گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیخودروی آمریکایی مشهور به مرغابی!

خودروی آمریکایی مشهور به مرغابی!

خودروی آمریکایی مشهور به مرغابی!

مجله تصویری سلاح- DUWK که تحت عنوان Duck نیز شناخته می شود، یک کامیون دوزیست همراه با شش چرخ متحرک است که توسط ارتش آمریکا طی جنگ جهانی دوم و همچنین جنگ کره مورد استفاده قرار گرفت. این کامیون نمونه ارتقا یافته ای از کامیون های 2.5 تنی CCKW به شمار می رود.

تصویری از کامیون CCKW

 

تصویری از کامیون DUWK

 

این محصول با همکاری دو جانبه کمپانی Sparkman & Stephens و همچنین جی ام سی (شرکت آمریکایی سازنده کامیون، ون، خودروهای نظامی و اس یو وی) با هدف اصلی حمل و نقل کالا و سرباز بین خشکی و آب طراحی شد. با توجه به آن که DUKW یک کامیون دوزیست محسوب می شد، به نظر می رسید که از قابلیت های عملیاتی مد نظر برای برآورده سازی نیازهای جنگی برخوردار باشد. امروزه نیز DUKW های باقی مانده به عنوان یک ابزار توریستی در محیط های آبی محبوبیت زیادی به دست آورده اند.

طراحی و توسعه

لازم به ذکر است که پروژه کامیون های دوزیست DUKW در ابتدا با عدم پذیرش رسمی نیروهای مسلح آمریکا رو به رو شد. این در حالی است که تست های انجام شده برای کامیون نام برده تحت شرایط بد آب و هوایی (سرعت باد تا 110 کیلومتر بر ساعت، باران و تلاطم آب) هیچ گونه مشکلی در عملکرد DUKW به وجود نیاورد. در ادامه این کامیون با اثبات هرچه بیشتر توانمندی های نظامی خود توانست نظر دولت را تغییر دهد. بدین ترتیب طراحی نهایی توسط جمعی از مهندسان متخصص نظامی در میشیگان آمریکا صورت گرفت و پیش از اتمام روند تولید تا سال 1945، نزدیک به 21،147 دستگاه از آن ساخته شد.

از نظر سیستم موتوری، DUKW مجهز به یک موتور شش سیلندر خطی جی ام سی مدل 270 بود. این نوع از موتور که ال 6 یا آی 6 نیز نامیده می شود، موتوری درون سوز دارای شش سیلندر است. DUKW در حالت خالی 5،900 کیلوگرم وزن داشت و می توانست با سرعت 80 کیلومتر در ساعت روی جاده و 10.2 کیلومتر بر ساعت در محیط های آبی حرکت کند. طول آن 9.45 متر، عرض 2.51 متر و ارتفاع نیز 2.18 متر گزارش شده بود. همچنین باید توجه داشت که این کامیون دوزیست، یک محصول نظامی زره پوش نیست و به منظور به حداقل رساندن وزن در طراحی آن از صفحات فولادی با ضخامت 1.6 و 3.2 میلی متر استفاده شده است. بعضی از DUKW های تولیدی مجهز به یک مسلسل سنگین برونینگ با کالیبر .50 بودند.

 

 

گفته می شود که کامیون دوزیست DUKW امکان کنترل فشار تایر از داخل کابین را در اختیار راننده قرار داده و از این نظر جز اولین خودروهای طراحی شده به شمار می رود. برای مثال راننده قادر به افزایش حداکثری باد تایرها برای عبور از سطوح سخت و یا کاهش آن در راستای گذر از سواحل ماسه ای بوده است. این ویژگی امروزه به عنوان فاکتوری استاندارد برای تولید بسیاری از خودروهای نظامی محسوب می شود.

کامیون مورد بحث طی دوران خدمت نظامی خود در اختیار نیروهای مختلفی از جمله ارتش آمریکا، سپاه تفنگداران دریایی این کشور، نیروهای متفقین و همچنین نیروهای مسلح بریتانیا (2،000 دستگاه) قرار داشته است. 586 دستگاه نیز برای اتحاد جماهیر شوروی تامین شد که روس ها به واسطه آنها اقدام به ساخت نسخه مخصوص خود پس از جنگ کردند. پس از پایان جنگ جهانی دوم، تعداد محدودی از کامیون های DUKW در خدمت نیروهای آمریکایی، فرانسوی، بریتانیایی و استرالیایی به حیات خود ادامه دادند. از جمله اصلی ترین اپراتورهای این محصول متفاوت می توان به آمریکا، استرالیا، برزیل، کانادا، فرانسه، فیلیپین، عراق، شوروی سابق و انگلستان اشاره کرد.

 

 

مشخصات کامیون DUKW

– نوع: سیستم حمل و نقل دوزیست

– محل تولید: آمریکا

– تولید کننده: جی ام سی

– تولید شده به سال: 1942 الی 1945

– تعداد ساخته شده: 21،147 دستگاه

– وزن: وزن خالی مدل تولیدی سال 1942 معادل 6،200 کیلوگرم بوده است

– طول: 9.45 متر

– عرض: 2.44 متر

– ارتفاع: 2.18 متر

– سلاح اصلی: مسلسل برونینگ با کالیبر .50 که برای 25 درصد از کامیون های DUKW مورد استفاده قرار گرفت

– موتور: جی ام سی مدل 270 با قدرت 91 اسب بخار

– ظرفیت بارگیری: 2،300 کیلوگرم یا 24 سرباز

– برد عملیاتی: 640 کیلومتر در جاده

– سرعت: 80 کیلومتر در ساعت روی جاده و 10 کیلومتر در ساعت روی سطح آب

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد