گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هایک رکورد جهانی برای کانادایی ها!

یک رکورد جهانی برای کانادایی ها!

یک رکورد جهانی برای کانادایی ها!

مجله تصویری سلاح- در اواسط سال 2017، حوزه تولید تسلیحات تک تیرانداز با یک سری اخبار باور نکردنی به شدت چالشی شد! یک تیم تک تیرانداز کانادایی که در منطقه خاورمیانه فعالیت داشتند، شلیک موفق با فاصله 3.5 کیلومتری را ثبت کرد! طبق گزارش های به دست آمده، نیروهای نظامی با استفاده از این تفنگ تک تیرانداز توانسته اند یک داعشی را از فاصله 3.5 کیلومتری با شلیک موفق از بین ببرند. این شلیک  نوعی رکورد شکنی محسوب می شود زیرا 0.9 کیلومتر نیز بالاتر از رکورد قبلی است که تفاوت قابل توجهی به شمار می رود.

 در 22 ژوئن سال 2017، روزنامه کانادایی گلوب اند میل گزارش داد که دو تک تیرانداز وابسته به واحد نیروهای ویژه این کشور موفق به هدف گیری و شلیک به یکی از اعضای گروه داعش در عراق از فاصله 3.5 کیلومتری شده اند. گفته می شود که این تیم تک تیرانداز در پشت بام ساختمانی مرتفع کمین کرده بودند و ظرف مدت زمان 10 ثانیه نیز توانستند روند هدف گیری را به سرانجام برسانند. تیرانداز و هدف یاب از تفنگ تک تیرانداز کالیبر سنگین McMillan TAC-50 .50 استفاده کردند. طبق گفته های گلوب اند میل این هدفگیری موفق توسط مستندات ویدئویی و اطلاعات دیگر تایید شده است.

McMillan TAC-50 .50

 

برای آن که بتوان پیچیدگی این شلیک را بهتر درک کرد، بهتر است با اصلی کلی در مورد مفهوم تک تیراندازی شروع کنیم: “تک تیراندازی و به طور کلی تیراندازی، یک دانش ریاضی اما از نوع تسلیحاتی است”. اما مقصود از این جمله چیست؟ هرچند گلوله یک تفنگ تک تیرانداز با کالیبر .50 می تواند مسافتی به اندازه 8 کیلومتر را طی کند، اما فاکتورهای متعدد دیگری نیز وجود دارند که این ارقام را از نظر عملی دست خوش تغییر می کنند. از جمله مهم ترین این دسته از فاکتورها می توان به گرانش، سرعت باد، جهت وزش باد، ارتفاع، فشار و حتی رطوبت اشاره کرد. به همین علت است که مهارت اپراتور تبدیل به یکی از اساسی ترین عوامل در تعیین میزان موفقیت استفاده از یک تفنگ تک تیرانداز می شود. وی باید بتواند تمامی فاکتورهای نام برده را به درستی پیش بینی کند تا اصابت دقیق گلوله به هدف امکان پذیر شود. اولین و تاثیرگذار ترین عامل روی نحوه حرکت یک گلوله، نیروی گرانش به شمار می رود. به محض آن که گلوله از سر لوله یک سلاح خارج می شود، شروع به از دست دادن انرژی خود می کند. همینطور که این انرژی به تحلیل می رود، قابلیت آن برای مقابله با گرانش نیز کاهش می یابد. هرچه گلوله آهسته تر حرکت کند و برد شلیک هم طولانی تر باشد، گرانش زمین آن را بیشتر به سمت پایین سوق می دهد. همه انواع مهمات حتی قوی ترین گلوله ها با کالیبر .50 که از سلاح TAC-50 نیز شلیک می شوند، چنین وضعیتی را تجربه خواهند کرد.

در بسیاری از شلیک ها، سقوط گلوله به تنها چند اینچ و یا بیشتر محدود می شود. البته مدیریت این پدیده برای تیم تک تیراندازان کانادایی مقداری دشوار تر بود. انتظار می رفت که گلوله حین حرکت در مسافت 3.5 کیلومتری برای اصابت به هدف خود، به اندازه 170 متر دچار سقوط شود. همانطور که پیش تر نیز گفته شد، میزان رخداد پدیده سقوط گلوله با افزایش برد شلیک بیشتر می شود. به منظور شلیک دقیق و صحیح به هدف مد نظر، تیم تک تیراندازان کانادایی مجبور به مقابله با پدیده سقوط گلوله بودند. به همین علت استفاده از ساختمانی مرتفع برای کمین یکی از ملزومات اصلی به شمار می رفت. مابقی مشکل نیز از طریق تنظیم درست دوربین تفنگ قابل رفع بود. زمان پرواز گلوله (پس از آزادسازی از سر لوله تفنگ تا برخورد به هدف) تنها کمی بیش از 7 ثانیه گزارش شده است. سرعت حرکت نیز هنگام برخورد 286.5 متر بر ثانیه بوده است. در نهایت نیز پس از طی 3.5 کیلومتر مسافت، گلوله با انرژی بالغ بر 1.9 کیلو ژول به هدف اصابت کرد.

 

 

از جمله دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در روند یک شلیک موفقیت آمیز می توان به وزش باد اشاره کرد. هنگامی که برد آتش بالا باشد، حتی وزش باد ملایم با سرعت 8 کیلومتر بر ساعت نیز می تواند به شدت تعیین کننده باشد. در واقع تک تیرانداز باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد و بداند که ممکن است گلوله تا 9.1 متر در جهت وزش باد به حرکت درآید. از جمله دیگر فاکتورهای محیطی موثر می توان به فشار هوا، دما، رطوبت و همچنین وضعیت آب و هوا اشاره کرد. علاوه بر موارد مذکور، کیفیت ساخت سلاح و به خصوص لوله آن در تعیین سرنوشت گلوله شلیک شده و دقت در اصابت به هدف نقشی اساسی بر عهده دارد. اینها همگی نکاتی هستند که به نظر می رسد توسط تیم تک تیراندازان کانادایی به خوبی بررسی شده و مورد توجه قرار گرفته اند.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد