن مشاهده کرد. گفته می شود که رولز رویس زرهی در جریان جنگ داخلی ایرلند، به هر دو طرف نبرد خدمت کرده است. همچنین جالب است بدانید که Sliabh na mBan آخرین نمونه از نوع خود است. هرچند رولز رویس های زرهی بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند، اما تقریبا هیچ کدام از آنها در وضعیت فعال قرار نداشته و از نظر ظاهری نیز اصالت خود را حفظ نکرده اند. بدین ترتیب می توان با یقین گفت که Sliabh na mBan، آخرین بازمانده از حرفه ای ترین طراحی های نظامی زرهی در تمام طول تاریخ خواهد بود.

 

 

طراحی رولز رویس زرهی در کمال استحکام و دوام صورت گرفته است. موتور رولزرویس سیلورگوست با ظرفیت 7.0 الی 7.5 لیتر، قادر به تولید 50 الی 80 اسب بخار و گشتاور بالا بوده است. با وجود آن که خودروهای زرهی مذکور بسیار بزرگ بودند، حدودا 70 مایل در ساعت سرعت داشته اند. زمانی که واحد سواره نظام همچنان از اسب استفاده می کردند، شبح زره پوش انقلابی باور نکردنی در عرصه نظامی به شمار می رفت. به غیر از لاستیک ها، رولز رویس زرهی عملا نسخه ای فنا ناپذیر بود. گمان می رود که این اشباح زرهی حتی بخش مهمی از دفاع ساحلی طی نبرد بریتانیا و همچنین جنگ های صحرایی بوده باشند. با این حال به مرور زمان و با تولید تجهیزات مدرن تر، استفاده از آنها تا اندازه زیادی محدود شد.

امروزه Sliabh no mBan را می توان در موزه Curragh ، جست و جو کرد که با افتخار در جایگاهی مخصوص قرار گرفته است. در واقع حتی به عنوان نمونه ای جهت نمایش به عموم، باز هم این رولز رویس زرهی از ارزش قابل توجهی برخوردار است و هرگز با گذشت زمان فراموش نخواهد شد.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد