گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیM50 Ontos؛ شکارچی آمریکایی!

M50 Ontos؛ شکارچی آمریکایی!

M50 Ontos؛ شکارچی آمریکایی!

مجله تصویری سلاح- M50 Ontos که در دسته شکارچیان تانک طبقه بندی می شود، در واقع مجموعه ای متشکل از یک خودروی نظامی ضد تانک و شش قبضه توپ بدون لگد M40 به عنوان تسلیحات اصلی است. M50 Ontos در دهه 1950 توسعه یافت و در حالت شلیک سریع قادر به ایجاد خسارات سنگین در مواضع دشمن است. سیستم تسلیحاتی به کار رفته در طراحی این شکارچی تانک به طور دستی بارگذاری می شوند و 106 میلی متر کالیبر دارند. گفتنی است که کالیبر اصلی این تفنگ ها 105 میلی متر بوده است اما برای آن که با مهمات توپ بدون لگد M27 (105 میلی متری) اشتباه نشود، به صورت کالیبر 106 میلی متر طراحی شدند.

این خودروی جنگی پس از درخواست توقف تولید توسط ارتش آمریکا، در تعداد محدود برای استفاده به وسیله سپاه تفنگداران دریایی این کشور ساخته شد. سپاه تفنگداران دریایی پس از آن که عملکرد Ontos را در نقش پشتیبانی آتش مستقیم در برابر نیروی پیاده نظام دشمن در نبردهای مختلف به خصوص طی جنگ ویتنام مشاهده کرد، نتایج مثبت و مطلوبی را برای این شکارچی تانک گزارش داد. با این حال نهایتا Ontos در سال 1969 به طور کلی از خدمت عملیاتی کنار گذاشته شد.

طراحی و توسعه

Ontos در دهه 1950 در قالب پروژه شکارچی تانک با قابلیت حمل و نقل هوایی پیشنهاد داده شد. همین موضوع باعث ایجاد محدودیت وزنی برای Ontos از 10 تا 20 تن شده بود. طبق برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود که این شکارچی تانک به موتور شش سلیندری که بعدا به طور گسترده برای کامیونت های جی ام سی ارتش استفاده شد، مجهز شود. بدین ترتیب قرارداد ساخت 297 دستگاه Ontos در تاریخ 12 اوت سال 1955 به شرکت صنایع سنگین آمریکایی آلیس چالمرز اعطا شد.

اولین دستگاه از شکارچیان تانک Ontos تولید شده توسط کمپانی مذکور، در سال 1952 تکمیل شد و در تولید آن تا اندازه زیادی از خودروی ضد تانک سبک M56 Scorpion الهام گرفته شده بود. نخستین چیزی که در طراحی Ontos به چشم می خورد، یک برجک فولادی است که با دو بازو هر کدام محتوی سه توپ بدون لگد M40 احاطه شده است. این مدل ابتدایی تنها می توانست 15 درجه تغییر زاویه را در اختیار برجک قرار دهد. پروتوتایپ دوم از یک سیستم تعلیق جدید و برجکی مدرنتر با تغییر زاویه 40 درجه ای بهره مند بود. همچنین به دلیل محدودیت فضا، این خودرو فقط قادر به حمل 18 فشنگ از مهمات مصرفی سلاح های اصلی بود. Ontos علاوه بر سیستم تسلیحاتی نام برده، مجهز به یک تیربار برونینگ M1919A4 کالیبر .30 با کابرد تعریف شده ضد پیاده نظام نیز بوده است.

تصویری از M56 Scorpion

 

تصویری از Ontos M50

 

به منظور بررسی اولین نمونه از تسلیحات شکارچی تانک مورد بحث و انجام تست های اولیه روی هر یک از توپ ها، این خودرو به شهر آبردین پروو گراوند در ایالت مریلند آمریکا منتقل شد. زمانی که هر شش سلاح با یکدیگر شلیک شدند، لگد انفجاری ناشی از شلیک منجر به درهم کوبیدن آجرهای برخی از خانه های مجاور و همینطور شیشه های عقب تعدادی از خودروهای حاضر در منطقه شد. تست های مربوط به این پروتوتایپ در سال 1955 به اتمام رسیدند اما در همین سال نیز ارتش سفارش تولید خود را حذف کرد. به عنوان یک خودروی ضد تانک، Ontos با چالش های متعددی مواجه بود که دو مورد از مهم ترین آنها ظرفیت پایین بارگیری مهمات و نیاز به خروج خدمه از خودرو برای بارگذاری مجدد تسیلحات که آنها را در معرض آتش دشمن قرار می داد، محسوب می شد. هرچند که ارتش سفارش تولید را لغو کرده بود، اما سپاه تفنگداران دریایی خود را شدیدا نیازمند یک شکارچی تانک می دید و به همین دلیل درخواست ساخت 297 دستگاه Ontos را ثبت کرد. روند تولید از سال 1955 تا 1957 به طول انجامید و تفنگداران دریایی نخستین خودرو را در تاریخ 31 اکتبر سال 1956 پذیرفت.

 

 

انواع مختلفی از Ontos مانند T55 که یک نفربر زره پوش سبک بود، مورد مطالعه قرار گرفتند. با این حال تنها دو نسخه از این پروتوتایپ ساخته شد. چندی بعد مشخص شد که این مدل به دلیل فضای محدود اتاق و حمل تنها 5 نیروی پیاده نظام، از نظر عملکردی به هیچ عنوان موفق نخواهد بود. البته یک نمونه دیگر با نام T56 نیز ساخته شد که می توانست یک تیم 8 نفره کامل را جای دهد. این مورد هم چندان کاربردی نبود و نتوانست به جایگاه عملیاتی موفقی دست یابد. یکی دیگر از پروژه های بهبود Ontos، مربوط به تعویض موتور جی ام سی با یک موتور جدیدتر کرایسلر می شود. این تغییرات با موفقیت لحاظ شدند و نمونه نهایی M50A1 نام گرفت. البته از 297 دستگاه خودروی سفارش داده شده توسط سپاه تفنگداران دریایی، تنها 176 دستگاه از آنها بین سال 1963 و 1965 به نسخه جدیدتر تبدیل شدند.

مشخصات M50 Ontos

– نوع: شکارچی تانک

– محل تولید: آمریکا

– مدت زمان خدمت: از سال 1956 تا 69

– اپراتور اصلی: آمریکا

– طراح و تولید کننده: آلیس چالمرز

– طراحی شده به سال: 1952

– تولید شده به سال: 1955 الی 57

– تعداد ساخته شده: 297 دستگاه

– انواع: M50A1

– وزن: 8600 کیلوگرم

– طول: 3.83 متر

– عرض: 2.59 متر

– ارتفاع: 2.13 متر

– خدمه: 3 نفر

– سلاح اصلی: شش قبضه توپ بدون لگد M40A1C

– سلاح ثانویه: یک تیربار برونینگ M1919 با کالیبر .30

– موتور: موتور 6 سیلندری جی ام سی با قدرت 145 اسب بخار

– برد عملیاتی: 185 کیلومتر

– سرعت: 48 کیلومتر بر ساعت

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد