گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیام پ 5؛ سلاحی با 100 مدل مختلف!

ام پ 5؛ سلاحی با 100 مدل مختلف!

ام پ 5؛ سلاحی با 100 مدل مختلف!

مجله تصویری سلاح- ام پی 5 که تحت عنوان ام پ 5 نیز شناخته می شود، نوعی مسلسل دستی است که با فشنگ های  9x19mmپارابلوم کار می کند و توسط کارخانه آلمانی هکلر و کخ تولید شده است. طی دهه 1960 تیمی از مهندسان طراحی و توسعه سلاح های گرم از کارخانه مذکور گردهم آمدند و یکی از پر کاربردترین تفنگ های امروزی در جهان را خلق کردند. این محصول در زبان آلمانی  Maschinenpistole 5نامیده می شود که به معنای مسلسل دستی مدل 5 است. در مجموع بیش از 100 مدل مختلف از ام پ 5 وجود دارد که  در میان آنها نسخه های نیمه خودکار نیز به چشم می خورد.

امروزه ام پ 5 در شمار پر مصرف ترین مسلسل های دستی دنیا طبقه بندی می شود و از زمان تولید تاکنون توسط بیش از 40 کشور مختلف در بخش های متفاوت از جمله ارتش، نیروی پلیس، سازمان های امنیتی و جاسوسی مورد استفاده واقع شده است. به عنوان مثال یکی از اصلی ترین اپراتورهای ام پ 5، واحدهای سوات (سلاح ها و تاکتیک های ویژه) در آمریکا محسوب می شود. لازم به ذکر است که این تسلیحات به خصوص در قرن بیست و یکم به طور گسترده با سلسله تفنگ های خودکار و نیمه خودکار ام 16 جایگزین شده اند. علاوه بر مورد فوق، کارخانه هکلر و کخ در سال 1999 جانشینی دیگر برای ام پ 5 به نام UMP معرفی کرد که هر دوی آنها تا سال 2019 تولید فعال داشته اند.

تصویری از خانواده تفنگ های ام 16

 

تصویری از مسلسل دستی ام پ 5

 

تصویری از UMP

 

طراحی و توسعه

هکلر و کخ به دنبال موفقیت چشمگیر تفنگ جنگی ژ3 که یکی دیگر از نوآوری های همین کارخانه به شمار می رود، اقدام به طراحی و ساخت ام پ 5 کرد. این محصول در ابتدا با نام HK54 شناخته می شد و کار روی آن از سال 1964 آغاز شد. دو سال بعد ام په 5 های تولیدی در اختیار پلیس فدرال آلمان، گارد مرزی و نیروهای ویژه ارتش قرار گرفتند. اما شهرت نمادین این سلاح از چه جایی منشا گرفته است؟ این محبوبیت در نتیجه استفاده از مسلسل دستی فوق توسط واحد نیروهای ویژه ارتش بریتانیا در واقعه گروگان گیری سفارت ایران در لندن (سال 1980) به دست آمده است.

با وجود ضریب اطمینان بالا، قدرت قابل توجه و تمایل نیروهای نظامی به کار با ام پ 5، تیم های پاسخ ویژه پلیس آمریکا پس از تیراندازی هالیوود شمالی (رویارویی مسلحانه میان پلیس لس آنجلس و سارقان بانک. دو سارق مسلح مجهز به سلاح های تمام  اکثر ام پ 5 های موجود را با تفنگ های سبک AR-15 جایگزین کردند. گفتنی است که مسلسل دستی کارخانه هکلر و کخ به غیر از آلمان در کشورهای دیگری همانند ایران، ترکیه، یونان، بریتانیا، سودان، مکزیک و عربستان سعودی نیز تحت لیسانس کمپانی مادر تولید شده است.

نسخه پایه و ابتدایی از خانواده مسلسل های دستی ام پ 5، مدلی به نام A2 است که نمونه ای سبک وزن با فشنگ های کالیبر 9 میلی متر پارابلوم محسوب می شود. قابل توجه است که از سال 1977 به بعد، سلاح های این خانواده مجهز به خشاب های فولادی با ظرفیت 15 گلوله (وزن خالی 0.12 کیلوگرم) و یا 30 گلوله (وزن خالی 0.17 کیلوگرم) شده اند. از جمله دیگر ویژگی های این محصولات می توان به قابلیت افزودن دوربین، معرفی کیت مبدل در اوایل دهه 1970 به منظور قادر سازی سلاح به استفاده از مهمات خفیف (نوعی فشنگ با کالیبر 0.22 اینج یا 5.6 میلی متر)، امکان تجهیز به صدا خفه کن و همچنین نارنجک های تفنگی اشاره کرد.

 

 

محبوبیت به کار گیری سرکوبگر صدا تا اندازه ای پیش رفت که کمپانی هکلر و کخ در سال 1974، طراحی اولیه نسخه بدون صدا از مسلسل دستی ام پ 5 با نام SD را شروع کرد. این نمونه در زبان آلمانی Schalldämpfer به معنای “سرکوبگر صدا” نامیده می شد و مجهز به یک گلنگدن آلومینومی قابل جداسازی و در عین حال سبک با امکان به اصطلاح خفه سازی صدا بود. معرفی موفقیت آمیز این مدل منتج به تولیدات بعدی آن در نسخه های متنوع شد. برای مثال امکان استفاده از مدل ساخته شده برای نیروی دریایی آمریکا و شلیک آن حتی با وجود نفوذ آب به قطعات داخلی نیز وجود دارد که خود مزیتی مهم در راستای برتری تجاری این محصول به شمار می رود.

برخی از انواع مسلسل های دستی ام پ 5

HK54: مدل اصلی که در سال 1964 تولید شد. طراحی 54 از سیستم قدیمی کارخانه هکلر و کخ با فشنگ های پارابلوم 9 میلی متری کار می کرد اما برخلاف مدل های جدید که سطحی به رنگ مشکی مات دارند، پرداختی خاکستری رنگ داشت.

ام په 5: نسخه ارتقا یافته از HK54 که برای اولین بار در سال 1966 توسعه یافت. پوشش مشکی مات به جای خاکستری فسفاته برای مدل های صادراتی در سال 1977 در نظر گرفته شد.

ام پ 5 مدل SFA2: نسخه مجهز به قنداق ثابت

ام پ 5 مدل N: نمونه طراحی شده برای نیروی دریایی آمریکا

ام پ 5 مدل F: مدلی که در سال 1999 منحصرا برای ارتش فرانسه ساخته شد

ام پ 5 مدل K-PDW: نسخه مخصوص دفاع شخصی که در سال 1991 طراحی شد و گروه هدف ساخت آن خدمه نظامی خودروهای جنگی و یا نیروهای عملیات ویژه بود

ام پ 5 مدل SD: همان نمونه مادر با این تفاوت که به صدا خفه کن مجهز بود و در سال 1974 ساخته شد

 

 

مشخصات عمومی ام پ 5

– نوع: مسلسل دستی

– محل تولید: آلمان غربی

– مدت زمان استفاده رسمی: از سال 1996 تاکنون

– طراحی شده به سال: 1964 الی 1966

– تولید کننده: هکلر و کخ

– تولید شده به سال: 1966 تاکنون

– وزن: 2.54 کیلوگرم (A2 و A4)

– طول: 680 میلی متر (A2 و A4)

– طول لوله: 225 میلی متر (A2 و A4)

– عرض: 50 میلی متر (A2 و A4)

– ارتفاع: 260 میلی متر (A2 و A4)

– فشنگ:  9x19mmپارابلوم

– نواخت آتش: 800 گلوله در دقیقه (سری A)

– برد موثر شلیک: 200 متر (A2 و A4)

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد