گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیهکلر و کخ مارک 23؛ حریف آلمانی کلت!

هکلر و کخ مارک 23؛ حریف آلمانی کلت!

هکلر و کخ مارک 23؛ حریف آلمانی کلت!

مجله تصویری سلاح- هکلر و کخ مارک 23 یاUSSOCOM  مارک 23، یک پیستول نیمه خودکار با فریم بزرگ محسوب می شود که کالیبر آن .45 ACP است. این سلاح توسط شرکت اسلحه سازی آلمانی هکلر و کخ به عنوان یک تپانچه تهاجمی طراحی و ساخته شد. لازم به ذکر است که نسخه USSOCOM  از MK23 مجهز به ماژول هدف گیری لیزری و همچنین صدا خفه کن نیز شده است. این مدل پس از پیروزی بر رقیب خود کلت OHWS، توسط ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا که به اختصار USSOCOM خوانده می شود، برای تجهیز واحدهای عملیات ویژه این کشور برگزیده شد. بدین ترتیب روند توسعه اسلحه مذکور به دنبال اعلام نیاز واحد عملیات ویژه برای تولید یک تپانچه تهاجمی جدید در سال 1991 آغاز و تحویل آن نیز به ماه مه سال 1996 موکول شد.

تصویری از کلت OHWS

 

تصویری از هکلر و کخ مارک 23

 

طراحی و توسعه

MK 23 را یک تپانچه مچ گرید به شمار می آورند. در سیستم های تسلیحاتی، مچ گرید به مهمات و اجزایی از سلاح اشاره دارد که با هدف تلرانس باریک و تامین سطح بالایی از دقت، طراحی و تولید می شوند. علاوه بر این، سلاح مورد نظر از استحکام و دوام بالایی در شرایط محیطی نامساعد برخوردار است و نسخه ای ضد آب، ضد خوردگی محسوب می شود. طراحی لوله چند ضلعی است که به نظر می رسد منتج به بهبود دقت و دوام مجموعه شده باشد. اما در عین حال هزینه های تولید را نیز در مقایسه با مدل های معمول افزایش داده است. از جمله دیگر قابلیت های MK 23 می توان به ضامن یکسان دستی (توانایی فرد در به کارگیری هر کدام از دست ها) اشاره کرد. پس از انجام تست های مختلف روی این اسلحه مشخص شد که امکان شلیک ده ها هزار گلوله بدون نیاز به تعویض لوله وجود خواهد داشت. این موضوع نیز خود مهر تایید دیگری بر دوام بی نظیر سلاح تحت شرایط سخت است که آن را برای استفاده توسط نیروهای ویژه مناسب می سازد.

در سال 1989، USSOCOM شروع به بررسی تجهیزات موجود کرد تا بهترین گزینه ممکن برای استفاده توسط نیروهای ویژه در نبردهای کوتاه برد (حداکثر 100 متر) را معرفی کند. با مطالعه تسلیحات کوچک مشخص شد که 120 مدل و پیکربندی مختلف از تسلیحات پیاده نظام در اختیار واحدهای متفاوت قرار دارد. تدارکات مورد نیاز برای خرید لوازم این همه سلاح به شدت طاقت فرسا بود و به همین دلیل ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا تصمیم به استاندارد سازی سلاح های کوچک میان تمامی واحدهای عملیاتی گرفت. یکی از این همین دست برنامه ها که به استاندارد سازی کمک زیادی کرد، رقابت سیستم تسلیحاتی تپانچه تهاجمی (OHWS) بود. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، طی این رقابت هکلر و کخ مارک 23 توانست با موفقیت کلت OHWS را کنار بزند. کلت نام برده یک تپانچه نیمه خودکار بود که توسط کمپانی کلت صرفا برای شرکت در رقابت OHWS ساخته شد. یکی از مهم ترین اهداف این رقابت، جایگزینی پیستول های 9 میلی متری برتا M9 به شمار می رفت که به عنوان سلاح ثانویه در اختیار نیروهای نظامی معمولی قرار داشتند.

 

 

پس از آزمایش های متعدد، دو کمپانی هکلر و کخ و کلت برای ورود به فاز اول برنامه OHWS در اوت سال 1991 انتخاب شدند. آنها به منظور تولید 30 سیستم مختلف، اقدام به امضای قراردادهای توسعه کردند. با شروع پروژه، هکلر و کخ مطالعه الزامات مطرح برای یک تفنگ دستی محبوب آمریکایی را در دستور کار خود قرار داد. این کمپانی در نهایت در ماه فوریه سال 1991 به طرحی دست یافت که فاکتورهای مد نظر از جمله ضریب اطمینان، دوام و هزینه مناسب را شامل می شد. در مقابل کمپانی کلت برای طراحی نسخه منحصر به فرد خود که کلت OHWS نام داشت، بیشتر بر استفاده از تکنولوژی های موجود متمرکز شد. با این حال پس از عبور از فاز نخست، کلت حذف و هکلر و کخ به تنهایی وارد فاز دوم شد. در این فاز تپانچه ها از پس سخت گیرانه ترین تست ضریب اطمینان گذر می کردند. البته در این مرحله نمونه های پیشنهادی تحت آزمایشات آب و هوایی، شرایط نامساعد محیطی و پایداری آتش نیز قرار گرفتند. طی فاز سوم قرارداد نهایی تولید با کمپانی هکلر و کخ در سال 1995 منعقد شد. بدین ترتیب مدل تولیدی مارک 23 مد 0 نام گرفت و 1950 قبضه از آن به ارزش هرکدام 1186 دلار سفارش داده شد. تمامی تپانچه ها در آلمان تولید شدند و نخستین قبضه از آن هم در سال 1996 به USSOCOM تحویل داده شد. گفتنی است که نمونه ای از این سلاح تحت عنوان MARK 23 برای مامورین اجرای قانون و بازارهای شهری نیز ساخته شده است.

 

 

اپراتورها

از جمله اصلی ترین اپراتورهای هکلر و کخ مارک 23 می توان به کانادا، اندونزی، مالزی، لهستان، سنگاپور و از همه مهم تر آمریکا اشاره کرد.

مشخصات هکلر و کخ مارک 23

– نوع: پیستول نیمه خودکار

– محل تولید: آلمان

– مدت زمان خدمت: از سال 1996 تاکنون

– طراحی شده به سال: دهه 1990

– تولیدکننده: هکلر و کخ

– تولید شده به سال: 1991 تاکنون

– وزن: 1.2 کیلوگرم در حالت خالی، 2.29 کیلوگرم در حالت بارگذاری شده و مجهز به صدا خفه کن/ ماژول هدف گیری لیزری

– طول: 245.11 میلی متر بدون صدا خفه کن، 421 میلی متر همراه با صدا خفه کن

– طول لوله: 149.10 میلی متر

– عرض: 39.116 میلی متر

– ارتفاع: 150 میلی متر

– فشنگ: .45 ACP

– نواخت آتش: نیمه خودکار

– برد موثر شلیک: 50 متر

– سیستم تغذیه: خشاب جعبه ای قابل جداسازی (با ظرفیت استاندارد 12 گلوله)

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد