گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیخودروهای جنگی تایپ 05 چین

خودروهای جنگی تایپ 05 چین

خودروهای جنگی تایپ 05 چین

مجله تصویری سلاح- خودروی جنگی زره پوش تایپ 05، خانواده ای از وسایل نقلیه پیاده نظام دوزیست است که توسط گروه دولتی صنایع دفاعی نورینکو چین برای ارتش این کشور توسعه یافت. این خانواده متشکل از خودروی جنگی پیاده نظام دوزیست ZBD-05 و تانک دوزیست ZTD-05 در کنار شمار دیگری از خودروهای مخصوص فرماندهی و همچنین عملیات بازیابی است. امکان رها سازی و راه اندازی تایپ 05 در دریا به واسطه کشتی های حامل وجود دارد و در مجموع می توان مفهوم طراحی آن را با پروژه متوقف شده EFV متعلق به دولت آمریکا مقایسه کرد.

تصویری از پروتوتایپ پروژه EFV

 

تصویری از خودروی جنگی تایپ 05

 

هدف از معرفی این خانواده، تلاش برای تولید خودرویی دوزیست بود که بتواند با سرعت بالای خود انتظارات ارتش چین را پاسخگو باشد. نتیجه این تلاش ها نیز خودرویی تهاجمی است که ترکیبی از یک تانک دوزیست و همینطور یک سیستم تسلیحاتی مناسب به شمار می رود. تایپ 05 با توجه به قابلیت های عملیاتی بدون نقص توانست جایگزین تانک دوزیست تایپ 63A شود که در اواخر دهه 1990 معرفی شده بود.

تصویری از تانک دوزیست تایپ 63A

 

طراحی و توسعه

خودروی جنگی پیاده نظام دوزیست تایپ 05 با استفاده از دو واتر جت، امکان حرکت روی آب با سرعت بالاتر از هر خودروی مشابهی که تا قبل از آن در اختیار ارتش چین قرار داشت را فراهم آورد. متخصصین چینی این ویژگی را یک برتری بسیار مهم تایپ 05 نسبت به نمونه های هم تراز می دانند. لازم به ذکر است که ZBD-05 در رژه نظامی سال 2009 و 2015 حضور داشته است.

به طور کلی خودروی جنگی پیاده نظام ZBD با هدف همراهی یک مدل از تانک های سبک در میدان جنگ و به خصوص طی عملیات های نیازمند تجهیزات دوزیست، معرفی شد. ZBD2000 نیز مشتقی دیگر از این خانواده محسوب می شود که بدنه ای مشابه ZBD-05 داشته اما در طراحی آن تفنگ 105 میلی متری با توپ 30 میلی متری جایگزین شده است. این خودرو قادر به حمل 3 نفر خدمه و 8-7 تن از سربازان مسلح در قسمت پشتی اتاق تحت عنوان “محفظه مسافر” بود. امروزه در هیچ یک از نمونه هایی که به سپاه تفنگداران دریایی ارتش چین خدمت می کنند، توپ 30 میلی متری مذکور وجود ندارد. این موضوع می تواند نشان دهنده آن باشد که به احتمال زیاد طراحی جدیدی از توپ 30 میلی متری مد نظر است.

خانواده خودروهای دوزیست تایپ 05 مجهز به سیستم جی پی اس، سیستم دید در روز/ شب حرارتی و همچنین محافظت هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی هستند. همانطور که گفته شد، این خانواده شامل یک تانک دوزیست به نام ZTD-05 نیز می شود. این تانک با استفاده از پوشش زرهی فولاد جوش خورده ساخته شده است و می تواند در برابر تسلیحات کوچک و ترکش مهمات آنها مقاومت مطلوبی را نشان دهد.

 

 

از نظر قابلیت دوزیستی، ZBD-05 نمونه ای کاملا دوزیست و مجهز به دو واتر جت بزرگ است. در محیط های آبی، موتور می تواند 1475 اسب بخار قدرت تولید کند. در حالت زمینی نیز این سیستم 550 اسب بخار قدرت دارد. این خودرو با حداکثر سرعت جاده ای 65 کیلومتر بر ساعت و سرعت آبی 45 کیلومتر بر ساعت حرکت می کند. بیشینه برد کروز برای ZBD-05 معادل 500 کیلومتر گزارش شده است و می تواند از موانع عمودی 0.7 متری با موفقیت عبور کند.

انواع

ZBD-05: خودروی جنگی پیاده نظام

ZTD-05: نمونه تهاجمی

خودروی فرماندهی تایپ 05: مجهز به سیستم های ارتباطی و مدیریت جنگی

خودروی بازیابی دوزیست تایپ 05: مجهز به جرثقیل برای خدمت رسانی اضطراری به خودروهای دیگر

VN16: نسخه اصلاح شده مخصوص صادرات از ZTD-05

VN18: نسخه اصلاح شده مخصوص صادرات از ZBD-05

 

 

مشخصات خانواده تایپ 05

– نوع: خودروی جنگی دوزیست

– محل تولید: چین

– تولیدکننده: نورینکو

– تولید شده به سال: 2006

– وزن: حدودا 26.5 تن

– سلاح اصلی: توپ 30 میلی متری

– سلاح دوم: مسلسل ضد هوایی 12.7 میلی متری و یک مسلسل 7.62 میلی متری

– موتور: دیزلی با قدرت 550 اسب بخار در خشکی و 1475 اسب بخار در آب

– برد عملیاتی: 500 کیلومتر

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد