گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هازیردریایی 166 نازی؛ حقیقتی مدفون در آب!

زیردریایی 166 نازی؛ حقیقتی مدفون در آب!

زیردریایی 166 نازی؛ حقیقتی مدفون در آب!

مجله تصویری سلاح- 5 سال پیش و پس از 72 سال شک و تردید، در نهایت ادعای یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا مبنی بر غرق کردن زیردریایی نازی توسط کشتی وی و خدمه همراهش در خلیج مکزیک، مورد تایید پنتاگون قرار گرفت. U-166، یوبوت آلمانی تنها با فاصله کمی از خط ساحلی لوئیزیانا در بستر دریا به خواب رفته است. طی پروژه اکتشافی که صورت گرفته، تصاویر ارزشمند و در عین حال خیره کننده ای از عرشه این زیردریایی منتشر شده است. لازم به ذکر است که واژه یوبوت در زبان آلمانی به معنای قایق زیر آبی به کار می رود. از این اصطلاح برای اشاره به زیردریایی های آلمانی در جنگ جهانی اول و دوم استفاده می شود. یوبوت ها مجهز به سیستم های تسلیحاتی پیشرفته در زمان مربوطه خود بودند اما اغلب به منظور مشارکت در ماموریت های محاصره دریایی کاربرد داشتند.

تحقیقات حاکی از آن هستند که کلاودیوس هربرت. فرمانده USS 566 (یو اس اس پیشوندی است که برای کشتی های عملیاتی و فعال نیروی دریایی آمریکا به کار می رود)، موفق به از بین بردن یوبوت نازی ها در تاریخ 30 ژوئیه سال 1942 شده بود. به دنبال اثبات این رویداد، مقامات وزارت دفاع آمریکا در خصوص سرنوشت U-166 تصمیم گیری کردند. بدین منظور مراسم کوچکی در پنتاگون با حضور Ray Mabus فرمانده نیروی دریایی برگزار شد. وی در این مراسم عنوان کرد که هم اکنون پس از گذشت بیش از 70 سال، می توان گفت که اتفاق رخ داده کاملا درست بوده است و به همین دلیل هیچ گاه برای ثبت چنین رکوردی دیر نیست و باید آن را جشن گرفت. فرمانده کلاودیوس در سال 1981 درگذشت و به واسطه عدم حضور وی در مراسم، جایزه مورد نظر توسط پسرش گوردون دریافت شد.

هنگامی که این حادثه به وقوع پیوست، U-166 به همراه تقریبا 20 فروند زیردریایی نازی خلیج مکزیک را اشغال کرده بودند. در همان روز به سال 1942، این زیردریایی به کشتی مسافربری رابرت ای لی که در حال انتقال بازماندگان کشتی های غرق شده به محلی امن در نیواورلئان بود حمله کرد. در اثر این تهاجم رابرت ای لی دچار آسیب جدی شد و 25 نفر از مردم کشته شدند. در همین حین کشتی پشتیبان 566 اقدام به هدف گیری زیردریایی نازی ها کرد که به نظر عملیات کاملا موفق بود. با این حال تا زمان کشف لاشه؛ غرق شدن یوبوت نازی توسط فرمانده Claudius و خدمه وی به صورت رسمی تایید نشده بود. صدمات وارده به U-166 گویای رویدادی است که به واسطه کشتی 566 برای آن رخ داد.

در ادامه تصاویری از U-166 غرق شده را مشاهده خواهیم کرد.

 

برای سالیان طولانی ارتش تصور می کرد که یوبوت آلمان ها توانسته از درگیری با کشتی 566 بگریزد و به احتمال زیاد طی روز بعد در بخش دیگری از خلیج توسط هواپیمای گارد ساحلی هدف گیری شده است. این اشتباه تا زمانی که در سال 2001 تکه های مختلفی از لاشه زیردریایی در فاصله تنها چند مایلی کشف شدند، مشخص نشد. اما در نهایت کشتی اسکورت رابرت ای لی طی مراسمی که در پنتاگون برگزار شد، افتخار کسب جایزه برای منهدم سازی U-166 را به دست آورد.

 

U-166 در ماه ژوئیه سال 1942 پیش از آن که رابرت ای لی را مورد حمله قرار دهد، سه کشتی دیگر را در خلیج مکزیک به اعماق آب فرو برده بود.

 

در حال حاضر دو لاشه بزرگ از زیردریایی مذکور در عمق 5،000 متری آب تبدیل به یک بنای یادبود برای جان های از دست رفته شده اند و یادآور دوره ای تیره و تار در تاریخ آمریکا هستند.

 

رابرت ای لی کشتی مسافربری آمریکایی که در سال 1942 توسط U-166 غرق شد، هم اکنون در فاصله 25 مایلی جنوب شرقی ورودی رودخانه میسیسیپی در عمق 5،000 متری به خواب رفته است.

 

در تصویر زیر عرشه رابرت ای لی دیده می شود که در ساعت 10:30 بعد از ظهر سی ام ژوئیه سال 1942 با اصابت اژدری از جانب U-166 ظرف مدت زمان 15 دقیقه غرق شد. در این حادثه 1 افسر، 9 خدمه و 15 مسافر کشته شدند.

 

عکس بعدی زنجیرهای لنگر رابرت ای لی را نشان می دهد. این کشتی حامل 283 مسافر بود که عمدتا قربانی حملات یوبوت های دیگر در اقیانوس اطلس به شمار می رفتند. همه آنها به جز 15 نفر از حمله U-166 جان سالم به در بردند.

 

در ادامه می توان سلاح اصلی رابرت ای لی را مشاهده کرد که پوششی سبز رنگ به خود گرفته است.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد