گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهعملیات ویژهفناوری نظامی آمریکا برای شلیک دقیق در آب!

فناوری نظامی آمریکا برای شلیک دقیق در آب!

فناوری نظامی آمریکا برای شلیک دقیق در آب!

مجله تصویری سلاح- گلوله های معمولی در صورت ورود به محیط های آبی به سرعت متوقف می شوند و از این رو استفاده از آنها برای چنین مقاصدی عملا بی فایده خواهد بود. اما از طریق روشی به نام فرا حفره زایی می توان اجسام مختلف را قادر به حرکت با سرعت های بالاتر در آب ساخت.

گفتنی است فرا حفره زایی گونه‌ای از حفره ‌زایی است که در آن کاهش شدید فشار باعث تبخیر موضعی مایع و ایجاد حباب‌هایی به منظور احاطه جسمی که درون مایع در حال حرکت است، می‌شود. حباب‌های احاطه گر جسم متحرک درون مایع سبب کاهش شدید اصطکاک مایع با سطح شی متحرک شده و در نتیجه جسم را قادر می‌سازند تا با سرعت زیادی درون مایع حرکت کند.

طبق مطالعات انجام شده امکان به کار گیری این روش برای تولید گلوله های آبی نیز وجود دارد که دست یابی به چنین پیشرفتی می تواند قدرت نظامی نیروهای مسلح را چندین برابر کند.

 

 

خط تولید گلوله های تخصصی، این بستر را در اختیار واحد نیروهای ویژه ارتش آمریکا قرار می دهد تا با استفاده از تسلیحات غوطه ور در آب نیز اقدام به هدف گیری کنند. در حالی که فشنگ های عادی در محیط های آبی بی مصرف هستند، این فشنگ های جدید و متمایز با ایجاد حبابی از هوا در اطراف خود محدودیت های فیزیکی را به حداقل میزان ممکن کاهش می دهند و در ادامه می توانند با سرعتی قابل قبول به سوی هدف حرکت کنند. فشنگ های معمولی به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند با سرعت بیشتر از 800 متر در ثانیه از میان مولکول های هوا عبور کنند. چنانچه این محیط تغییر کند، نمی توان انتظار داشت مکانیسم فوق نیز ثابت بماند.

اما برای آنکه گلوله از فضایی متفاوت مانند آب به هدف خود برسد، چه شرایطی لازم است؟

 

 

به گزارش وب گاه خبری آمریکایی بیزنس اینسایدر آب 800 درصد از هوا چگال تر است! و همین موضوع باعث می شود که گلوله به طور ناگهانی سرعت خود را از دست بدهد. این تراکم بیشتر اجزای تشکیل دهنده آب به حالت مایع در مقایسه با هوا منجر به ایجاد اصطکاک می شود و جلوی حرکت گلوله را خواهد گرفت. برای مثال طی یکی از آزمایشات صورت گرفته، فشنگی با سرعت 914 متر بر ثانیه از دهانه یک تفنگ خارج شده و وارد محیطی آبی می شود. این فشنگ پس از طی مسافتی کمتر از 1.8 متر به وضعیت توقف کامل می رسد.

 

 

به گفته وب سایت Defense One، کمپانی DSG Technologies در حال توسعه گلوله ای است که از طریق ساخت روکشی گازی به دور خود قادر به حرکت سریع در محیط های آبی خواهد بود. حباب گاز می تواند کشش گلوله را کاهش و در مقابل سرعت آن را در آب افزایش دهد.

همانطور که گفته شد این تکنیک فرا حفره زایی نام دارد و هم اکنون نیز توسط اژدر روسی VA-111 اشکفال استفاده می شود. لازم به ذکر است که سرعت اژدر نام برده حداکثر 5 برابر اژدرهای عادی است. پروژه طراحی و توسعه گلوله های آبی، مهمات فرا حفره زا CAV-X نام دارد و توسط خود کمپانی در دسته “مهمات چند محیطی” طبقه بندی شده است. بدین معنا که بر اساس محیط مورد استفاده و مدل گلوله های بارگذاری شده، می توان از سلاح مورد نظر برای شلیک به سوی اهداف هوایی و یا‌ حتی آبی سود برد.

تصویری از اژدر روسی VA-111 اشکفال

 

اجسام فرا حفره زا باید قادر به ایجاد نوعی حباب گاز در فضای پیرامونی خود باشند. از این رو DSG گلوله های خود را به چنین قابلیتی مجهز ساخته است. یکی از روش های احتمالی بدین صورت تشریح شده است: فشنگ به نوعی گرما را تحت کنترل خود در می آورد. گازهایی که از سوختن باروت متصاعد می شوند، همان هایی هستند که گلوله را به سمت بیرون از لوله سلاح هدایت می کنند و می توان از آنها به منظور ساخت حباب فرا حفره زایی نیز استفاده کرد.

کمپانی DSG Technologies در حال تحقیق روی دو مدل فشنگ است. یکی از آنها که A2 نام دارد از هوا به سوی اهداف هوایی و یا آبی شلیک می شود. در مقابل دیگری برای تجهیز نیروهای عملیات ویژه در محیط های آبی طراحی خواهد شد. علاوه بر این طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است که گلوله ها قابلیت شلیک از طریق تسلیحات کنونی نیروهای نظامی آمریکا را داشته باشند. بدین ترتیب پرسنل واحدهای ویژه می توانند یک اسلحه واحد را هم در محیط های معمولی و هم زیر سطح آب استفاده کنند.

نمونه ای دیگر از این دست تسلیحات APS روسی است که البته فقط عملکرد آبی مناسبی دارد و به درد سطوح نمی خورد.

تصویری از سلاح APS

 

طبق برآوردهای صورت گرفته پیش بینی می شود که گلوله های آبی جدید از دقت خوبی برخوردار باشند. گفته شده است که این فشنگ ها با کمتر از 2.5 سانتی متر خطا از هدف در مسافتی به طول 91 متر به آن اصابت خواهند کرد.

 مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد