گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیریتیون سنتینل؛ دیده بان سلطنتی با ظاهری متفاوت!

ریتیون سنتینل؛ دیده بان سلطنتی با ظاهری متفاوت!

ریتیون سنتینل؛ دیده بان سلطنتی با ظاهری متفاوت!

مجله تصویری سلاح- ریتیون سنتینل(به معنی دیده بان) یک هواپیمای هوابرد میدان نبرد و پایش زمینی متعلق به نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا است که بر اساس پلتفرم بمباردیر گلوبال اکسپرس (هواپیمای جت فوق العاده دوربرد شرکت هوافضای بمباردیر آئرواسپیس) و توسط کمپانی ریتیون (بمباردیر بدنه) برای پاسخ گویی به نیازهای نیروی هوایی سلطنتی (به اختصار RAF) بهسازی شد. سنتینل با سیستم هایی مانند جی استارز (هواپیمای ساخت کارخانه نورثروپ گرومن) و سیستم پایش زمینی هماهنگ ناتو قادر به همکاری و تبادل اطلاعات است. لازم به ذکر است که سنتینل در افغانستان وظیفه پشتیبانی از ارتش بریتانیا را بر عهده داشت.

تصویری از بمباردیر گلوبال اکسپرس

 

تصویری از جی استارز

 

تصویری از ریتیون سنتینل

 

طراحی و توسعه

جنگ خلیج فارس در سال 1991، نیاز به هواپیمایی با مشخصات سنتینل را تایید کرد اما پایان جنگ سرد این پروژه را از نظر تامین هزینه های مربوطه با مشکل مواجه می ساخت. در نهایت نیز قرارداد تولید در دسامبر سال 1999 به امضا رسید که آماده سازی محصول در سال 2005 را تضمین می کرد. همانطور که گفته شد سنتینل R1 نمونه بهبود یافته از بمباردیر گلوبال اکسپرس محسوب می شود و مجهز به دو موتور توربوفن رولز- رویس BR700 است. پروژه مذکور طراحی و تولید 5 فروند هواپیما به همراه 8 پایگاه سیار زمینی و یک مجموعه آموزشی در پایگاه نیروی هوایی ودینگتون را در بر داشت. بودجه ای که برای این برنامه در نظر گرفته شد، معادل 850 میلیون پوند بود و 3،200 ساعت پرواز در سال نیز به عنوان قرارداد پشتیبان به ثبت رسید. تخمین زده شد که بین سال های 2015 الی 2018، ناوگانی شامل 5 فروند از هواپیماهای سنتینل میانگین هزینه استفاده 54.4 میلیون پوند در سال داشته باشد.

کابین خلبان یک جایگاه مرکزی و صفحه نمایشی با قابلیت ارائه نقشه مسیر حرکت دارد. اما شاید مهم ترین تجهیزات این قسمت، زیرسیستم اطلاعاتی کمک های دفاعی (DASS) باشد. DASS شامل موارد مختلفی از جمله سیستم فریب رادار، سیستم پارازیت انداز، سیستم هشدار دهنده ردیابی موشک و شعله افکن فریب موشک است که در سه حالت خودکار، نیمه خودکار و دستی قابل استفاده هستند.

این هواپیما برای اطمینان از دید عملیاتی دقیق میدان نبرد، به طور معمول در ارتفاع 12،000 متری فعالیت دارد و برای عملکرد کامل خود نیازمند همکاری یک خلبان، یک کمک خلبان، شخصی به عنوان فرمانده ماموریت هوایی و همچنین دو کارشناس تجزیه و تحلیل تصویر است. مدت زمان استقامت در ماموریت برای سنتینل معادل 9 ساعت گزارش شده است. برخلاف جی استارز، مدیریت نبرد واقعی برای این هواپیما روی زمین رخ می دهد اما کارشناسان تجزیه و تحلیل تصویر می توانند در صورت لزوم به آنالیز تصاویر حین پرواز نیز بپردازند.

اصلی ترین رادار این هواپیما که در واقع نبض حیات آن به شمار می رود، رادار دو حالته (رادار دهانه ترکیبی/ تشخیص حرکت هدف) است و به اختصار (SAR/MTI) نامیده می شود. این رادار ساخت شرکت ریتیون سیستمز است و تحت عنوان سنسور رادار دو حالته سنتینل (DMRS) شناخته می شود.

 

 

مشخصات هواپیمای ریتیون سنتینل R1

– نقش: هواپیمای هوابرد میدان نبرد و پایش زمینی

– تولید کننده: ریتیون (بهسازی)، بمباردیر (ساخت بدنه)

– نخستین پرواز: 26 مه سال 2004

– معرفی شده به سال: 2008

– وضعیت: خدمت فعال

– اپراتور اصلی: نیروی هوایی سلطنتی

– تعداد ساخته شده: 5 فروند

– هزینه ساخت: 954 میلیون پوند (برای ناوگانی متشکل از 5 فروند هواپیما و 8 پایگاه سیار زمینی)

– توسعه یافته از: بمباردیر گلوبال اکسپرس

– خدمه: 5 نفر

– طول: 30.3 متر

– عرض بال: 28.5 متر

– ارتفاع: 8.2 متر

– مساحت سطح بال: 94.9 متر مربع

– وزن خالی: 24000 کیلوگرم

– وزن ناخالص: 42400 کیلوگرم

– موتور هواگرد: 2 موتور رولز- رویس BR710

– حداکثر سرعت: ماخ 0.89

– برد: 9250 کیلومتر

– استقامت: 9 ساعت

– سقف پرواز: 14935 متر

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد