گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیکریس وکتور؛ ترکیبی از سابقه و خلاقیت!

کریس وکتور؛ ترکیبی از سابقه و خلاقیت!

کریس وکتور؛ ترکیبی از سابقه و خلاقیت!

مجله تصویری سلاح- کریس وکتور خانواده ای از مسلسل های دستی است که توسط شرکت کریس یو اس ای تولید و در مقایسه با اکثر کارباین های کالیبر تپانچه، ظاهری متفاوت دارد. درست مانند این است که کسی آنها را از فیلم های علمی- تخیلی بیرون کشیده باشد. هرچند که تقریبا یک دهه از معرفی این خانواده می گذرد، اما همچنان راز نهفته در پس فریم جعبه ای شکل آنها کشف نشده باقی مانده است.

کریس یو اس ای متعلق به یک شرکت سوئیسی به نام کمپانی گروه کریس است که خانواده تفنگ های کریس وکتور را در ابتدا به عنوان مسلسل های دستی قدرتمند و با کیفیت طراحی کرد. از یک دهه گذشته تاکنون، انواع متنوعی از مسلسل های کریس وکتور تولید شده اند که در ادامه با نسل دوم این دسته از تسلیحات مدرن همراه خواهیم بود.

 

 

کریس وکتور SDP SB

کریس وکتور SDP SB یکی از جدیدترین نسخه های تولیدی از خانواده مسلسل های کریس وکتور است. در حالی که بسیاری از متخصصین نظامی SDP SB را در دسته کارباین های کالیبر تپانچه (به اختصار PCC) دسته بندی می کنند، اما این سلاح به واسطه لوله کوتاه و عدم وجود قنداق در واقع یک تفنگ دستی محسوب می شود. جدیدترین نسل خانواده کریس وکتور هم از سیستم عملکرد افسانه ای این کمپانی تحت عنوان “کریس سوپر V” استفاده می کند. این مکانیسم به گلنگدن اسلحه اجازه می دهد که به سمت عقب و سپس رو به پایین حرکت کند. دقیقا به همین دلیل است که در نام سلاح مورد نظر واژه “وکتور به معنای خط سیر” را مشاهده می کنیم.

کریس وکتور SDP SB با لوله ای به طول 16.5 سانتی متر و طول کلی 46.9 سانتی متر، در حالت خالی نزدیک به 3.4 کیلوگرم وزن دارد. سیستم عملکردی وکتور، انرژی گلنگدن را وارد یه یک چرخه هدایتی می کند و به همین علت اپراتور لگد (بازگشت رو به عقب برخی از سلاح های گرم به دنبال شلیک) چندانی را حس نخواهد کرد. در مقایسه با وکتور نسل یک، مدل نسل دوم مجهز به یک سری امکانات اضافه است که کاربری آن را دلچسب تر می کنند. از جمله این امکانات می توان به سیستم ریلی MLOK اشاره کرد که فضای مناسبی را برای افزودن لوازم جانبی به مجموعه سلاح فراهم کرده است. از نظر اندازه کلی هم کریس وکتور SDP SB نسبت به بسیاری از اسلحه های مشابه، بزرگتر است. اگر بخواهیم از دید مهمات به این وکتور نسل دومی نگاه کنیم، SDP SB کاملا بی عیب و نقص خواهد بود. انواع مختلفی از مهمات مورد استفاده این سلاح توسط کمپانی AmmunitionToGo تامین می شوند.

 

 

کار با SDP SB برای اپراتور بسیار راحت خواهد بود. این آسانی استفاده نه تنها به عملیات شلیک مربوط می شود، بلکه در خصوص رسیدگی و تعمیرات ضروری نیز صدق خواهد کرد که خود مزیتی بزرگ محسوب می شود. یکی دیگر از نقاط قوت سلاح هم امکان جمع شدن پیکربندی آن در وضعیت عدم استفاده به شمار می رود. معمولا PCC‌ ها فقط در انواع کالیبر 9 میلی متر ارائه می شوند. با این حال وکتور علاوه بر مهمات 9 میلی متری، با انواع 45 ACP و 10 میلی متری نیز سازگار است. از منظر رنگ بندی هم دست مشتریان تا اندازه زیادی باز گذاشته شده است و SDP SB را می توان سلاحی با تنوع پذیری بالا به شمار آورد. اما در نهایت اصلی ترین فاکتوری که کریس وکتور SDP SB را تبدیل به سلاحی متفاوت و پرطرفدار کرده است، چیزی نیست جز طراحی های نوآورانه کمپانی سازنده. قیمت اسلحه نام برده از 1259.18 دلار شروع می شود.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد