گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیتایپ 10؛ یک ژاپنی جسور و پیشرفته!

تایپ 10؛ یک ژاپنی جسور و پیشرفته!

تایپ 10؛ یک ژاپنی جسور و پیشرفته!

مجله تصویری سلاح- تایپ 10 از جمله تانک های اصلی میدان نبرد نسل جدید است که منحصرا برای ارتش ژاپن (رسما نیروهای دفاع از خود نام دارد و شامل سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی می شود) ساخته شده است. این محصول توسط صنایع سنگین میتسوبیشی توسعه یافته و اپراتور اصلی آن نیز نیروی زمینی ارتش ژاپن به شمار می رود. اما آنچه که تایپ 10 را به تانکی متفاوت تبدیل کرده است چیزی نیست جز برتری های قابل توجه آن در مقایسه با سایر نمونه های مشابه از جهت تجهیز به امکانات پیشرفته. بدین ترتیب می توان مدعی شد که تانک مذکور قابلیت مقابله با ادوات ضد تانک و دیگر شرایط بحرانی در نبردهای احتمالی پیش رو را خواهد داشت.

طراحی و توسعه

(TK-X (MBT-X نام پروژه ای بود که هدف اصلی از آن برنامه ریزی برای تولید تانک اصلی میدان نبرد تایپ 10 محسوب می شد. بدین ترتیب ارتش می توانست مجموعه تانک های جنگی خود را به روز و در مقابل تانک های تایپ 74 و همچنین تایپ 90 را از رده خارج کند. در این راستا روند طراحی و توسعه در دهه 1990 آغاز شد. انتظار می رفت تولید نیز در اوایل سال 2010 الی 2011 شروع شود. در ادامه پروتوتایپی از این محصول در تاریخ 13 فوریه سال 2008 رونمایی شد و تاکید زیادی بر ویژگی های برتر آن از جمله عملکرد، قدرت آتش، محافظت، امنیت و تحرک پذیری به عمل آمد.

تصویری از تانک تایپ 90

 

 در این میان یکی از مهم ترین الزامات مطرح برای تانک مورد نظر، قابلیت تجهیز به سیستمی تحت عنوان  C4Iبه شمار می رفت. C4I سیستمی است که شیوه های ضروری برای جمع‌آوری، پردازش و انتشار اطلاعات در خصوص کارکنان، تجهیزات و تأسیسات نظامی را فراهم می‌کند و متشکل از 4 بخش فرماندهی، کنترل، ارتباطات و محاسبات است. از طرفی دیگر وزارت دفاع ژاپن نیز به این نتیجه رسیده بود که فضای داخلی تانک های کنونی برای پشتیبانی سیستم نام برده مناسب نیست و باید طراحی و توسعه یک تانک اصلی میدان نبرد جدید با ظرفیت مشارکت در ماموریت های آینده در دستور کار قرار گیرد.

علاوه بر موارد فوق، استفاده از قطعات ماژولار در مقایسه با تانک مشابه تایپ 90 پوشش های زرهی جانبی را تا اندازه قابل ملاحظه ای تقویت کرد. دید وسیع فرمانده نیز به سمت راست منتقل شد و در موقعیتی بالاتر از تایپ 90 قرار گرفت. این تغییر  دید بهتری را برای فرمانده ایجاد کرده است. همانطور که گفته شد زره تانک از بخش های ماژولار تشکیل شده است که به غیر از محافظت بهتر، امکان ایجاد تنوع در سطوح حفاظتی را هم فراهم کرده است.

در واقع بر اساس عملیاتی که تانک تایپ 10 در آن حضور خواهد داشت، می توان پیکربندی و وزن صفحات زرهی را به منظور هم خوانی بیشتر با شرایط تغییر داد. در حالت پیکربندی پایه/ استاندارد/ کاملا مجهز وزن تانک به ترتیب 40، 44 و 48 تن خواهد بود. برای مثال پروتوتایپی که در سال 2008 به نمایش درآمد، 44 تن وزن داشت.

 

 

در حالی که تایپ 90‌ از همان سلاح اصلی مورد استفاده قدرت های غربی یعنی راین متال 120 میلی متری استفاده می کرد، تایپ 10 مجهز به سیستمی کاملا جدید شد که توسط کارخانه JSW تولید شده است.

گفتنی است اپراتور می تواند در صورت تمایل لوله های بلندتر کالیبر 50 و 55 (L50، L55) را به کار گیرد. از همه جالب تر آن که این سیستم تسلیحاتی جدید و متفاوت با مهمات 120 میلی متری ناتو نیز سازگار است. البته لازم است در این میان به گلوله های APFSDS نیز اشاره شود که به تازگی توسعه یافته اند و تنها قابلیت شلیک توسط تایپ 10 را خواهند داشت.

از نظر تجهیزات الکترونیکی، تایپ 10 علاوه بر سیستم C4I، به جعبه دنده متغیر پیوسته که در آن روند انتقال قدرت و گشتاور موتور به چرخ‌ها توسط مجموعه‌ای از چرخ‌دنده‌های خورشیدی و سیاره‌ای همراه با تسمه‌های فولادی روی دو قرقره انجام می‌گیرد و همینطور دوربین های دقیق دید در روز و دید در شب نیز مجهز شده است.

از جمله دیگر مشکلاتی که تایپ 90 با آن رو به رو بود می توان به امکان به کار گیری آن تنها در مناطق خاصی از ژاپن اشاره کرد. دلیل این مسئله محدودیت وزنی جاده ها و پل ها در راستای تحمل وزن تانک نام برده بوده است. از این رو یکی دیگر از اهداف تولید تایپ 10، قابلیت استفاده از آن در تمامی نقاط ژاپن به شمار می رفت. تغییرات مورد نظر در طراحی این تانک لحاظ شد و در نهایت تایپ 10 نزدیک به 6 تن در مقایسه با تایپ 90 کاهش وزن داشت. در مجموع 84 درصد از 17920 پل کشور ژاپن برای تانک متفاوت ارتش قابل عبور هستند. این عدد در مورد تایپ 90 تنها 65 درصد برآورد شده بود.

هزینه تخمینی تولید پروژه تانک تایپ 10 تا سال 2008 چیزی در حدود 450 میلیون دلار گزارش شد. بدین مفهوم که هر واحد حدود 6.5 میلیون دلار خرج دارد.

 

 

مشخصات تانک تایپ 10

– نوع: تانک اصلی میدان نبرد

– محل تولید: ژاپن

– تولید کننده: صنایع سنگین میتسوبیشی

– هزینه هر واحد: 8.4 میلیون دلار در سال 2014

– تولید شده به سال: 2010 تاکنون

– تعداد ساخته شده: 103 دستگاه

– مدت زمان خدمت رسمی: 2012 تاکنون

– طول: 9.4 متر

– عرض: 3.24 متر

– ارتفاع: 2.3 متر

– خدمه: 3 نفر شامل فرمانده، توپچی و راننده

– پوشش زرهی: فولاد نانو کریستال، کامپوزیت سرامیک مدولار

– نسبت نیرو به وزن: 27 اسب بخار به تن

– موتور: موتور چهار زمانه V8 دیزلی با قدرت 1200‌ اسب بخار

– حداکثر سرعت: 70 کیلومتر بر ساعت

– برد عملیاتی: 500 کیلومتر

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد