گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هالیبریتور؛ پیوند جنگ جهانی دوم با تکنیک چاپ سه بعدی!

لیبریتور؛ پیوند جنگ جهانی دوم با تکنیک چاپ سه بعدی!

لیبریتور؛ پیوند جنگ جهانی دوم با تکنیک چاپ سه بعدی!

مجله تصویری سلاح- لیبریتور یک سلاح دستی تک لول است که با استفاده از تکنیک چاپ سه بعدی قابلیت تولید دارد. می توان آن را نخستین تفنگی دانست که به روشی کاملا متفاوت ساخته شده و در اختیار بازارهای نظامی مربوطه قرار گرفته است. جالب است بدانید که این تفنگ توسط سخت افزار متن باز Defense Distributed (سخت افزار متن باز مانند نرم افزارهای متن باز متشکل از اطلاعات قابل دسترسی راحت برای همه افراد هستند) طراحی شده و فایل آن در تاریخ ششم ماه مه سال 2013 در اینترنت انتشار یافته است. Defense Distributed نیز یک سازمان آنلاین به شمار می رود که به طراحی و توسعه شماتیک های (طرح واره) دیجیتال از تسلیحات مختلف در قالب فایل کد (طراحی به کمک رایانه) می پردازد. پیش از آن که وزارت امور خارجه آمریکا درخواست جمع آوری فایل ها توسط سازمان نام برده را مطرح سازد، ظرف مدت تنها 2 روز بیش از 100،000 بار دانلود و ذخیره سازی شدند.

در تاریخ 19 ژوئیه سال 2018، وزارت دادگستری آمریکا توافق نامه ای را با Defense Distributed به امضا رساند که برنامه فروش تسلیحات به دست آمده از تکنیک چاپ سه بعدی را از یکم اوت همین سال آزاد می ساخت. این در حالی بود که یک قاضی فدرال در 31 ژوئیه سال 2018، ارائه طرح های مذکور را متوقف ساخت. وی معتقد بود که تولید و به کار گیری لیبریتور به علت غیر قابل ردیابی بودن آن با نگرانی های ایمنی و امنیتی همراه خواهد شد.

این پیستول در واقع اقتباسی از لیبریتور FP-45 (تفنگ تک لول) طراحی شده توسط George Hyde به شمار می رود. FP-45 طی دوران جنگ جهانی دوم در حجم بالا برای فرماندهی سرویس های استراتژیک آمریکا تولید شد.

تصویری از لیبریتور FP-45

 

تصویری از لیبریتور پلاستیکی حاصل از چاپ سه بعدی

 

در تاریخ 12 آوریل سال 2014، یک مرد ژاپنی پنج کپی از لیبریتور تولید کرد و ویدئویی که این ادعا را تایید می کرد در فضای اینترنت منتشر ساخت. مقامات او را در 8 مه همین سال دستگیر کردند و مشخص شد که حداقل دو نسخه از کپی های تهیه شده دارای قدرت کشندگی بوده اند.

مشخصات لیبریتور

– نوع: پیستول تک لول

– محل تولید: آمریکا

– طراح: Defense Distributed

– طراحی شده به سال: آوریل 2013

– تولید شده به سال: از 2013 تاکنون

– طول: 216 میلی متر

– طول لوله: 64 میلی متر

– ارتفاع: 160 میلی متر

– کارتریج: .380 ACP

– مکانیسم: تک لول

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد