گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هامتروکه های نظامی؛ از دژهای پالمرستون تا دارکوب روسی!

متروکه های نظامی؛ از دژهای پالمرستون تا دارکوب روسی!

متروکه های نظامی؛ از دژهای پالمرستون تا دارکوب روسی!

مجله تصویری سلاح- همه موقعیت هایی که در ادامه معرفی می شوند روزگاری کاربری نظامی داشته اند. اما هم اکنون تبدیل به سایت هایی متروکه و در عین حال عجیب و غریب شده اند!

دژهای پالمرستون

دژهای پالمرستون مجموعه ای نظامی در سواحل بریتانیا محسوب می شوند که متشکل از سنگرهای مختلف هستند و طی دوره ویکتوریا با هدف مقاومت در برابر تهاجم فرانسه ساخته شدند. در ادامه این سنگرها بازسازی مجدد شدند تا بتوانند به عنوان ایستگاه های دفاعی در بازه زمانی جنگ جهانی اول خدمت کنند. در واقع قرار بود از آنها در قالب یک خط دفاعی قوی مقابل تهدیدات زیردریایی های جنگی استفاده شود. اما در نهایت دژهای پالمرستون به دنبال شیوع بیماری در این منطقه به طور کلی رها شدند.

 

ناوگان ارواح

 ناوگان ارواح در نزدیکی خلیج سوسون سان‌فرانسیسکو  آمریکا قرار دارد. این ناوگان از یاد رفته شامل حداکثر 100 کشتی است که پیش تر در وضعیت خدمت عملیاتی قرار داشتند. کشتی های امداد و نجات وزارت دفاع آمریکا برای سالیان سال در همین وضعیت رها شده بودند تا آن که صحبت از مخاطرات زیست محیطی این کشتی های فرسوده به میان آمد. این موضوع باعث شد تا کشتی ها یکی پس از دیگری به موزه ها و یا مراکز اوراق انتقال داده شوند.

 

پایگاه هوایی زیر زمینی ژلجاوا

در اعماق خاک کشور کرواسی آشیانه های  زیر زمینی ژلجاوا نهفته که طی هر دو جنگ جهانی اول و دوم مورد استفاده قرار گرفته است. ژلجاوا خانه جت های جنگنده زیادی به شمار می رفت و به گونه ای طراحی شده بود که بتواند در برابر اصابت مستقیم یک بمب اتمی با وزن 20 کیلوتن مقاومت کند. بودجه 6 میلیارد دلاری ویژه ساخت و ساز این پایگاه آن را تبدیل به یکی از بزرگترین و گران قیمت ترین پروژه های نظامی اروپا کرده بود.

تاسیسات مذکور که با مسیرهای خروج اضطراری یکی از استراتژیک ترین پایگاه های سراسر دنیا به شمار می رفت، طی جنگ های یوگسلاو در دهه 1980 تخریب شد.  با وجود آن که مرکز نام برده برای مدت زمان زیادی متروکه بوده است، مقامات محلی از آن به منظور اجرای تمرینات آموزشی با توجه به حجم مین های کاشته شده استفاده می کنند.

 

پناهگاه های زیر زمینی ارتش سوئیس

پناهگاه های نظامی سوئیس واقع در آلپ این کشور تعریفی کامل و بدون نقص از چگونگی یک استتار موفقیت آمیز هستند. همانطور که می بینید حتی در یک کشور به اصطلاح خنثی باز هم سطوحی از آمادگی نظامی به منظور مقابله با تهدیدات احتمالی وجود خواهد داشت. مقامات سوئیس برای دست یابی به چنین هدفی، شبکه ای از پناهگاه های مخفی را توسعه بخشیدند که میان صخره ها، انبارها و یا تپه ها واقع شده اند. اکثر این تاسیسات زیر زمینی متروکه هستند.

 

کمپ شوروی ووندسدورف

کمپ اتحاد جماهیر شوروی ووندسدورف، بزرگترین مرکز فرماندهی این قدرت فروپاشیده در خارج از خاک روسیه محسوب می شود که در کشور آلمان و با فاصله 25 مایلی از برلین واقع شده است. برای چندین دهه پیش از سقوط دیوار برلین، این مرکز پذیرای 75 هزار مرد، زن و کودک بوده است. اما پس از رویداد تاریخی مذکور، سایت مورد نظر نیز تبدیل به مکانی متروکه و بیش از 100 هزار گلوله مهمات، حجم بیشماری زباله، مبلمان و همینطور لوازم خانگی به حال خود رها شدند.

 

دارکوب روسی

در حالی که برخی از مهمترین پایگاه های نظامی به صورت زیر زمینی توسعه یافته اند، یک آنتن عظیم با نام مستعار “دارکوب روسی” معادل 50 طبقه در آسمان پیشروی کرده و تبدیل به یکی از نمادی ترین سازه های متروکه کشور روسیه شده است. این سیستم راداری در واقع بخشی از شبکه هشدار زود هنگام دفاع موشکی شوروی طی جنگ سرد بوده است که امروزه نه تنها کاربرد سابق خود را ندارد، بلکه کاملا نیز رها شده است. البته توریست ها علاقه زیادی به دارکوب روسی دارند و سالانه بازدید بالایی از آن به عمل می آید.

 

گنبد اینوویک

در تمام طول جنگ سرد اکثر ملت های دنیا به نحوی درگیر این نبرد شده بودند. در این بازه زمانی سیستمی هشدار دهنده تحت عنوان DEW ساخته شد که قرار بود به منظور شناسایی و ردیابی بمب های هدف گیری شده به سمت آمریکای شمالی مورد استفاده واقع شود. پس از اتمام جنگ سرد دولت های آمریکا، کانادا، گرینلند و ایسلند فعالیت این سازه های گنبدی شکل که به نام گنبدهای اینوویک (نام شهرکی در کشور کانادا) را متوقف ساختند. این تصمیم باعث شد که ظرف مدت زمان کوتاهی، سیستم های مورد نظر کاملا برچیده و  متروکه شوند.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد