گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هااسلحه سری هیتلر برای حمله به لندن!

اسلحه سری هیتلر برای حمله به لندن!

اسلحه سری هیتلر برای حمله به لندن!

مجله تصویری سلاح- V3 که در زبان آلمانی  Vergeltungswaffe 3نام دارد، به اصطلاح یک “ابر سلاح” مربوط به دوران جنگ جهانی دوم است. گفته می شود که این فرم از ادوات توپخانه ای، قادر به هدف گیری دشمن از فاصله بیش از 165 کیلومتری بوده است و می توانسته پرتابه های خود را با سرعت باورنکردنی 5500 کیلومتر در ساعت شلیک کند. با توجه به این موارد، V3 را از نظر تکنیکی یک ابر سلاح معرفی کرده بودند. این عنوان معمولا برای تسلیحاتی استفاده می شود که اندازه بسیار بزرگی داشته باشند و خود در یک دسته جداگانه نسبت به V3 قرار می گیرند. با این حال سلاح مذکور نیز توانست چنین لقبی را در کارنامه نظامی خود به ثبت برساند. ابر توپ V3 برابر با 131 متر طول داشته است. چنین ابعاد قابل توجهی بدین معنا است که حمل و نقل سلاح عملا امری غیر ممکن بوده است و بدین ترتیب باید برای حمله به هدف مورد نظر خود در محلی نصب می شد. علاوه بر این انتظار می رفت که V3 بتواند هدفی به بزرگی یک شهر را با ضریب اطمینان بالایی نشانه رود.

همراه با ویژگی های منحصر به فرد یک ابر توپ آلمانی

V3 می توانست به واسطه مکانیسم متمایز شلیک که با استفاده از انفجارهای کوچک و ممتد تسهیل می شد، به بردی فوق العاده دست یابد. در واقع به جای آن که نیروی محرکه پرتابه برای طی لوله توپ از طریق یک انفجار تک و بزرگ تامین شود، زنجیره ای از انفجارهای کوچک تر قدرت بالاتری را در اختیار آن قرار می دادند. از این رو بدون آن که آسیبی به لوله وارد شود، مسافت جا به جایی پرتابه تا اندازه قابل توجهی افزایش می یابد. جالب است بدانید که همین موضوع تبدیل به یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی سلاح های عظیم و مشابه دیگر مانند ویلهلم شده بود.

 سلاح امپراتور ویلهلم (آخرین قیصر آلمان و پادشاه پروس) 200 تن وزن و 33.8 متر طول داشت که توسط آلمان ها طی جنگ جهانی اول برای هدف گیری فرانسه استفاده شد. پیش از آن که لوله به علت آسیب وارد آمده از انفجارهای شدید به منظور پرتاب گلوله های 106 کیلوگرمی نیازمند تعویض کلی شود، این مجموعه تنها می توانست 60گلوله را شلیک کند.

تصویری از سلاح امپراتور ویلهلم

 

تصویری از ابر توپ V3

 

سلاح ویلهلم بسیار قوی بود، به گونه ای که گفته می شود نخستین اختراع نظامی با قابلیت شلیک یک پرتابه به استراتوسفر به شمار می رود. برد آن به طرز غیر قابل تصوری بالا بود که می بایست 80 نفر از نیروهای مسئول شلیک -با توجه به اثر کوریولیس– کمتر از یک کیلومتر فاصله از سمت چپ هدف را نشانه بگیرند. اثر کوریولیس شبه نیرویی است که باعث انحراف اجسام در حال حرکت به خارج از راستای خط راست می شود. تقریبا تمامی پرونده های مرتبط با وجود این سلاح، عملکرد و نحوه ساخت آن در پایان جنگ جهانی اول نابود شدند. با این حال فرانسوی ها سلاح ویلهلم را به خوبی می شناختند و تصمیم به تولید یک سیستم تسلیحاتی به مراتب بزرگ تر گرفتند که با استفاده از انفجارهای چندگانه پرتابه را به بیرون از لوله توپ هدایت می کرد. چنین برنامه هایی برای طراحی و توسعه یک ابر سلاح توسط فرانسوی ها  در سال 1940 به دست سربازان آلمانی کشف و به فردی به نام August Cönders سپرده شد. وی مهندس طراح سلاح V3 است. در واقع تنها دلیل اختراع ابر توپ V3، دست یابی نیروهای آلمانی در اوایل آغاز جنگ جهانی دوم به برنامه ای بود که فرانسوی ها برای مقابله با یک ابر سلاح دیگر طی جنگ جهانی اول در نظر داشتند.

توپ V3 از نواخت آتش بالایی برخوردار بود. این محصول می توانست به طور میانگین در هر 12 ثانیه،یک گلوله را شلیک کند. همین مسئله منتج به جلب نظر شخص هیتلر برای تامین بودجه پروژه مورد نظر شد. بدین ترتیب وی تلاش کرد تا روند ساخت و ساز این ابر توپ را از جاسوسان پنهان نگه دارد. همانطور که گفته شد، هدف اصلی این سلاح لندن بود. به همین دلیل مجموعه مذکور در محلی نزدیک شمال فرانسه مستقر شد. همچنین لازم بود که V3 در فاصله کمی نسبت به خطوط راه آهن قرار گیرد، زیرا اندازه مهمات به قدری بزرگ بود که امکان حمل و نقل موثر آنها تنها از همین طریق فراهم می شد. نازی ها در این مورد بسیار خوش شانس بودند و توانستند محلی مناسب در کمون Landrethun-le-Nord فرانسه را برای این منظور انتخاب کنند. دلیل ایده آل بودن این مکان نیز به تپه های متعدد آن باز می گردد، زیرا امکان حفاری آسان زمین برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز V3 وجود داشت. روند توسعه زیرساخت های لازم برای 50 قبضه V3 در سپتامبر سال 1943 آغاز شد. برنامه ریزی ها به گونه ای صورت گرفتند که دو سایت اصلی با فاصله حدودی 1000 متر از یکدیگر (هرکدام حاوی 25 ابر توپ V3) حفاری شوند. نازی ها همچنین قصد داشتند که این دو سایت را از طریق تونل هایی مشابه یک راه آهن زیر زمینی به هم وصل کنند تا بتوانند برای نقل و انتقال مهمات مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

در کمال ناباوری، ساخت بخش اعظم این تونل های زیر زمینی به سرانجام رسید. با این حال به دنبال آگاهی یافتن نیروهای متفقین از برنامه آلمان ها برای حمله به لندن با استفاده از یک ابر سلاح ناشناخته در مراحل بعدی سال 1943، ساخت خود توپ ها با مشکلات متعددی رو به رو شد. بدین ترتیب در ماه های آخر سال 1943 و نیمه اول سال 1944، نیروی هوایی سلطنتی که به اختصار RAF خوانده می شود، حوالی محل استقرار توپ های V3 را مورد حملات شدید قرار داد. این حملات با آسیب جدی به بخش اعظم سایت غربی، منجر به کاهش تعداد ابر توپ های V3 از 50 به 25 شد. همچنین به دنبال یک عملیات بمب گذاری در تاریخ 6 ژوئیه سال 1944، تعداد توپ ها به 5 قبضه سقوط کرد.

هرچند که نازی ها هرگز توانستند یک توپ V3 با اندازه واقعی را طی جنگ جهانی دوم مورد بهره برداری قرار دهند، اما اقدام به ساخت دو نسخه کوچکتر از آن کردند که بردی بسیار کمتر معادل 43 کیلومتر داشت (اواخر سال 1944). با وجود برد کمتر، مینی V3 های مذکور همچنان نمونه های موثر و قدرتمند به شمار می رفتند. آنها قادر به شلیک پرتابه های مرگبار خود بودند. با وجود مشخصات چشمگیر و شلیک هزاران گلوله، تنها 10 نفر کشته و 35 زخمی بر جای ماند. در حالی که نازی ها به شدت تلاش می کردند تا دوباره از این سلاح استفاده کنند، در تمام مدت زمان باقی مانده از جنگ نتوانستند چنین فرصتی را به دست بیاورند. امروزه مکان فوق الذکر زیرساخت ها در فرانسه تبدیل به یک موزه برای بازدید عموم شده که بقایای توپ ها را در خود جای داده است.

 

 

مشخصات ابر توپ V3

– نوع: توپخانه

– محل تولید: آلمان

– مدت زمان خدمت: از سال 1944 الی 1945

– اپراتور اصلی: آلمان

– جنگ ها: جنگ جهانی دوم

– تولید کننده: کمپانی  Friedrich Krupp AGمربوط به یک سلسله 400 ساله آلمانی که در زمینه تولید فولاد، ادوات توپخانه و دیگر سیستم های تسلیحاتی مشهور بوده اند.

– طول: 130 متر

– گلوله: 140 کیلوگرم

– کالیبر: 150 میلی متر

– نواخت آتش: 300 گلوله در ساعت

– حداکثر برد شلیک: 165 کیلومتر

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد