گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هامتروکه مرکز فرماندهی مخفی نازی ها در نزدیکی برلین

متروکه مرکز فرماندهی مخفی نازی ها در نزدیکی برلین

متروکه مرکز فرماندهی مخفی نازی ها در نزدیکی برلین

مجله تصویری سلاح- Coral Camp که در زبان آلمانی Lager Koralle گفته می شد، در واقع  یکی از مراکز مخفی فرماندهی کریگسمارینه (نام نیروی دریایی آلمان بین سال های 1935 تا 1945) طی جنگ جهانی دوم بوده که به طور خاص به کنترل، برنامه ریزی، آموزش و همچنین نگهداری از تسلیحات زیردریایی نازی ها  یا یو بوت ها اختصاص داشته است. این مکان از جمله موقعیت های استراتژیکی بود که با پایان جنگ در سال 1945، به دست نیروهای شوروی افتاد.

در ادامه تصاویر مختلفی از این مرکز را مشاهده خواهید کرد که توسط یک عکاس ایرلندی به نام Ciaran Fahey ثبت شده است. مکان نام برده در حومه شهر آلمان در خارج از برلین، نزدیک روستایی تحت عنوان Lobetal پنهان شده است.

با توجه به شرایط داخلی نامناسب کمپ کورال و زنگ زدگی های متعدد در سطح یو- بوت ها (نوعی قایق زیر آبی که مجهز به سلاح های توانمند بود و به طور گسترده طی جنگ های جهانی اول و دوم توسط نیروهای آلمانی مورد استفاده قرار گرفت)، به سختی می توان باور کرد که بسیاری از مرگبارترین حملات قایق های زیر آبی آلمان نازی در این محل برنامه ریزی شدند و ساخت و ساز آنها نیز تا حدودی در کمپ کورال صورت گرفته است.

این مرکز فرماندهی محلی بود که در آن افسران ارشد کریگسمارینه هماهنگی های نبرد آتلانتیک؛ طولانی ترین رشته عملیات نظامی جنگ جهانی دوم را انجام دادند.  قابل ذکر است که علامت “دور بمانید” و همچنین شایعاتی مبنی بر وجود مهمات فعال در این محل باعث شده بود تا سالیان سال کسی شجاعت نزدیک شدن به آن را به خود ندهد. اما در نهایت عکاس ایرلندی موفق به تصویر برداری از سایت و انتشار یافته های خود شد.

تصویر فوق نمای بیرونی کمپ کورال را نشان می دهد.

 

بخش قابل توجهی از بخش های بیرونی به دنبال اکتشاف توسط نیروهای شوروی تخریب شد اما سطوح زیرین کم و بیش سالم مانده اند.

 

به گفته متخصصین نظامی، نازی ها از این محل برای آموزش نیروها نیز استفاده کردند.

 

 طراحی تونل های زیر زمینی مشاهده شده مشابه یک زیردریایی است.

عکاس ایرلندی می گوید: تمامی تصاویر نشان دهنده بقایای یکی از مهمترین مقرهای فرماندهی نیروی دریایی آلمان در سال های گرفتاری دنیا به جنگ جهانی دوم و در نوع خود بسیار بی نظیر هستند. قطعا خود جنگ خسارات زیادی را به این مخفیگاه سری تحمیل کرده بود، اما روس ها نیز بیشتر چیزی که باقی مانده بود را نابود ساختند.

بقایای عجیب و غریب این مرکز در فاصله حدودی 10 متر از سطح قرار دارند و از نظر موقعیت جغرافیایی چندان دور از برلین نیستند.

 

با وجود نشانه هایی که به مردم گفته بود از پناهگاه دور بمانند، عکاس ایرلندی راه خود را به داخل مجموعه باز کرد و توانست عکس هایی جذاب از این محل مرموز جمع آوری کند.

 

این محل اساسا برای سازماندهی عملیات های یو- بوت ها در اواخر جنگ جهانی دوم ساخته شده بود.

 

Fahey معتقد است که رهاسازی این محل به حال خود و نابودی تدریجی آن در واقع حذف بخشی از تاریخ است.

ساخت و ساز پناهگاه از سال 1939 آغاز شد و از آن پس مورد استفاده نیروی دریایی نازی مورد استفاده قرار گرفت. اما هنگامی که بمباران استراتژیک جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد، انتقال فرماندهان عالی رتبه نیروی دریایی به جایی خارج از شهر و داخل یک مخفیگاه ایده خوبی به نظر می رسید. بدین ترتیب کریگسمارینه از ژانویه سال 1943 به نحوی موثر از طریق Lager Koralle هدایت شد. با وجود تاثیر بزرگ این مقر بر سازماندهی فعالیت های نظامی نازی ها، کمپ کورال در آوریل سال 1945 به دنبال تهاجم هوایی به شدت تخریب شد و تنها چند روز پس از این رویداد نیز نیروهای شوروی بر آن تسلط یافتند.

 

در تصویر فوق می توان واضحا به تصرف درآمدن پناهگاه توسط نیروهای شوروی را به واسطه نوشتار روسی مشاهده کرد.

 

لوله های توزیع گاز و برق که هنوز ساختار اولیه خود را حفظ کرده اند.

 

هرچند که بخش اعظم پایگاه ویران شده است، اما روس ها قسمت هایی از فضای زیر زمینی را به منظور انباری برای ذخیره سازی تسلیحات حفظ کردند.

گفتنی است که یو- بوت های نازی مسئول تخریب بیش از 2700 مورد از کشتی های متفقین در جریان جنگ جهانی دوم بودند. به گفته بسیاری از مورخین، انگلستان به دلیل از دست رفتن کالاهای حیاتی و مواد غذایی لازم به دنبال حمله یو- بوت ها نزدیک بود جنگ را از دست بدهد. Fahey می افزاید: فکر می کنم که چنین مکان هایی باید به دلایل تاریخی حفظ شوند تا مردم از اشتباهات گذشته بیاموزند و از تکرار آنها در آینده خودداری کنند.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد