گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاهنشل Hs 293؛ درباره یک بمب پیشرفته در جنگ جهانی دوم!

هنشل Hs 293؛ درباره یک بمب پیشرفته در جنگ جهانی دوم!

هنشل Hs 293؛ درباره یک بمب پیشرفته در جنگ جهانی دوم!

مجله تصویری سلاح- هنشل Hs 293 یک بمب سرشی هدایت رادیویی مربوط به دوران جنگ جهانی دوم بود که توسط دانشمندی به نام Herbert A. Wagner طراحی شد. بمب های سرشی به انواعی از بمب های پرتاب شونده به وسیله هواگردهای نظامی گفته می شود که دارای بدنه آیرودینامیک هستند و در مقایسه با بمب های معمولی با توجه به قابلیت سر خوردن در هوا، می توانند مستقیما روی هدف فرود بیایند و نیازی به نزدیک شدن بیش از اندازه حامل به دشمن نخواهد بود. این بمب‌ها همچنین پیشگامان بمب‌های هدایت دقیق نیز بودند.

این محصول در شهر شونفلد برلین و به وسیله شرکت شرکت هواپیماسازی هنشل مراحل طراحی، توسعه و تولید خود را پشت سر گذاشت. بمب مذکور که در واقع به منظور هدف گیری کشتی های نظامی پا به عرصه رقابت گذاشته بود، به صورت دستی پرتاب می شد.

طراحی و توسعه

پروژه هنشل Hs 293 برای نخستین بار در سال 1940 کلید خورد. این بمب در واقع با الهام از بمب سرشی Gustav Schwartz Propellerwerke طراحی شده به سال 1939، ساخته شد. طراحی Schwartz به جای سیستم هدایت انتهایی، مجهز به سامانه خلبان خودکار بود تا به واسطه آن بتواند مسیر مستقیم خود را حفظ کند.

همچنین طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و به منظور در امان ماندن این بمب سرشی از آتش ضد هوایی دشمن، قرار شد تا روند پرتاب به وسیله یک بمب افکن مخصوص و از فاصله مناسب انجام شود. یک سال بعد تیم هنشل به سرپرستی Herbert A. Wagner، با افزودن موتور موشک Walter HWK 109-507 به قسمت زیرین مجموعه اولین تلاش های خود را برای تولید هنشل Hs 293 به کار بست. این موتور می توانست نیروی پرتاب 590 کیلوگرمی را به مدت 10 ثانیه در اختیار بمب سرشی هنشل قرار دهد. چنین تغییر موثری محصول طراحی شده توسط هنشل را قادر می ساخت تا از ارتفاعی پایین تر مورد استفاده قرار گیرد و همچنین برد بیشتری را به نمایش بگذارد.

 

 

سری اول از پرتاب های آزمایشی بین ماه مه تا سپتامبر سال 1940 اجرا شدند. برای این منظور نیز از بمب افکن های متوسط هاینکل 111 در نقش هواگرد حامل استفاده شد. گفتنی است که بمب های هنشل بررسی شده در این تست ها، هنوز به موتور موشک مجهز نشده بودند. نخستین آزمایشات صورت گرفته با موتور موشک به اواخر سال 1940 مربوط می شود.

تصویری از بمب افکن هاینکل 111

 

و اما سلاحی که به کمک هواگرد حامل جا به جا می شد، شامل یک بمب استاندارد چند منظوره کلاس SC 500 بود. از جمله دیگر ویژگی های این طراحی اولیه از بمب هنشل می توان به پوسته خارجی نازک فلزی و حجم بالایی از مواد انفجار پذیر در ساختار درونی آن، علاوه بر موتور موشک در قسمت زیرین ساختار و یک جفت بال کوچک اشاره کرد. لازم به ذکر است که از ارتفاع 1400 متری، هنشل Hs 293 بردی معادل 12 کیلومتر داشته است.

همانطور که پیش تر نیز ذکر شد، قرار بود از این بمب سرشی برای تخریب کشتی های فاقد پوشش زرهی استفاده شود. به منظور آن که این سیستم از فاصله ای مشخص برای اپراتور قابل تشخیص باشد، در قسمت پشتی مجهز به 5 شعله رنگی شد. طی عملیات شبانه هم این شعله ها با چراغ های چشمک زن تعویض می شدند. به گفته متخصصین نظامی و مهندسین فعال در این پروژه به دنبال پرتاب بمب، هواگرد حامل می بایست پرواز خود را در مسیری مستقیم و سطح تنظیم شده ای از ارتفاع و همینطور با سرعتی به موازات هدف ادامه دهد تا قادر به حفظ یک خط دید نسبتا اریب به منظور جلوگیری از حمله متقابل دشمن باشد.

 

 

علاوه بر موارد نام برده در راستای تقویت کنترل پذیری سلاح و کاهش آسیب پذیری هواگرد حامل حین پرتاب بمب، دو مدل دیگر از بمب های سرشی هنشل Hs 293 تحت عنوان Hs 293B هدایت سیمی (از جمله قدیمی ترین و مطمئن ترین روش های هدایت موشک و بمب که با استفاده از یک رشته سیم نازک متصل به دستگاه هدایتی، اپراتور می تواند فرامین مد نظر را با سیم به بمب مخابره کند) و Hs 293D هدایت تلویزیونی (انواعی دیگری از بمب ها و موشک های هدایت شونده که مجهز به یک دوربین تلویزیونی داخل ساختار خود هستند. این دوربین سیگنال های جمع آوری شده را به پلت فرم راه انداز ارسال می کند) نیز برای طراحی و ساخت برنامه ریزی شدند. اما در نهایت کمپانی سازنده موفق به تولید هیچ کدام از این دو مدل تا قبل از اتمام کلی جنگ نشد. به غیر از مدل های مذکور که وارد فاز عملیاتی نشدند، نسخه بال سه گوش (طرحی از بال هواگرد که به شکل مثلث ساخته می شود) به نام Hs 293F هم به سرنوشتی مشابه دچار شد.

در مجموع بیش از 1000 عدد بمب سرشی هنشل از سال 1942 به بعد ساخته شد. این محصول همچنین پایه ساخت بسیاری از تکنولوژی های دیگر هم قرار گرفت که هیچ کدام از آنها تا مرحله تولید تکمیل نشدند. از جمله این تکنولوژی ها می توان به Hs 294 اشاره کرد که هدف از طراحی آن نفوذ به آب و انهدام کشتی های دشمن از داخل دریا بود.

مشخصات هنشل Hs 293

– نوع: بمب سرشی ضد کشتی

– محل تولید: آلمان نازی

– مدت زمان خدمت فعال: از سال 1943 الی 1945

– اپراتور اصلی: لوفت‌وافه (نیروی هوایی آلمان نازی)

– جنگ ها: جنگ جهانی دوم

– تولید شده به سال: 1942 به بعد

– تعداد ساخته شده: 1000 عدد

– وزن: 1045 کیلوگرم

– طول: 3.82 متر

– عرض: 3.1 متر

– قطر: 0.47 متر

– کلاهک: انفجاری

– وزن کلاهک: 295 کیلوگرم

– موتور: موتور موشک Walter HWK 109-507 با سوخت مایع

– برد عملیاتی: در ارتفاع 2.2 کیلومتری معادل 4 کیلومتر

– سرعت: حداکثر 260 متر در ثانیه و به طور متوسط 230 متر در ثانیه

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد