گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاپوشش محافظ گوش؛ ابتکار ارتش آمریکا برای سگ های نظامی

پوشش محافظ گوش؛ ابتکار ارتش آمریکا برای سگ های نظامی

پوشش محافظ گوش؛ ابتکار ارتش آمریکا برای سگ های نظامی

مجله تصویری سلاح- سگ ها امروزه بخش جدایی ناپذیر ارتش آمریکا هستند. این حیوانات باهوش و وفادار معمولا در محیط های جنگی و نظامی در معرض انفجارهای بزرگ و اصوات آسیب رسان ناشی از آنها قرار دارند. از همه مهمتر آن که اغلب هیچ گونه محافطتی از سیستم شنوایی سگ ها به عمل نمی آید. با توجه به اهمیت موضوع مذکور، پوشش جدیدی برای این هدف معرفی شده است که سیستم حفاظت شنوایی سگ و یا به اختصار CAPS نام دارد.

MWD یا همان سگ کار نظامی تبدیل به یکی از اصلی ترین بخش های ارتش کنونی آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر دنیا شده است. آنها در مواقع لزوم به اصطلاح دست راست واحد عملیات ویژه می شوند و کارایی قابل توجهی از خود نشان می دهند. با وجود همه مزایایی که سگ های کار نظامی به همراه دارند، نگه داری و تامین امنیت آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. زیرا همانطور که می دانید برای پرورش، انتخاب و تعلیم هر کدام از آنها هزینه و زمان زیادی صرف می شود تا تبدیل به یک نیروی همه فن حریف شوند و از دست دادن حتی یک MWD ضرر و زیان بسیاری را متحمل واحد مربوطه و در اصل بودجه دفاعی کشور خواهد کرد.

 

 

 MWD ها هم دقیقا مانند سایر هم نوعان خود در معرض اصوات ناخواسته ای قرار دارند که می تواند به شنوایی آنها صدمه بزند. همانطور که انتظار می رود سگ های کار نظامی بیش از سگ های خانگی در معرض چنین اصواتی قرار می گیرند: برخاست بالگردهای جنگی، انفجارهای تصادفی، شلیک گلوله و میلیون ها حالت مشابه دیگر.

سگ ها از یک سیستم شنوایی منحصر به فرد بهره می برند که آنها را قادر به شنیدن طیف وسیعی از اصوات می سازد. بسیاری از این صداها برای انسان قابل دریافت و درک نیستند. دستگاه هایی هم که تاکنون برای محافظت از این سیستم کاربری داشته اند، همگی اقتباسی از ابزارهای حفاظت شنوایی مخصوص انسان بوده اند. شماری از آنها را نیز به علت تفاوت استخوان جمجمه سگ و انسان، نمی توان برای MWD ها استفاده کرد.

 

 

مجموعه عوامل نام برده سبب شد تا ارتش آمریکا اقدام به طراحی و توسعه یک دستگاه انحصاری تحت عنوان سیستم حفاظت شنوایی سگ CAPS کند. این ابزار مدرن و متفاوت درست همچون یک کلاه گوش های سگ را می پوشاند و آنها را از آسیب کوتاه مدت شنوایی و یا فقدان کامل این حس در امان نگه خواهد داشت.

روزنامه نظامی Stars and Stripes این محصول را بدین صورت معرفی کرده است: کمی بیشتر از 2.5 سانتی متر ضخامت دارد و با استفاده از مواد جاذب صوتی با وزن سبک ساخته شده است که می توانند اصوات ناخواسته را فیلتر کنند. این سیستم انعطاف پذیر به خوبی گوش های سگ را پوشانده و آنها را به گونه مهر و موم می کند!

CAPS محصولی مشترک از آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش آمریکا (به اختصار ARL) و شرکت فناوری Zeteo محسوب می شود. دستگاه مذکور کاملا با عینک های مخصوص سگ ها سازگار است و عملکرد آنها را در فضاهای باریک مختل نمی کند. لازم به ذکر است که ایده اصلی این پروژه مربوط به سال 2017 است و از آن زمان تا به امروز توانسته است محافظت قابل قبولی از سیستم شنوایی سگ های کار نظامی به عمل آورد.

 مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد