گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیGilboa DBR Snake؛ دوقلوی ساخت رژیم صهیونیستی!

Gilboa DBR Snake؛ دوقلوی ساخت رژیم صهیونیستی!

Gilboa DBR Snake؛ دوقلوی ساخت رژیم صهیونیستی!

مجله تصویری سلاح- یک کمپانی به نام Silver Shadow متعلق به رژیم صهیونیستی، توجه بازارهای نظامی را در سراسر دنیا به واسطه تولید محصولی متفاوت جلب کرده است. این محصول یک تفنگ نوع AR (گونه ای از تفنگ های تهاجمی نیمه خودکار با وزن سبک) محسوب می شود که از منظر طراحی لوله دوقلوی خود معروف شده است. این سلاح شباهت زیادی به تفنگ های AR دارد. برای مثال از یک سری قطعه یکسان استفاده می کند و قادر به شلیک مهمات 5.56 میلی متری AR نیز خواهد بود. جالب است بدانید که این مجموعه کاملا متمایز، دو لوله مجزا، دو خشاب، دو پورت تخلیه و حتی دو ماشه مستقل دارد. درست مانند آن است که دو تفنگ AR به یکدیگر متصل شده باشند.

کار با  Gilboa DBR Snake بسیار راحت خواهد بود. می توان همزمان اقدام به شلیک دو گلوله کرد. ارتش آمریکا پیش از معرفی این سلاح، امکان استفاده از تفنگ های نیمه خودکار با لوله دوقلو را در نبردهای واقعی مورد بررسی قرار داده است. هدف پروژه Salvo پنتاگون که در سال 1951 آغاز شد نیز چیزی نبود جز تولید نسل جدیدی از تفنگ های تهاجمی پیاده نظام که برای استفاده در جنگ های مدرن مناسب باشند. البته قرار بود که در این مسیر به درس هایی که از جنگ جهانی دوم باقی مانده است هم توجه شود. از جمله مهم ترین آموزه های مذکور می توان به اصطلاحی تحت عنوان “برتری آتش” اشاره کرد. برتری آتش یعنی تعداد گلوله های دقیق شلیک شده به سوی دشمن از مهمات شلیک شده توسط آنها به شما بیشتر باشد. بدین ترتیب می توان گفت که برتری آتش با شما بوده است. در نهایت پروژه Salvo منتج به طراحی و تولید تفنگ های تهاجمی سری AR و خدمت نظامی رسمی آنها شد. اولین نمونه ای که توانست این مرحله را تجربه کند، M-16 نیمه خودکار با قابلیت آتش انتخابی بود.

تصویری از تفنگ M-16

 

تصویری از تفنگ Gilboa DBR Snake

 

در جریان پروژه Salvo چندین طرح دیگر نیز کلید خوردند که ساخت تفنگ های تهاجمی مجهز به لوله دوقلو مانند وینچستر Salvo با کالیبر 5.56 میلی متر تولید شده در سال 1957، یکی از انواع آنها محسوب می شود. این نمونه همانند نسخه مدرن Snake، دو پورت تخلیه و همچنین دو خشاب جداگانه داشته است. با این حال مقایسه وزن وینچستر Salvo با یک تفنگ AR مدرن مقداری مشکل خواهد بود. اما به طور کلی می توان گفت که Salvo به طور میانگین چندین پوند سنگین تر از یک AR معمولی است. در مورد Gilboa DBR Snake نیز وزن آن تا اندازه ای بالا است اما این سنگین بودن را نمی توان به صورت “غیر منطقی” تعریف کرد. Snake نیازی به استفاده از مهمات اضافی ندارد اما همان مقدار مهمات مورد نیاز نیز منجر به افزایش وزن این مجموعه می شود. لازم به ذکر است که با توجه به موقعیت لوله ها، هر دو گلوله شلیک شده به سوی یک هدف مشخص حرکت خواهند کرد. از این رو بسیاری از متخصصین نظامی معتقد هستند که بهره برداری از تفنگ های تهاجمی مجهز به لوله دوقلو، باعث بالا رفتن هزینه ها و مهمات استفاده شده خواهد شد. این در حالی است که می توان قدرت آتش اضافه را از طریق افزایش ظرفیت خشاب در همان تفنگ های تک لوله متداول رفع کرد. Gilboa DBR Snake از یک جفت لوله با طول 27.9 سانتی متر که دقیقا 30 میلی متر از یکدیگر فاصله دارند، تشکیل شده است. کالیبره کردن سلاح باید به صورت جداگانه روی هر یک از لوله ها به طور مستقل از یکدیگر و سپس در تناسب با هم انجام شود.

روند تحقیق و توسعه روی تفنگ Snake توسط کمپانی Silver Shadow به سال 2014 باز می گردد اما به نظر می رسد که این محصول برای اولین بار در سال 2019 آماده فروش تجاری شود.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد