گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیبنلی M4 سوپر 90؛ ایتالیایی محبوب در آمریکا!

بنلی M4 سوپر 90؛ ایتالیایی محبوب در آمریکا!

بنلی M4 سوپر 90؛ ایتالیایی محبوب در آمریکا!

مجله تصویری سلاح- بنلی M4 سوپر 90 یک تفنگ ساچمه زنی نیمه خودکار محسوب می شود که توسط کارخانه اسلحه سازی ایتالیایی  Benelli Armi SpA ساخته شده است. در تاریخ چهارم ماه مه سال 1998، مرکز تحقیقات، توسعه و مهندسی تسلیحات ارتش آمریکا، درخواست خود مبنی بر تایید یک تفنگ ساچمه زنی جدید (12 گیج) برای ارتش این کشور را مطرح ساخت. در پاسخ به این تقاضا، کمپانی نام برده اقدام به طراحی شات گان یا همان تفنگ ساچمه زنی M4 سوپر 90 کرد. در تاریخ چهارم اوت همین سال، 4 قبضه M4 به آبردین پروو گراوند (شهری در مریلند) تحویل داده شد. این سلاح توانست با موفقیت تست های مورد نظر در مریلند را پشت سر بگذارد. اولین سری تولیدی از تفنگ ساچمه زنی بنلی M4 (شامل 20،000 قبضه)، در سال 1999 به دست سپاه تفنگداران دریایی آمریکا رسید. پروتوتایپ تولیدی در ابتدا XM1014 نام داشت که پس از معرفی رسمی سلاح، حرف X از آن حذف شد و در نهایت تحت عنوان M1014 مراحل طراحی و تولید نهایی را سپری کرد.

 

 

طراحی و توسعه

M4 نخستین تفنگ ساچمه زنی وابسته به مکانیسم گازی بود که توسط کمپانی بنلی تولید شد. عملکرد این سلاح بر اساس روشی کاملا جدید به نام “سیستم ARGO” (وابسته به گاز و خود تنظیم شونده) پایه گذاری شده بود. منظور از خود تنظیمی استفاده اسلحه از کارتریج های متنوع با طول و همچنین سطوح قدرت متفاوت است. بنلی M4 سوپر 90 می تواند پوسته های 70 و 76 میلی متری با قدرت های مختلف را بدون نیاز به تنظیم توسط اپراتور و در هر ترکیبی مورد استفاده قرار دهد. طراحی مدولار این شات گان بدین معناست که می توان بسیاری از ویژگی های آن را بسته به نیاز و سلیقه اپراتور سازماندهی مجدد کرد. به عنوان مثال با استفاده از ابزارهای مختلف قابلیت تعویض سریع لوله ها وجود خواهد داشت. جالب است بدانید که تست های اولیه صورت گرفته روی M4، دوام بالای آن را در شرایط نامساعد آب و هوایی تضمین کرده اند. این دوام قابل توجه به عملکرد سلاح نیز مربوط می شود. برای مثال شلیک حداقل 25،000 گلوله از مهمات بدون نیاز به جا به جایی هیچ یک از قطعات اصلی اسلحه امکان پذیر خواهد بود. اجزای فولادی M4 نیز با پوشش ضد خوردگی مشکی مات، زیبایی کم نظیری به این مجموعه بخشیده اند. مواد به کار رفته در ساخت اسلحه نام برده، رویت آن توسط نیروهای دشمن در عملیات های شبانه را دشوار می سازند. همچنین لازم به ذکر است که M4 از نظر نگه داری مستلزم شرایط خاصی نیست و با کمترین هزینه می توان آن را در سلامت کامل حفظ کرد.

بنلی تاکتیکال و M4

بنلی تاکتیکال یک واحد زیرمجموعه از  کمپانی برتا به شمار می رود که مسئول فروش تمامی شات گان های تاکتیکی بنلی به مجریان قانون، دولت و همچنین بخش های نظامی است. M4 نیز در سه پیکربندی اصلی فروخته می شود: M4 با لوله ای به طول 35.5 سانتی متر، M4 با لوله ای به طول 46.9 سانتی متر و M1014 (همان M4 اما با این تفاوت که منحصرا مخصوص استفاده نظامی است). شات گان های M4 از طریق بنلی تاکتیکال با قنداق های تاشو آماده فروش هستند. تسلیحاتی که از این طراحی تاشو بهره می برند، تنها برای به کار گیری توسط سازمان های دولتی و مامورین اجرای قانون آزاد هستند. از جمله مهم ترین اپراتورهای بنلی M4 سوپر 90 می توان به استرالیا، بلاروس، کرواسی، عراق، رژیم صهیونیستی، ایرلند، ایتالیا، لیبی، مالزی، کره جنوبی، انگلستان و آمریکا اشاره کرد.

 

 

مشخصات بنلی M4 سوپر 90

– نوع: شات گان جنگی نیمه خودکار

– محل تولید: ایتالیا

– زمان خدمت: از سال 1999 تاکنون

– طراح و تولید کننده: Benelli Armi SpA

– طراحی شده به سال: 1998

– تولید شده به سال: 1999 تاکنون

– وزن: 3.82 کیلوگرم

– طول: 885 میلی متر

– طول لوله: 470 میلی متر

– کالیبر: 12 گیج

– مکانیسم: وابسته به گاز

– برد موثر شلیک: 50 متر

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد