گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیQBZ-95؛ نامی مطرح در صنایع نظامی چین

QBZ-95؛ نامی مطرح در صنایع نظامی چین

QBZ-95؛ نامی مطرح در صنایع نظامی چین

مجله تصویری سلاح- یکی از پر کاربردترین تکنولوژی های نظامی چین برای نیروهای مسلح این کشور QBZ-95 نام دارد که نوعی اسلحه تهاجمی بولپاپ (گونه ای از جنگ افزارهای گرم که در آنها گلنگدن و خشاب در پشت مجموعه ماشه و نزدیک به چهره تیرانداز قرار گرفته اند. این طراحی منتج به کاهش طول سلاح بدون نیاز به کاستن از طول لوله شده و باعث افت قابل توجه وزن نیز می شود) محسوب می شود و توسط شرکت دولتی صنایع دفاعی و نظامی چینی نورینکو به طور انحصاری برای ارتش آزادی بخش خلق، واحد ویژه پلیس و دیگر سازمان های اجرای قانون در چین تولید شده است.

اسلحه مذکور قادر به شلیک گلوله هایی با کالیبر 5.8×42 / DBP87 میلی متر خواهد بود و از یک طراحی معمول در میان تسلیحات مشابه بهره می برد.

طراحی و توسعه

QBZ-95 برای اولین بار در تاریخ 1 ژوئیه سال 1997 همزمان با واگذاری هنگ کنگ بریتانیا (از مستعمرات امپراتوری بریتانیا بین سال های 1842 تا 1997) به قلمرو چین، در خارج از مرزهای این کشور مشاهده شد. اسلحه چینی نام برده که متشکل از پیکربندی بولپاپ است، به منظور جایگزینی با سلاح تهاجمی تایپ 81 طراحی و تولید شد.

لازم به ذکر است که نخستین نمایش رسمی و عمومی از دستاورد صنایع نظامی چین یعنی QBZ-95 به یک رژه نظامی در سال 2012 باز می گردد.

تصویری از اسلحه تهاجمی تایپ 81

 

تصویری از بولپاپ QBZ-95

 

این پروژه با موفقیت بالایی همراه بود و توانست تا سال 2006 تمامی تفنگ های تایپ 81  را حذف کند. روند جایگزین سازی تسلیحات قدیمی با این مدل در واحدهای فعال خط دوم و همچنین نیروهای پلیس چین همچنان ادامه دارد.

در ساخت QBZ-95 از مواد پلیمری استفاده شده است. طبق گزارش های به دست آمده برای طراحی این محصول چیزی حدود 2 سال صرف تست های میدانی شده است. علاوه بر نسخه مادر، یک نمونه ارتقا یافته به نام QBZ-95-1 نیز وجود دارد که برای اولین بار طی آزمایشات عملکردی مختلف خود در اوایل سال 2010 رویت شد. یک سری از اصلاحات اجرا شده ارگونومیک و شماری دیگر مربوط به افزایش سطح ایمنی کار با اسلحه بودند. از طرفی دیگر  QBZ-95-1در مقایسه با نمونه اصلی، مجهز به لوله ای بلندتر، سنگین تر و همچنین یک محافظ ماشه با طراحی جدید است. گفته می شود که حتی برخی از نیروهای ویژه چینی به این محصول تجهیز شده اند.

با وجود آن که نشانه هایی از مشارکت تفنگ تهاجمی QBZ-95 در تعدادی از درگیری های داخلی و یا خارجی دیگر کشورها دیده شده است، اما همچنان گزارشات چندانی از اثرگذاری عملیاتی آن در دست نیست. این در حالی است که طی آزمایشات تلویزیونی، سلاح مورد نظر پس از غوطه وری در آب و همینطور تحمل سایر شرایط دشوار محیطی باز هم عملکرد مطلوب خود را حفظ کرده است.

طراحی این محصول به غیر از چند مورد شباهت جزئی به تفنگ های قبلی چینی، کاملا جدید محسوب می شود. ادعا شده است که QBZ-95 لگد کم و قابلیت کنترل پذیری بهتر در حالت شلیک خودکار دارد. این محصول قابلیت شلیک نارنجک های تفنگی را نیز خواهد داشت. نارنجک های تفنگی شبیه گلوله آر پی جی هستند اما با این تفاوت که از طریق اسلحه هایی مخصوص آتش می شوند.

 

 

انواع مدل های QBZ-95

QBZ-95: نسخه استاندارد از اسلحه چینی که با استفاده از مهمات  5.8×42 / DBP87 میلی متری کار می کرد. با توجه به مشکلات مختلفی که در طراحی این سلاح دیده شده بود، پروژه اجرای اصلاحات روی این محصول آغاز شد که شامل موارد زیر بود:

– بهبود سیستم کنترل آتش و خصوصیات ارگونومیک تفنگ

– قابلیت تجهیز به مهمات جدید و برد موثر افزایش یافته

– امکان استفاده از نارنجک های تفنگی

QBZ-95B (کارباین): این محصول نسخه ای کوتاه تر و سبک وزن از اسلحه استاندارد محسوب می شود و به نظر می رسد که تنها اپراتور آن افسران دریایی باشند. با این حال طبق گزارشات حاصله، امکان به کار گیری این مدل توسط واحد نیروهای ویژه نیز وجود خواهد داشت.

QBB-95 LSW: این مورد که یکی دیگر از اصلی ترین انواع QBZ-95 محسوب می شود، در واقع نوعی تفنگ خودکار جوخه است.

QBZ-97: نمونه صادراتی مشابه QBZ-95 که تنها از نظر مهمات با یکدیگر تفاوت داشتند. این محصول با استفاده از گلوله های 5.56×45 میلی متری ناتو کار می کرد و مجهز به فشنگ های 5.8 میلی متری چینی نبود.

QBZ-97B: مدل کارباین (نوعی از تفنگ که در مقایسه با تفنگ گلوله زنی و فتیله ای کوتاه تر و همینطور سبک تر است) از نمونه صادراتی QBZ-97.

QBZ-95-1: این محصول که تحت عنوان  QBZ-95 “Gai”به معنای اصلاح شده نیز شناخته می شود، نه تنها ضریب اطمینان بالاتری دارد بلکه ویژگی های ارگونومیک آن نیز بهبود یافته و اپراتور با راحتی بیشتری می تواند از سلاح استفاده کند.

 

 

مشخصات QBZ-95

– نوع: اسلحه بولپاپ

– محل تولید: چین

– مدت زمان خدمت: از سال 1997 تاکنون

– طراحی شده به سال: 1991

– تولید کننده: نورینکو

– هزینه ساخت هر قبضه: 4300 یوان در سال 2014

– تولید شده به سال: 1995 تاکنون

– تعداد ساخته شده: 3000000 قبضه

– وزن: 3.25 کیلوگرم

– طول: 745 میلی متر

– طول لوله: 463 میلی متر

– نواخت آتش: 650 گلوله در دقیقه

– برد موثر آتش: 400 متر نقطه ای و 600 الی 800 متر ناحیه ای

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد