گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هامجموعه ای تاریخی و دیدنی از جنگ بزرگ! (بخش اول)

مجموعه ای تاریخی و دیدنی از جنگ بزرگ! (بخش اول)

مجموعه ای تاریخی و دیدنی از جنگ بزرگ! (بخش اول)

مجله تصویری سلاح- هنگامی که ارتش ملت های اروپایی برای نخستین بار در صحنه مبارزه جنگ(جنگ جهانی اول با نام جنگ بزرگ نیز شناخته می شود) در سال 1914 حضور یافتند، هنوز نیزه های خود را سوار بر اسب حمل می کردند. در اواخر جنگ، استفاده از تسلیحات سریع و دقیق، بمباران هوایی، حملات خودروهای زرهی و به کار گیری سلاح های شیمیایی عادی شده بود! ظهور گاز کلر، انفجارهای عظیم ناشی از بمب هایی که از فاصله 32 کیلومتری پرتاب می شدند و مسلسل هایی که با سرعتی اعجاب انگیز گلوله های خود را شلیک می کردند، روند حاکم بر آخرین روزهای جنگ را به کلی تغییر داده بودند.

هر کدام از طرفین درگیر در نبرد به دنبال راهی برای ارتقای تکنولوژی های موجود و یا حتی اختراعات جدیدتر بودند تا هر طور که شده بر دشمن خود پیروز شوند. پیشرفت علمی در زمینه تکنولوژی های نظامی طی دوران جنگ، نتیجه ای جز توسعه تاکتیک های مدرن برای کشتار جمعی، انفجارهای ویرانگر و تهدید حیات سربازان در عین تقویت قدرت آنها به دنبال نداشت. تصاویر مختلفی از تجهیزات نظامی و صحنه های متفاوت جنگ جهانی اول به ثبت رسیده است که در ادامه نگاهی تعدادی از آنها را مشاهده خواهید کرد:

– نیروهای آمریکایی در حال راه اندازی یک تفنگ فرانسوی 37 میلی متری به نام “One-pounder” در سنگر آلزاس (یکی از 22 ناحیه داخلی فرانسه) همراه با فرمانده خود در تاریخ 26 ژوئن سال 1918.

 

– نیروهای آمریکایی سوار بر تانک های FT-17 ساخت فرانسه. خط مقدم در جنگل آرگون، شمال شرقی فرانسه تاریخ 26 سپتامبر سال 1918.

 

– یک کیت هوانوردی آلمانی مجهز به ماسک صورت گرم شونده به وسیله جریان الکتریسیته، جلیقه و چکمه های خز برای پرواز با پرنده ای که کابین خلبان آن به صورت سر باز طراحی شده است، بدین معناست که خلبان باید از پس شرایط آب و هوایی به شدت سرد بر بیاید.

 

– تانک بریتانیایی Mark I که به منظور استتار بهتر رنگ بندی منحصر به فردی دارد. در این تصویر تعداد زیادی سرباز و اسب نیز دیده می شود.

 

– یک جوخه توپخانه ترک در Harcira، سال 1917. در این تصویر نیروهای ترک همراه با یک هویتزر سبک آلمانی 105 میلی متری (M98/09) دیده می شوند.

 

– گارد ایرلندی که برای استفاده از ماسک های گاز به صف شده اند، نبرد سم (جنگی که توسط ارتش امپراتوری بریتانیا و جمهوری سوم فرانسه علیه امپراتوری آلمان طی جنگ جهانی اول رخ داد)، سپتامبر سال 1916.

 

– تانک گازی- الکتریکی Holt، نخستین تانک آمریکایی در سال 1917. این تانک هیچ گاه به صورت انبوه تولید نشد زیرا ضمن وزن بالا، نقاط ضعف متعددی نیز از منظر طراحی داشت.

 

– در این تصویر یک پل فولادی تخریب شده دیده می شود که بر فراز آن پل موقت چوبی ساخته شده است. در قسمت تخریبی یک تانک انگلیسی نیز به چشم می خورد که هنگام عبور از پل قبلی به داخل رودخانه سقوط کرده و پس از آن به عنوان پایه ای برای پل جدید از آن استفاده شده است. این عکس مربوط به کمون Masnières در شمال فرانسه است.

 

– دفتر تلگراف، اتاق 15، کاخ الیزه، پاریس، فرانسه. تصویر مربوط به تاریخ 4 سپتامبر سال 1918 است.

 

– افسران آلمانی در کنار یک خودروی زرهی، اوکراین، بهار سال 1918.

 

– یک عضو ناشناس شصت و نهمین اسکادران استرالیایی در حال اتصال بمب های آتش افروز به هواپیمای R.E.8 در فرودگاه AFC، شمال غربی آراس (کمونی در فرانسه).

 

– هفت یا هشت اپراتور مسلسل آماده حضور در یک نبرد در فرانسه هستند. روی هر وسیله نقلیه دو مرد دیده می شود. یک نفر سوار بر موتورسیکلت و فرد دیگر به عنوان توپچی سوار بر محفظه ای زرهی متصل به موتورسیکلت. تصویر مربوط به سال 1918 است.

 

– نیروهای نیوزیلندی و تانکی تحت عنوان Jumping Jennie در سنگری واقع در فرانسه، تاریخ 10 اوت سال 1918.

 

– نیروهای آلمانی در حال تماشای یک خودروی خودکار زرهی کانادایی. در این تصویر اجساد سربازان کانادایی، کمربندهای خالی و جعبه های حاوی فشنگ که روی زمین افتاده اند نیز دیده می شود.

 

– سربازان آمریکایی در حال آموزش برای استفاده از ماسک های ضد گاز اشک آور و ورود به سنگری در نیوجرسی، سال 1918.

 

– نیروهای آلمانی در حال بارگذاری پرتو افکن های گازی. به دنبال تلاش برای کشف راه گریزی از قوانین بین المللی علیه استفاده از گازهای شیمیایی در جنگ، برخی از مقامات آلمانی ادعا کردند که قوانین مذکور تنها در خصوص به کار گیری موشک های گازی صدق می کند و هیچ محدودیتی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی مرگبار مطرح نخواهد بود.

 

– جبهه فلاندر (منطقه بزرگی از فرانسه و بلژیک که هم اکنون یکی از ناحیه های بلژیک به شمار می رود)، حمله شیمیایی، سال 1917.

 

– نیروهای فرانسوی در یک سنگر پوشیده شده با سیم خاردار. از این سیم ها برای اولین بار به صورت محدود در جنگ اسپانیایی- آمریکایی استفاده شد. هرکدام از طرفین جنگ جهانی اول با بهره برداری از شبکه های گسترده سیم خاردار، از حرکت رو به جلوی نیروهای زمینی جلوگیری می کردند.

 

– پرسنل عکاسی آمریکایی و فرانسوی در فرانسه، سال 1917.

 

– فروپاشی ایتالیا در ونیز. در این تصویر یک توپ سنگین و غول پیکر در دهکده ای در نزدیکی شهر اودینه ایتالیا به چشم می خورد. از این هویتزر ایتالیایی عظیم کمتر از 50 عدد طی تمام دوران جنگ ساخته شد. عکس زیر مربوط به نوامبر سال 1917 است.

 

– جبهه غربی، شعله افکن های مورد استفاده.

 

– بیماری در یک آزمایشگاه رادیولوژی سیار متعلق به ارتش فرانسه، سال 1914.

 

– یک تانک بریتانیایی Mark IV که به دست آلمان ها افتاده و مجددا رنگ شده است. همانطور که در تصویر دیده می شود، تانک مورد نظر در جنگلی کوچک رها شده است.

 

 مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد