گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاهواپیمای روسی که فقط یک فروند از آن وجود دارد!

هواپیمای روسی که فقط یک فروند از آن وجود دارد!

هواپیمای روسی که فقط یک فروند از آن وجود دارد!

مجله تصویری سلاح- جنگنده ای که در ادامه مشاهده خواهید کرد، یک جت Tu-128UT رها شده کمیاب است که در یک کارخانه تعمیرات هواپیما در شهر رژف کشور روسیه توسط عکاسی به نام ماریا لیستسوا کشف شده است. توپولف Tu-128UT یک هواپیمای آموزشی است که با الهام از هواپیمای رهگیر توپولف Tu-128 ساخته شد.

نمونه مادر برای شناسایی اهداف پرنده در ارتفاع حداکثر 21000 متر طراحی شد و می توانست محدوده های کور دفاع موشکی در شوروی سابق را به خوبی پوشش دهد. در ادامه یک نسخه آموزشی از این هواپیما به نام Tu-128UT تولید شد که از طراحی متفاوتی در قسمت کابین خلبان برخوردار بود. از این جت جنگنده در مجموع 10 فروند ساخته شد که 4 فروند از آن مستقیما حاصل تغییرات اعمال شده روی هواپیماهای رهگیر استاندارد بودند. اما امروزه تنها یک فروند از این جنگنده روسی نادر باقی مانده است.

تصویری از توپولف Tu-128

 

توپولف Tu-128 در اواخر دهه 1950 و اوایل 1960 توسعه یافت و در سال 1964 معرفی شد. شوروی نیازمند یک هواپیمای رهگیر جدید بود که بتواند برد عملیاتی بالایی را به نمایش بگذارد و از پس بمب افکن های ناتو به خصوص در شرایط آب و هوایی نامساعد برآید. بدین ترتیب Tu-128 با حداکثر وزن 43 تن به عنوان سنگین ترین جت طراحی شده، وارد سرویس نظامی شد. تا زمان توقف تولید در سال 1970، 198 فروند از این هواپیما ساخته و در نهایت نیز در سال 1990 بازنشسته شد. Tu-128UT به عنوان مدلی آموزشی از هواپیمای رهگیر مذکور ساخته شد و از آن جایی که دو کابین خلبان داشت (دومی برای نشستن شخص کارآموز)، با ظاهر عجیب به شهرت بالایی دست یافت.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد