گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاخواندنی هایی درباره جنگ جهانی اول!

خواندنی هایی درباره جنگ جهانی اول!

خواندنی هایی درباره جنگ جهانی اول!

مجله تصویری سلاح جنگ جهانی اول که با نام جنگ بزرگ نیز شناخته می شود، نزدیک به چهار سال مناطق بیشماری از دنیا را درگیر خود ساخت. در این جنگ که تلفات بی سابقه ای داشت، برای اولین بار از سلاح های شیمیایی استفاده شد و کشتار غیر نظامیان به صورت گسترده انجام گرفت. اما این موارد تنها رخدادهای جنگ جهانی اول نیستند. در ادامه نگاهی به 10 حقیقت عجیب و غریب پیرامون جنگ بزرگ خواهیم داشت که ممکن است تاکنون نشنیده باشید!

استفاده از دستمال های آغشته به ادرار برای مقابله با حملات شیمیایی

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، جنگ جهانی اول را می توان جنگ به کار گیری سلاح های شیمیایی نیز به شمار آورد. پس از استفاده نیروهای آلمانی از گاز کلر (دارای بوی بد، خفه کننده و بسیار سمی) در تاریخ 22 آوریل سال 1915 در بلژیک، حملات شیمیایی از طریق گازهای سمی به یکی از عناصر مورد علاقه آلمان ها تبدیل شدند. حملات شیمیایی گاز کلر منجر به سوختگی پوست و حتی کوری می شد. لازم به ذکر است که به منظور مقابله با اثرات خطرناک گاز کلر، دستمال های پارچه ای آغشته به ادرار مورد استفاده قرار می گرفتند! البته بعدها توسعه ماسک های گازی، سطح بالاتری از محافظت را در اختیار نیروهای نظامی قرار می داد.

ویلهلم دوم نوه ارشد ملکه ویکتوریای بریتانیا

شاید متعجب شوید اما ویلهلم دوم (آخرین قیصر آلمان و پادشاه پروس) که با حمایت از امپراتوری اتریش- مجارستان در بحران ژوئیه سال 1914 نهایتا تبدیل به یکی از عوامل شکل گیری جنگ جهانی اول شد، از نظر نژادی فردی دو رگه (آلمانی- بریتانیایی) محسوب می شد. به راستی که جنگ مسئله پیچیده ای است و حتی می تواند منجر به ایستادگی یک فرد در برابر خانواده خود و دامن زدن به درگیری های بین المللی شود. وی در مسیر افزایش مستعمرات آلمان، رو در روی انگلستان ایستاد اما نتوانست نارضایتی های شدید مردمی را آرام کند و بدین ترتیب در سال 1918 از پادشاهی کناره گیری کرد و به هلند پناهنده شد.

مادر ویلهلم ویکتوریا (دختر ملکه ویکتوریا) و پدرش فریدریش (ولیعهد قیصر ویلهلم یکم) بود. جالب است بدانید که ویلهلم دچار نقصی مادرزادی در دست چپ خود بوده است و گفته می شود که این موضوع بر اختلالات روانی وی در دوران بزرگسالی تاثیر داشته است.

ژاپن و ایتالیا در کنار نیروهای متفقین

هرچند که ژاپن و ایتالیا اعضای شناخته شده نیروهای محور در جنگ جهانی دوم به شمار می روند، حقیقتی کمتر شنیده شده نیز در مورد آنها وجود دارد. این دو کشور در دوران جنگ جهانی اول در کنار نیروهای متفقین مبارزه کردند. ایتالیا با وجود اعلام بی طرفی در سال 1914، به تدریج مذاکراتی را با نیروهای متفقین ترتیب داد. به نظر می رسد که انگیزه این کشور از پیوستن به صف متفقین، تغییر وزیر خارجه اتریش- مجارستان در سال 1915 و انصراف وی از واگذاری ترن تین به ایتالیا بوده باشد. ژاپن نیز که متحد بریتانیا محسوب می شد و از نظریه سلطه بر مستعمرات آلمانی در دریای چین دفاع می کرد، در اوت سال 1914 به آلمان اعلان جنگ کرد. به دنبال این اتفاق، چین هم از احتمال حمله ژاپن به این کشور با پیروزی نیروهای متفقین وحشت زده شد و در سال 1917 به آلمان اعلان جنگ کرد.

آتش بس کریسمس

در سال 1914 و در جریان جنگ جهانی اول، هفته منتهی به کریسمس سبب توقف کوتاه مدت جنگ شد. این اتفاق میان سربازان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی صورت گرفت. آنها با یکدیگر غذا و هدیه رد و بدل می کردند، درست مانند آن که هیچ نبردی رخ نداده است. با وجود این که سربازان حمله به خطوط یکدیگر را قطع کرده بودند، فرماندهان جنگ به خصوص ژنرال سر هوراس اسمیت (فرمانده سپاه بریتانیا) شدیدا عصبانی شدند و با سربازان برخورد کردند. بدین ترتیب آتش بس کریسمس به مرور تاثیر خود را از دست داد و در نهایت در کریسمس سال 1915 با شکست مواجه شد، گویی سرنوشت این بود که بر وخامت جنگ در سال های بعد افزوده شود.

تعریف جنسیت برای تانک های بریتانیایی

بسیاری از اوقات وسایل بی جان نیز نام گذاری می شوند. ممکن است نام فردی خاص برای مبدل ساختن وسیله مورد نظر به یک نوستالژی بر آن نهاده شود. این اتفاق می تواند برای جنگ افزارها، خودروهای نظامی، کشتی و یا حتی یک هواپیما نیز رخ دهد. اما یکی دیگر از مواردی که جنگ جهانی اول را رویدادی منحصر به فرد می سازد، تعریف جنسیت برای تانک های بریتانیایی است. تانک های بریتانیایی Mark 1 در جنگ جهانی اول به دو دسته تانک های مرد و زن تقسیم می شدند. گفته می شود که این تفاوت در جنسیت، مربوط به سیستم تسلیحاتی تانک ها بوده است. تانک های مرد مجهز به تسلیحات سنگین تری بوده اند. در مقابل تانک های زن تنها از حضور مسلسل بهره می بردند. برای مثال تانک های مرد Mark 1، یک جفت سلاح 6 پوندی همراه با 4 مسلسل داشتند. این در حالی است که نسخه زن تانک Mark 1، 6 مسلسل داشته است.

راز سبیل مسواکی هیتلر

آدولف هیتلر یکی از افراد مشهوری است که در تصاویر مختلف با سبیل مسواکی دیده می شود. سبیل مسواکی مدلی است که در آن لبه های سبیل تراشیده شده و اندازه آن حدود 3 در 5 سانتی متر است. البته در پس این ظاهر متفاوت نیز داستان خاصی نهفته است. در زمان جنگ جهانى اول به هیتلر که درحال خدمت سربازى بود دستور داده شد که سبیل پرپشت خود را اصلاح کند تا پرپشتى سبیل مانع استفاده از ماسک هاى ضد گاز جدید نشود.

هیتلر پیش از آن سبیل خود را به خاطر پنهان کردن بریدگى بسیار زشت روى لب خود بلند نگه مى داشت. سبیل وی بزرگتر از مدل مسواکی بوده است و بیشتر آرایشی معمول داشته تا یک مدل متفاوت.

طی عملیاتی در جنگ جهانی اول، هیتلر به علت مواجهه با یک حمله شیمیایی دچار جراحت شد که شامل کوری موقت او نیز بود. این حادثه خود تبدیل به مقدمه ای در ذهن هیتلر شد تا به طور گسترده از حملات شیمیایی برای کشتار میلیون ها قربانی بی گناه استفاده کند.

تلاش آلمان برای سازماندهی یک حمله مکزیکی به آمریکا

طی جنگ جهانی اول کشورهای مختلفی از سراسر دنیا درگیر التهاب و درگیری گسترده با یکدیگر شدند. اما یکی از ناشناخته ترین توطئه های جنگ، مربوط به تلاش آلمان برای سازماندهی حمله مکزیک به آمریکا و تصرف ایالت های نیومکزیکو، آریزونا و تگزاس می شود. هرچند این پروژه هیچگاه به سرانجام نرسید، اما هیتلر به تحریکات جهانی و انتشار شدید خصومت بین المللی ادامه داد. آنها به دنبال متقاعد سازی مکزیک برای پذیرش پیشنهاد کمک مالی جنگ، حمله به آمریکا و گسترش مرزهای مکزیک بودند. رئیس جمهور وقت مکزیک از دولت خود خواست تا این پیشنهاد را بررسی کنند، اما در نهایت آن را رد کرد. این پیشنهاد تبدیل به بخشی از توجیه آمریکا برای اعلان جنگ علیه آلمان شد. در واقع تلاش برای حمایت از کشور همسایه به منظور شرکت در جنگ، تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی آمریکا به شمار می رفت.

هیئت کارگران چینی مستقر در اروپا

جنگ جهانی اول با چالش های فنی و عملیاتی متعددی همراه بود. انفجارهای بیشمار، مرگ افراد بی گناه در مقیاس وسیع و به طور کلی شرایط فاجعه بار موجود، مقابله با آسیب های مختلف را دشوار کرده بود. در عین حال آماده سازی منابع، مهمات و زیرساخت های جنگی نیز تبدیل به مشکلی اساسی شده بود. هیئت کارگران چینی از مناطق روستایی این کشور خدمات مهمی در زمینه تجهیز، سازماندهی و پاکسازی جنبه های عملی عملیات های دوران جنگ به خصوص در جبهه غربی ارائه دادند. از جمله اصلی ترین فعالیت های این نیروی کار چینی می توان به ساخت جاده، بارگیری قطارها و دفن مرده ها اشاره کرد. اما این کارگران (تعداد آنها مجموعا 140،000 نفر گزارش شده است) برای نقش تعیین کننده که به دوش داشتند، مبلغ بسیار کمی دریافت می کردند. حتی شماری از آنها تحصیلات آکادمیک قابل توجهی داشتند.

مبارزه سربازان کم سن و سال برای بریتانیا

250،000 سرباز که همه آنها پسر بودند و بسیاری نیز زیر 19 سال سن داشتند (سن قانونی خدمت نظامی) برای حضور در جنگ وارد ارتش بریتانیا شده بودند.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد