گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامییکی از مشهورترین تانک های سبک تاریخ!

یکی از مشهورترین تانک های سبک تاریخ!

یکی از مشهورترین تانک های سبک تاریخ!

مجله تصویری سلاح- Mk VI نوعی تانک سبک بریتانیایی است که توسط ویکرز- آرمسترانگز در اواخر دهه 1930 ساخته شد.  ویکرز- آرمسترانگز یک شرکت صنعتی در انگلستان بود که با ادغام دو شرکت ویکرز لیمیتد و آرمسترانگ ویتورث در سال 1927 تشکیل شد.

طراحی و توسعه

Mk VI ششمین نمونه در خط تولید تانک های سبک کمپانی ویکرز- آرمسترانگز بود که در دوره جنگ و برای ارتش بریتانیا ساخته شد. وزن این تانک به 4،900 کیلوگرم افزایش یافت که در مقایسه با نسخه های پیشین خود، به طور قابل ملاحظه ای سنگین تر بود. این در حالی است که با وجود وزن بالاتر، مانور پذیری و امکان کنترل آن نیز بهبود یافته بود. موتوری با قدرت 88 اسب بخار به این مجموعه اضافه شد که حداکثر سرعت آن را به 56 کیلومتر در ساعت می رساند. Mk VI ظرفیت کافی برای جای دهی 3 نفر خدمه شامل راننده، توپچی و فرمانده را در اختیار داشت. پوشش زرهی این تانک با 4 و 14 میلی متر، مقاومت خوبی را در برابر گلوله تفنگ های تهاجمی و همچنین مسلسل ها به نمایش گذاشت. سیستم تسلیحاتی خود تانک متشکل از یک مسلسل ویکرز با کالیبر .303 و دیگری با کالیبر .50 است.

 

 

روند تولید تانک سبک نام برده در سال 1936 آغاز شد و در سال 1940 با مجموعا 1،682 دستگاه Mk VI پایان یافت. بسیاری از نسخه های ساخته شده تنها به منظور رفع اشکالات موجود در طراحی اصلی، تولید شده بودند. برای مثال نمونه ای تحت عنوان Mk VIB معرفی شد که از نظر مکانیکی بسیار شبیه Mk VIA بود، اما یک سری تغییرات جزئی با هدف ساده سازی پروسه تولید در آن لحاظ شد. علاوه بر این، شمار محدودی مدل اختصاصی بر اساس شاسی Mk VI نیز ساخته شد که از جمله مهم ترین آنها می توان به تانک سبک AA Mk I اشاره کرد. این تانک پس از جنگ فرانسه و به منظور مقابله با حملات هواپیماهای آلمانی پا به عرصه رقابت گذاشت.  سلاح اصلی این مدل اختصاصی چهار مسلسل Besa با کالیبر 7.92 میلی متر بود که در قسمت برجک تانک کار گذاشته شده بودند. Mk II نیز یکی دیگر از مدل های بهبود یافته به شمار می رفت که نه تنها میدان دید بهتری برای مسلسل ها داشت، بلکه دسترسی به برجک بزرگ آن نیز بسیار آسان تر بود.

 

 

مشخصات تانک سبک Mk VI

– نوع: تانک سبک

– محل تولید: بریتانیا

– مدت زمان خدمت: 1936 الی 1942

– جنگ ها: جنگ جهانی دوم و جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در سال 1948

– طراح و تولید کننده: ویکرز- آرمسترانگز

– تولید شده به سال: 1936 الی 1940

– تعداد ساخته شده: 1،682

– انواع: Mk VIA، Mk VIB و Mk VIC

– وزن: نسخه های اولیه 4.93 تن و نسخه های بعدی 5.3 تن

– طول: 4 متر

– عرض: 2.08 متر

– ارتفاع: 2.26 متر

– خدمه: 3 نفر

– پوشش زرهی: 4 الی 14 میلی متر

– سلاح اصلی: مسلسل ویکرز .50 و در مدل Mk VIC مسلسل Besa با کالیبر 7.92 میلی متر

– موتور: Meadows petrol 6 سیلندری با قدرت 88 اسب بخار

– نسبت نیرو به وزن: 16.9 اسب بخار به تن

– ظرفیت سوخت: 140 لیتر

– برد عملیاتی: 210 کیلومتر

– سرعت: 56 کیلومتر بر ساعت و 40 کیلومتر بر ساعت آفرود

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد